Pirate Alley deel 4: De vermissing van de Blue Sta - Reisverslag uit Masqat, Oman van Cees - WaarBenJij.nu Pirate Alley deel 4: De vermissing van de Blue Sta - Reisverslag uit Masqat, Oman van Cees - WaarBenJij.nu

Pirate Alley deel 4: De vermissing van de Blue Sta

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Maart 2006 | Oman, Masqat

Beste allemaal,

Ja, jullie lezen het goed in de kop; gelukkig niet de LYRA
maar wij, Hans en ik hebben het er maar zwaar mee: The Blue Star met 2 vrouwen en 2 mannen zijn spoorloos, dit Amerikaans Kits getuigt schip heb ik reeds eerder ontmoet bij Ras Banas in 35+ kn wind gierend om zijn anker en die we door deze bries helaas niet beter konden leren kennen, met deze pracht mensen zijn we samen vertrokken uit Aden om steun en hulp aan elkaar te hebben en nu zijn ze spoorloos verdwenen midden in het gebied van de ergste piraten, pseudo vissers en knalhard varende Somalisische smokkelaars; wat een wereld!

Nu kan ik jullie wel alvast verklappen dat wij in deze week (dus zonder The Blue Star) 4 prachtige dagen hebben gehad in Mukalla, een piep klein vissers Rasje waar we alleen voor anker lagen en de boot hebben kunnen schoon maken van de kokkels, want we liepen nog maar 4.5 kn met 3000 toeren en voltuig zonder wind. Dit alleen koste ons 500 liter diesel over 350 mijl. Nee alleen maar goeds over Mukalla behalve dat de agent veelste duur was en ook voor ons geen uitstapje kon regelen bij de immigratie naar het Unesco Object Shibam, dus eigenlijk voelde we ons een beetje genaaid voor $100.--, maar de eenarmige visser maakte veel goed en hebben we een oversteek gemaakt van 56 uur over 350 mijl. We zijn dus nu in een heeeeeel ander land: OMAN (met hoofd letters) OMAN is DE HEMEL! Ja zo voelt het hier aan, de mensen, het klimaat, de properheid, de veiligheid, de gebouwen, de straatverlichting (het lijkt Belgie wel) en de witte mooie gebouwen, alles is hier perfect zoals je in DE HEMEL mag verwachten. Het is ook de tweede keer dat we verrassend worden geconfronteerd met een groenlandschap alla Nederland op zijn mooist in April-mei nou dat is hier in Juni-Juli en Augustus ook zo; je geloofd het of niet maar dan is alles groen, barts het van het water en watervallen en uiteraard veel touristen vanuit Dubai etc in een woord SCHITTEREND en zou De vakantie bestemming moeten zijn van Transavia want het is dan ook hier slechts 20-25 met een warme douche (regenbui) iederedag. Kortom na 3 dagen vinden we beide dat we in de hemel zijn en het is hier zelfs beter dan in NL!!!

Vervolg van onze spannende overtocht van de Pirate Alley: Vermissing van The Blue Star:

Ik ben plotseling met mijn verhaal gestopt: in de holst van de nacht met een vollemaan waarbij ik een rode flikker boei zag aan de sb kant>.........The Blue Star had de landzijde dus ook bakboord (in het engels Starport side = lekker verwarrend allemaal)
gekozen voor zijn route dus was zegge 2 mijl van de LYRA verwijderd toen ik de keus had gemaakt om stuurboord rechts de zeekant te kiezen, de zee was heel rustig en al motorzeilen vaarde ik eigenlijk op de brede strook licht vaan de maan, dan kon ik ver vooruit zien ingeval van visjerrycans want een tweede keer in de netten zou ik niet kunnen duiken wegens het verlies van de duiklamp; geen licht geen zicht. Het lijkt allemaal goed te gaan tot ik plotseling witte cans op me af zie komen en het fluoriserende water om me heen begint te ritselen en flitsen zoveel dat we beiden als versteend staan, jezus of allah we zitten toch niet weer in de netten! Hans steekt nog snel een shagie op en ik ren naar mijn mes, hoe eerder ik de boot stil heb en die touwen weg snij dan kan ik nog voorkomen dat ze in de schroef komen. Ik zie de vislijn, gelukkig geen net, de pikhaak zit vast geklempt tegen de mast en de vis haak heb ik bij de vorige netten actie helaas verloren, de pikhaak moet wel lang genoeg zijn en ik leg vlak op het dek om de lijn die tegen de kiel aandrukt en dan rechtsom onder de boot doorloopt, om hem te haken, na 5 pogingen lukt het nog niet; wat nu? Hans, stuurt de boot in de wind en legt hem stil en vaart zelfs achter uit en keert om terug naar waar we vandaan komen; niet de schroef gebruiken maar we doen dit alles op het zachte briesje en zo zeilen we (denken we) uit de netten. Na 5 spannende minuten komen we tot bezinnen en realiseren dat we het weer op geheel eigenkracht moeten doen zonder duiklamp dan maar nog een poging wagen; eerst The Blue Star melden dat we weer in de netten zitten, zij blijven inmiddels ook wijzer geworden een beetje verder uit de buurt. Ik pak een stuk val van de genua en kom zo diep hangend over boord zelfs met mijn hand in het water + de pik haak van 2 meter weet ik de lijn te haken, gelukkig nu hup naar boven trekken die lijn en het mes doet de rest. Dat is een; nu achter; die hele zooi van wel 2 soms 3 kilometer lijn, jerrycans en netten zijn we van verlost en de rest die voor ons is los gesneden is ook weer terug geveerd. De hamvraag was nu of er ook touw in de schroef of netten in de schroef zou zitten; ik durf haast niet de motor in zijn vooruit te zetten maar JA hij doet het we gaan weer vooruit....Toen hebben we tegen alle regels in een biertje genomen want dit was geluk hebben! We hebben een engelbewaarder en worden we nog gelovig ook en dat hier op de meest beruchte Pirate Alley van Yemen. We varen verder buiten de 20 mijls zone en zoeken Blue Star weer op op de vhf 77 maar zij zitten toch nog behoorlijk onder de kust. Tot we om 04.30 uur van hen een onheilsboodschap horen; hun schroef werkt niet meer! Ze gaan duiken om te zien wat er aan de hand is, we zoeken ze op en wachten een halfuurtje en zien de onderwaterzaklantaarn bij de schroef maar Jim ziet niets bijzonders maar hij doet het niet. Larry de schipper heeft gewoon motor in zijn werk; dus de schroefas moet gebroken zijn!! KAN DAT OOK NOG, wat moet je dan niet reserve meenemen!!! Ja wat doe je dan, allereerst zorgen dat we bij elkaar blijven en ik stel voor om een tros over te brengen. Larry overlegd en tegen 07.00 uur als het licht is brengt larry een 300 meter lange sleeplijn over, met beide zeilen vol op en motor op 1800 toeren maken we toch 5 kn de goede richting uit naar Mukalla en uit het Piraten gebied. We zij nog geen 30 minuten zeilen en motorend richting de kust aan het gaan of daar komt zo'n piratenboot met giga snelheid op de LYRA af; Ja nu zijn de peren vanzelf helemaal gaar, wij slepen en kunnen geen kant op en Blue Peter is lam aan een touw. Nu is het gebeurt met de koopman en bemanningen!!, we kunnen alles wel overgeven aan deze meestal straatarme Somaliers. Zij komen op een afstand van 100 meter en varen gelijk op, ik zit klaar met mijn propperschitter onder de kussens, Hans heeft het Seinpistool droog geoefend en weet hem open te krijgen en kan hem laden, we zullen onze huid duur verkopen; reken maar! We hebben 3 verdedigings linies: 150 meter hagel en 12mm loodkern om de motor of gaten van 1,2 cm in de romp te schieten, de .357 voor 100 meter afstand en daarboven overheen de Russische rode seinkogels 1.5/10 cm roodkruit; nou dat wil wel wat veroorzaken. Tenzij de tegenpartij een AK 47 of Kalysnikofs heeft dan geven we ons over en..... wij beginnen niet....... wij zijn beleefd tenzij zij aan boord willen komen: dat is bedreiging en art 1 van de Amerikaanse grondwet zegt dat je je lijf en goed mag verdedigen met alle middelen.

We zijn best gespannen; de 4 mannen roepen ons aan of we eten hebben, water hebben, benzine hebben en uiteindelijk of we vis willen.. nou dat klink goed, ik zie er met the "never-fly-away- hoed toch best wel een beetje op zijn hoede uit waardoor de stuurman en de brutaalste niet dichter bij durft te komen en blijven ze eigenlijk op schotsafstand met ons mee varen. Het gaat goed, deze ontwikkeling is positief zeggen we beide tegelijk. Nu van ze af zien te komen en wijzen op onze sleep dat wij niets kunnen en willen; waarop ze naar de Blue Star kijken en het begrijpen; ze moeten bij de The Blue Star zijn en draaien om en ik neem nog wat foto's want geweet maar nooit en roep larry op dat ze water willen en benzine waarop Larry ze inderdaad water geeft en nog wat babbelen maar ook zij moeten voelen dat we heel gespannen zijn. Zeker Jim en Peggy en Cathy staan ook doodsangsten uit. Larry is meer het koele Mid -West Chicago achtige koelbloedige type en doet wat ze vragen waarop er verder ook op deze (vissers) bootbemanning niets valt aan te merken. WE ZIJN BLIJ EN OPGELUCHT, weer een probleem even over maar wellicht roepen ze hun maatjes op slechts 6 mijl uit de kust nog op!. Zo varen we over een kalme zee naar de kust. Na een slaap van 3 uur wordt ik wakker met het idee dat er 2 zaken moeten gebeuren: 1. de Coastguard als die er al bestaat moet geinformeerd worden dus ik roep via vhf ch 16 op voor assistentie. Verder de dieseltank slinkt te snel en zo halen Mukalla nooit, we moeten wind hebben zsm dan kan de tros los en zeilen we in iedergeval verder en hebben we meer manouvreer ruimte en kans tegen mogelijke nieuwe aanvallers, Op Ch 16 volgt een antwoord van een schip dat vreemd genoeg zegt dat hij 400 mijl verder is en de boodschap zal doorgeven aan Port control Aden. Ik krijg ook een persoon zonder indentificatie luid en duidelijk door en vraagt om onze positie; Ja wat moet ik daar nu mee, het kan wel een walpiraat zijn en stom genoeg geef ik mijn positie door en hoor niets meer van deze gast. We vermoeden kwaad in het spel. Aden control roept inderdaad op maar kan mij niet horen we zitten op 250 mijl afstand en mijn vhf werkt zegge 30 mijl. Mukalla komt ook door maar deze beste man zegt eerlijk dat hij geen middelen heeft om te helpen, dus we moeten het zelf doen...dan....... komt er om 14.00 uur een termiek briesje van 11 kn en we stellen aan Larry voor om de tros te lossen. Dat is sneller gezegt dan gedaan, we kunnen hem niet zo maar los gooien maar larry moet op ons inzeilen en met zijn ankerlier deze loodzware tros binnen draaien. Dat duurt 1 uur, om 15.00 zijn we los en zeilen we weer richting de piraten dorpen aan de kust, we moeten die kaap om en dan nog 80 mijl naar Mukalla, dan zijn we veilig!! The Blue Star is een fantastische motorzeiler maar zeilend zonder motor is de zeilhoek 65-75 graden en gaan wij 35-45 aan de wind, dus zien wij Blue Star vanaf het vertrekpunt 2 uur later weer precies bij de zelfde plek terecht komen door de stroom vanwaar hij of beter gezegd wij waren vertrokken, wij halen net de kaap en inmiddels is het donker; ik maak nog een klap naar zee om vrij te komen van vissersnetten en lopen zeer vermoeiend een wacht en raken The Blue Star kwijt!!! Wat nu terug of door? We roepen hem op en larry geeft aan dat hij zeilend Mukalla gaat halen en dat geeft ons het gevoel dat hij alles onder controle heeft. We komen s'morgens in Mukalla aan en zijn blij dat we het zonder verdere kleerscheuren hebben gehaald en berichten jullie van onze overtocht. Na 2 dagen heb ik nog met vhf kontact met larry maar geeft geen positie of situatie op, dus we weten niet waar hij zit. Nu 3-4 dagen verstrijken en ik geef Mukalla Portcontrol nog eens het verzoek om hem op te roepen maar ook niets, geen reactie meer; THE BLUE STAR IS VERDWENEN, GEKAAPT, VERGAAN WE WETEN HET NIET.

Zondag zijn we s'morgens uit Mukalla vertrokken om 10.00 uur en hebben de hele tocht naar Shalala gemotorzeild met een gemiddelde van 6 kn en zo bereikten we Oman Shalala dinsdag om 19.00 sávonds in de verwachting dat The Blue Star door was gezeild naar Shalala want zijn bemanning had fixed tickets op 4 april vanaf Bombay en zij wilde haast maken. GEEN BLue Star, ook de port control wist van niets: DUS THE BLUE STAR IS VERMIST. Zullen we een oproep uit laten gaan; eerst LO vande VDGR bellen, misschien weet hij toch wat.

Vandag vrijdag 23 maart om 10.00 uur krijg ik de Mistral Gertruide eindelijk aan de lijn met de verlossende boodschap dat The Blue Star in een kleine vissershaven ligt, zijn scheg stuk is door onvoorzichtig handelen en zijn schroef en dus verbindingen allemaal zijn stuk. Zij zijn in prima conditie en zijn zelfs naar Shalala gevlogen en zouden misschien wel met de LYRA mee willen en kunnen varen.

Dus gelukkig, Geen vermiste Bluie Star meer wel een deelnemer (tijdelijk) uitgevallen!

Nu Hans zondag van boord gaat sta ik voor een keus; of hier op de wal met de LYRA en ook naar huis vanwege geen wind op de oceaan (de overstekers die we tot nu hebben gesproken hebben 80% moeten motoren) of wachten op de VDGHR groep tot ongeveer 4 april dan met hen aan de oversteek beginnen naar Bombay.

Ik weet het nog niet en heb het verzoek bij de haven authoriteit neergelegd bij de baas Bart Noordloos van Gemeren (hollandser kan het niet) om met kraan op vaten gezet te worden en dan eind augustus weer met de SW monsoon naar Galle- Maylasia te zeilen onder wind condities van 25 kn. ipv 1200 liter diesel te verstoken en met risico dat de VOLVO er de brui aan geeft, 13 dagen continue aan is een aanslag op alles dus ik ben in hevige verwarring en zaterdag horen jullie de ontknoping hiervan; dus nog 2 nachtjes slapen!

Overigens verloopt dit slapen ook niet ongestoord want vanancht sloeg de wind om naar NW en lagen we op 1 meter van een vissersboot af, anker op en verleggen in bfr 20, geen probleem en ankeren hoort er bij. Ervaring heeft Hans hiermee gisteren ook opgedaan toen hij het anker liet slippen terwijl er nog 5 meter opzat waardoor het touwtje brak en de hele lijn 60 meter roestvrij ketting overboord ging!! Verlies ik mijn tweede ankerset notabene
Ja en wie moet hem ophalen,ben ik 3 uur aan het dreggen geweest om uiteindelijk het middelste deel aan de haak te krijgen en heeft hans hen verder weer aan boord gebracht... veel werk en we waren wel toe aan een uitstapje naar Crown Plaza Hotel voor een biertje en bere hamburger. We sliepen dus om 21.00 uur zo diep dat we de wind schifting niet hoorde en wederom een Amerikaans schipper ons wakker maakte omdat we tegen de wal zouden waaien. Bedankt.

Het is ook in de havens extra opletten geblazen.

Vandaag naar 2 UNESCO objecten geweest, allemaal indrukwekkende opgravingen van een tijd van 500 j v Chr in een omgeving die nauwgezet door de Omaniers wordt geconserveerd, mooi land en totaal anders dan alle andere die we tot nu hebben bezocht, klasse en alles nieuw

Zo dat was dan de ontknoping van onze overtochten tot heden vanaf Aden 700 mijl veelal gemotord en mooi weer, we genieten van deze bijzondere reis en laak ik jullie in detail mee ervaren wat er zoal gebeurd,

allemaal bedankt voor jullie spontane reacties en zaterdag horen jullie of we hier blijven voor 6 maanden of doorgaan naar India vasco da Gamma Town bij Goa Pianji Port

Ciao Cees

• 23 Maart 2006 - 19:34

Chris En Hans:

wat een avontuur.blij dat jullie nu op een veilig zijn.
    groetjes

• 23 Maart 2006 - 23:32

M:

Hans en veronique ff gesproken we gaan gauw weer eens naar Belgique xxxx

• 24 Maart 2006 - 02:07

Rick:

Je zou er stress van krijgen....wat een sensatie...

• 24 Maart 2006 - 18:00

Gerard:

Jullie vallen van het een in het ander maar iedere keer weer een ervaring rijker,je moet er maar tegenkunnen?succes en tot horens,

• 24 Maart 2006 - 19:37

Marijke:

Wat een avonturen zeg,xxxmarijke

ONGELOOFLIJK wat jullie meemaken,
    heel veel succes en liefs van ons allemaaluit Tiel.

• 25 Maart 2006 - 11:46

Trees En Henk:

Je moet toch wel stevig in je schoenen staan wil je hier niet crazy van worden. Wat een spanning.Maar van Marieke heb ik wel begrepen dat je meestal rustig blijft. Je kunt heel wat hebben. Lijkt Henk wel. Vgl. Marieke lijken jij en Henk wel op elkaar, jullie blijven rustig. Ik wens je wijsheid om een goed besluit te nemen. Groetjes Trees

Verslag uit: Oman, Masqat

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees