GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE - Reisverslag uit Fort Lauderdale, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE - Reisverslag uit Fort Lauderdale, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Mei 2011 | Verenigde Staten, Fort Lauderdale

Fort Lauderdale, 23 mei
Het is 16 mei zaterdag ochtend Marina Paraiso Isla Muyeres
en ik ben weer veelstevroeg wakker maar vandaag of eigenlijk vanochtend is de wind anders! Altijd ZO tradewind 15 +kn nu west of niks 0 maar neigend naar west en als de bliksem sla ik, nu er geen wind staat mijn slag door de genoa te wisselen, eerst uitrollen en dan de val los en zo ligt dit gigantische zeil als een oud vod uitgeteld op dek, 12 jaar dienst gedaan en in deze tien jar is hij er nooit afgeweest! Het zand van Jeddah, de zon van de hele tocht over Indische Ocean, Singapore, HongKong en dan de rake klappen bij Cape Mendocino, al die mylen gaan door mijn hoofd bij het zien van deze oude "Olifant" en eerlijk ik heb dit heel lang uitgesteld om een nieuwe aan te schaffen maar bij een controle in Costa Ricca smorgens vroeg met de zon dwars door het doek, kwam ik tot mijn schrik tot de conclusie dat de onderste banen compleet waren gedelamineerd en alleen buitendste vlieslaag de zaak nog hield! En nu na de gelukte Martinair extra begage 50kg en 200 euro bij betalen kwam nu het moment dat ik er voor het eerst een nieuw zeil op ging zetten.... Geen wind, in de box met links en rechts motorschepen kon dat gewoon niet mer 15 kn wind maar nu had ik die 78m2tr om 6,30 smorgens helemaal uit en hier zal ik plezier van gaan beleven op weg naar Fort Lauderdale, hoewel het weerbericht achterlijk en geen aan de winds rakken aangeeft maar waar de wind altijd 90 gr tegen door deze Yucatan straat waait moet je het toch maar weer afwachten. Zelf heb ik 4 maanden dit weerbericht niet gezien en vertrek dan ook vol goede moed uit deze haven. Uit voorzorg nog ff wel de diesel tanks en extra 5 x 20 ltr jerrytanks volgooien en koers 51 graden op het hart van De Golf stroom aan. Deze Yucatan straat van 100 mijl tussen Cuba en Mexico is het meest bijzondere water van de wereld: hier ontstaat door de altijd Oostenwind waaiende caribische trade wind een enorm waterreservoir dat tussen deze 100 mijl door wordt geperst met 5-7 knopen bij normaal weer zoals ik dat heb. Bij storm die dan altijd uit het NW komt ontstaan er wind tegen stroom de raarste golven en moet je hier zeker er niet zijn!
Deze depressies doen zich om de 7 dagen zich melden en soms 1 x per mand zoals nu de eerste voor mei, maar deze weersveranderingen zijn berucht. Zonder de dan waaiende NW tot Noord wind kom je als zeiler hier uberhaupt niet vandaan zoals ik dus nu ook hier op moest wachten. De depressie komende uit Texas bleef ook heel hoog en gaf een 10-15 kn windverwachting NW tot W, maar bij vertrek had ik SE 12 kn dus al rap ging ik 11 kn op de stroom mee naar het Noorden, alles om je heen kookt en de koers van 54 graden ging automatisch nar 25 graden of je nu wilde of niet en zo heb ik deze eerste ontmoeting als zeer enerverend, spannend ervaren. Nu is de keus om de Golfstroom helemaal te volgen en vaar je 90 mijl om of deze af te steken, Deze triangel dacht ik dan ook de lange diagonaal te nemen en toch de stroom zoveel mogelijk mee te pakken! Fout: stom; achteraf want deze axcus is slechts 10 myl breed en maakt op de 24 graad een plotselinge hoek van 90 graden en verloopt dan tot diep in de Florida straat naar 4-5 kn. Hierdoor liep ik toch vertraging op en was het advies door mij onvoldoende geaccepteerd waardoor ik al rap moest moteren, wind viel weg en een dag moteren terwijl er een stroom raast van 4-5 kn is stom als je er geen gebruik van maakt,.... Is er geen wind dan kom je er evengoed.. ik eindigde dan ook veelste dicht bij Key West waar ik volharde in de rechte koers en had met de Golfstroom mee gekunt naar het midden van deze engte en dus uit de kust weg liep! Nu wederom ik langs de kust omhoog mijn koers hield naar Miami raakte ik s'nachts weer in de doldrums met slechts 20 myl in 6 uur terwijl daar wel 50 myl by mij vandaag de stroom wederom 3-4 kn had geweest; Kortom te eigenwijs, hierdoor 50% van deze 3 dagen gemoterd, halve tank leeg en een goede leer: maak gebruik van De Golfstroom verder omhoog naar de Azoren.
Boord infectie?
Zondag middag had ik een middag warme hapklaargemakt van groente, bonen en yoghurtje toe en tegen 18.00 was ik prima klaar voor de nacht; dacht ik! 20.00 of iets eerder begon ik warme handen te krijgen en er ontstond een koortsachtige gevoel en 21.30 3 x overgeven en 3 x diarhee en was ik 100% leeg! Jezus dat wordt nog een lange nacht en hapje voor hapje werk je dan weer wat weg om in iedergeval een basis te krijgen van kracht, 2 x 2 Multi vitamines van NEW CHAPTER er in en snachts 02.00 na veel drinken was een Diacure niet nodig. Godverdomme hoe kan dat want dit is de tweede keer op een reis! De Mexicaanse groenten had ik niet afgewassen want ik vertrouw mijn watertanks niet, immers als dat besmet is (ook na 2 x met chloor tabletten en gechloreerd water gespoeld te hebben) raak je die angst niet meer kwijt dat het fout is: dus die sla zag er in het overgeefsel ook pikzwart uit!Weten doe je het niet zeker maar dat geef ik nu als reden op; groenten prima maar wassen first! Dinsdag ochtend duikt Miami beach op aan de horizon en om 14,00 toch helemaal volgens vaarplan op weg naar Fort Lauderdale om daar met een lekkere landbries om 17.00 binnen te varen;
Mooi reis maar wel vraagtekens en twijfels die groter worden.
Contest 48 zeilt slecht aan de wind?!
deze reis met de Genoa zo mooi gesneden ging ook scherp aan de wind met hogere snelheden van 8,5-9,5 kn.
Fort Lauderdale,
woensdag, naar immigratie, stempel halen en het weer bekijken voor de komende week, plan is om zondag naar Bermuda te vertrekken of misschien wel door naar Azoren en anders de kust omhoog naar New York. Bij De WEST MARINE winkel wat spulletjes halen, loop ik tegen een pc aan en ff www.passageweather.com intikken en kijken wat de weer voorverwachtingen zullen zijn voor beoogde zondag vertrek dag: DESATREUS!!!
IK WORDT ER ter plekke DEPRIE VAN VAN ZOVEEL TEGENWIND OP MIJN GEPLANDE ROUTE alles oostelijk of geen wind. Onmogelijk plan.
6 geplande dagen Bermuda, ik kan helemal geen Bermuda halen!!
Die woensdag gaat er van als en nog wat door mijn hoofd en raak verstrikt in emoties en zie deze thuisreis als een groot probleem want wat is het geval in Fort Lauderdale:
ik lig in een gigantische haven waar iedereen zich aan opmaken is voor vertrek; het Hurrican seizoen komt er officieeel per 1 juni aan en het touristen seizoen in over! Alle giga strijkeijsers HELIOS, noem ze maar op gaan of het dock in of naar Middelandse zee of op de boot naar Europa. maar Fort Lauderdale is De vertrek haven en is medio juni leeg anders dan kleintjes die de rivier op kunnen schuilen voor het natuurgeweld.Er worden 12!!! huriicans verwacht waarvan 4 van de hoogste categorie en dit zijn er 4 meer dan normaal, dit vanwege dat de Atlantic 2 graden warmer is!!
ijn mentale depressie neemt vormen aan die er op uitdraait dat ik donderdag Sevenstar en Dockwise mail
of ze nog plek hebben naar Europa en vanwaar en welke datum en de kosten. Beide komen ras met een offerte voor shipping volgende week!!!4 juni, er gaan 2 boten Fort Lauderdale en Jacksonville en ik kan mee: aankomst 4 juli Rotterdam!
Jezus nu de doelstelling Marieke 2012 niet wordt gehaald was mijn motivatie om langs Weymouth te varen al gedaald tot 0 en werd mijn thuis reis practisch gezien een risico afweging van mijn minder stabiele mentale gevoel en mindere gezondheid en van De gezondheid van Herman Schuurman bloodstellen aan 45 dagen zee zonder tussenstops vanaf NY ....er ontstond een nieuw angst issue. Herman kan niet eerder dan 17 juni en dan vanaf NY dus met geen tussenstops als risico doordat het Hoog hogerligt en de wind ook hoger gezocht moet gaan worden en het risico groot is dat het een te groot risico wordt....... en ik tel mijn zegeningen....
4 juni de LYRA op de boot en zo
vlieg ik 5 juni naar huis
en pik ik de LYRA weer op in de Eemshaven Rotterdam!!!
(met dank aan ras dalende dollar/euro koers verhouding en de bar slechte boten markt en nog steeds slechter worden economie hier in USA krijg ik 20% korting.!
Er is hier ook geen schip laat staan een zeilschip te verkopen. Arthus Gin, een 35 jaar hier wonend en Hollander uit Frieslan, zegt simpel: verschepen want de wind is 6 weken weg of tegen en dan komt hij op hurrican kracht terug en zit je ergens geblokkeerd of dobbert en is je brandstof op.
Dus Lyra reis wordt vervolgt vanaf Rotterdam Eemshaven /Scheveningen /IJmuiden ergens rond 10 juli en er volgt nog een EPILOOG
Ook vandaag maandag 23 mei; nog steeds een pal oostelijke wind op Bermuda- Azoren traject heb ik mij er bij neergelegd; definitief geen Atlantic passage en is vanmorgen het contract met Dockwise shipping ondertekend!
wel balen
maar er moet een eind aan komen, dan maar op verantwoorde wijze; hier in het Venetie van Amerika; Fort Lauderdale.
Ciao
Cees
Na mijn EPILOOG in augustus gaat deze weblog/site uit de lucht
met zoals getallen, kosten, mijlen, conclusies, adviezen aan vertrekkers.

  • 23 Mei 2011 - 20:44

    Astrid :

    Cees, je moet deze verhalen bundelen en er een boek over uitbrengen!

  • 24 Mei 2011 - 08:04

    Herman:

    Gefeliciteerd met deze moeilijke beslissing. Ik ga graag weer eens met je neer Volendam. Kan ik je over mijn kleinkind vertellen!

  • 26 Mei 2011 - 12:24

    Jane Choy:

    Hallo Cees, Fantastisch om je spannende reisverslagen te lezen! Wat een moed en doorzettingsvermogen, geweldig. Tot ziens in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Fort Lauderdale

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 234623

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: