China; no go area en NOC-NSF B status! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Cees - WaarBenJij.nu China; no go area en NOC-NSF B status! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Cees - WaarBenJij.nu

China; no go area en NOC-NSF B status!

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

20 Juni 2008 | Hong Kong, Hong Kong

Beste vrinden,
het is alweer een heeeele tijd geleden ... en helaas er was niets te melden anders dan dat er problemen zijn in Holland, in Tibet en met mijn laatste etappe naar Qingdao! Het is 1 maart 2008 dat ik met dit verhaal begin; want ik wil weg uit Hong Kong!!


Onzekerheden...


Met de komst van Wilders zijn Fitna film is een bezoek aan mijn Midden Oosten vrienden geen optie.. Laat staan aan Jemen!!! Nee mijn Jeminitsche afnemer Mr Abdo kwam naar Hoogwoud!! Hij wilde de fabriek zien en nog lagere prijzen omdat we vrienden zijn!! Helaas; we moeten wel wat verdienen en wachten af of er nog wel een container in Aden kan worden afgeleverd.

Nee, maar in China is het ook niet pluis en zijn alle nederlandsers verdacht: te democratisch voor het heersende regime...We zijn even niet welkom en is het even afwachten wat er uiteindelijk nog wel wat van kan komen...

Onzekerheden dus voor mijn vertrek;

Zondag 2 maart

Ik zit in een spagaat, oftewel weet nog niet wat te doen; er ontbreekt de noodzakelijke sailingpermid om uberhaupt door Chinese wateren te kunnen en mogen zeilen. Noch de douane, noch de ambassade kan dit regelen maar een voorzitter van de CYC China Yachting Club kan dat mischien wel regelen!! maar die reageerd niet op mijn mails en calls! Als het dan allemaal niet gaat dan wordt het anticiperen op de vervolg route na Qinghdao: Ik heb de mogelijkheid aangeboden gekregen om met een docking ship naar Canada overgezet te worden
want er is ook niemand ( behalve misschien G v.d. Velde) die 3 maanden de Great Ocean met mij wil overvaren (9000 mijl) dus de eerste beste mogelijkheid vanaf Hong Kong is om in 4 weken tijd per schip in Vancouver of Seatle afgeleverd te worden... dat is het dan weer voor dit jaar!!

Vasthouden aan het oorspronkelijke plan,naar Qingdao; kan alleen met toestemming van overheidsinstellingen zoals marine, douane, partijpolitie: veiligheids dienst; zij moeten worden ingelicht cq een document hebben waaruit blijkt dat er een Hollander in hun wateren een beetje plezier mag maken. Los van de zgn al 50 jaar durende oorlog tussen Taiwan en China met steeds meer kruisraketten aan de kust gericht op Taiwan... is het wel zo dat de ZEE vrij is dus buiten de 12 mijls zone heb je alle rechten, dit dankzij de zeewet van Hugo de Groot oftewel Grotius van 1621. Maar juist in deze reis verwacht ik en stroom en wind tegen; dus is een ankernachtje wel zo plezierig dwz in de praktijk zoek je dan rond 15.00-tot 17.00 uur een geschikte plek om te ankeren in een baai of achter een eiland hetgeen je van de kaart kan aflezen en nog beter op de electronisch zeekaart kan zien(als de computer het doet en het programma kan worden geladen) dan kan ik waar de diepte het toelaat het anker te laten vallen; op zegge niet meer dan 10 meter meestal. De Chinese oostkust is ondiep maar wel bergachtig met veel stroom rondom kapen dus ook dat is nog een puzzel. Deze toestemming kan makkelijker los komen als er meerdere (Chinese) zeilbootjes ook die kant op gaan bv in een rally of wedstrijd vorm. Nu wil het geval dat ik die Rally nu pas heb gevonden: 3 chinese zeiljachtjes met stikkers van de Olympische Spelen varen via 5 steden naar Qingdao vertrek op 29 maart; dat is precies de bedoeling, maar ik moet geduld hebben want die men. de Chinees moet me wel uitnodigen om deel te nemen .. afwachten dus.

Maar de tijd dringt ook en ben ik genoodzaakt om in iedergeval zsm naar HongKong te gaan om lokaal alles te gaan regelen,zoals het bewuste kraantje weer repareren zonder de helling op te moeten en dat ik weer uberhaupt kan varen.

Onzekerheid ...
dus of ik de vertrekdatum van 29 maart vanuit Shenzhen kan halen, deze iets westelijker gelegen stad net over de grens met HK in China is dus maar de vraag of ik mee mag. Vandaar zal deze rally vertrekken naar Xiamen circa 250 mijl. Dat is 2-3 dagen zeilen bij normale omstandigheden zonder stroom en wind tegen; dus dat kan ook 4 dagen worden want ik heb stroom en wind tegen en dat met een Contest 48 schiet dat niet op en gaat de moter Sjaakie al snel aan!

Dan blijft ook nog de optie over van verkoop van de LYRA... hetgeen in de afgelopen 6 maanden geen gegadigden heeft opgeleverd bij een broker vanwege de maar steeds dalende $ (1.65)en is voorlopig ook geen reele optie.

Maandag 3 maart
Jan Maarten van Sevenstars gebelt:
jawel hij geeft met veel zelfvertrouwen aan dat ik eerst maar eens rustig omhoog moet gaan varen en hij pikt mij mischien wel op in Qingdao omdat er daar ook schepen na de Olympische Spelen richting USA moeten of anders was er in Yokohama Japan ook nog wel een oplossing; in iedergeval geeft hij aan dat het allemaal wel goed komt!! Dat lucht op en geeft weer een goed gevoel dat ik aan mijn schema kan houden. Nu naar Qingdao eventueel overwinteren in Qingdao en in het voorjaar naar Japan zou het leukste en volgens plan zijn.

Dinsdag 4 maart,
Visa voor China aangevraagd met verwijzing naar mijn rally organisatoren; 6 maanden en multi 2 x in en uit kan niet dit ivm de 5 steden die we aan gaan doen, dat is dus 5 x inklaren en uitklaren en is dus 3 x te weinig maar ja dat zien we dan welweer. Nu maar wachten of de sailing permid los komt. Die Rally organisator hoor ik vrijdag weer, dan mijn Rijbewijs vernieuwen, dat wordt nu een kaartje, dan kunnen we ook het binnenland verkennen, het leukste is van deze wereldreis. Hoewel er is geen HERZ or Budget in China! Dan Conyplex onderdelen ophalen; kortom alles begint weer in elkaar te vallen.


Zaterdag 6 maart, de visa is binnen dus met 2 ipv 6 entries!!, de zeekaarten ook, Sateliet tel. geregeld voor de dagelijkse contacten; tot zover verloopt dit prima..

Zondag 7 maart,
Helaas de Chinees geeft problemen; er moet een deposito garantstelling zijn en import tax betaald zijn en een VAT (Tax) bewijs zijn, de douane geeft problemen en ik moet in HK of China geregistreerd zijn!!!Nou ik heb me daar een mail op die Chinees los gelaten en krijg mailtje terug dat ik hem maar moet bellen voor meer uitleg! Het ziet er somber uit...immers zonder toestemming lig ik 2000 mijl op zee altheway naar Qingdao en dan ben je ook nog eens niet welkom dus.... even op de plaats rust en maandag die Chinees proberen te bewerken voor dit document en wellicht ook de Chef van de Chinese zeilbond nog een cctje gestuurd... wie weet!

Maandag 10 maart,
Mijn Mr. Enrica Zanella, geen erg Chinese naam; moet ik bellen inzake zijn bericht dat hij mij niet kan opnemen in de Five Cities Rally van Shenzhen naar Qingdao; omdat ik geen Chinees scheeps registratie heb en dus niet kan voldoen aan de douane regel van betalingen van belasting en btw aan de Chinese partijkas;;; toeristen langs de kust zijn er niet zoals als ook de RHKYC secretais mij al verwittigd had; dat er geen positief reis advies afgegeven kon worden voor deze kust; zelfs niet voor trouwe HK chinezen en nieuwe burgers van het vaste land. Ga ik toch; ja dan belandt je in een industriehavens met containerschepen waar niemand engels spreekt en er geen douane faciliteit is om je in en uit te klaren anders dan agenten die een zeilschip niet willen afhandelen zonder giga steekpenningen aan bewuste partij ambtenaren te moeten betalen.Vaar je toch clandistien in Chinese wateren, dan ben een een zeer lucratief doelwit voor de locale militairen en zien ze jou graag kermen danwel wegkwijnen en met je mooie jacht weten ze wel raad immers zelfs Partij bonzen zeilen (nog) niet. Welnu een dergelijke hoog ambtenaar heb ik via Joost van Dalen van de Provincie Noord-Holland te Haarlem gevonden en Joost zou zijn best doen.

Vrijdag 14 maart,
De Olympische topsporters willen ze ook geen diplomatieke status geven om hen te beschermen tegen het regiem, ambtenaren en veiligheids agenten. Er worden dus na het midden oosten nog een gebied waar Hollanders vogelvrij zijn en alleen met diplomatieke status veilig zijn anders gaan ze zonder berechting de cel in; 10.000 alleen al in 2007 ter doodveroordeeld! In Mao zijn tijd, zegge 40 jaar Mao regiem heeft het 240.000.000 chinezen hun kop gekost, dus het wordt beter wellicht door deze Olympische Spelen! Die OS is dus een en al partij-propaganda; er klopt helemaal niets van: China is een NO GO AREA...
Ik heb duidelijk de balen van China, maar ik hoop van ganze harte dat Marcelein en Lobke daar goud wegslepen...'t Jonge-jonge-jongens wat zal dat moeilijk worden!!! Het is mij hier niet gelukt ondanks alle mogelijke kanalen, vriendjes, kennissen en begripvolle ambtenaren,een diplomatieke status bij Den Haag aanvragen lijkt mij nog een laatste onmogelijkheid!

Zaterdag 15 maart;
De diplomatieke status wordt door onze Min. M. Verhaegen van BZ de volgende dag onmiddelijk getorpedeerd; in China moet je bek houden, dus ook dat is voor mij geen weg anders dan letterlijk een"" doodlopende weg" waarbij BZ wel 30.--per dag beschikbaar kan stellen voor consulaire ondersteuning!!! Nou daar maken ze de brieven dan wellicht nog net voor open m.a.w je bent vogelvrij in China!! De zaak Tibet zal deze "kater" de bel wel verder gaan aanbinden want van deze bange NED overheid mag je geen steun verwachten.

Maandag 31 maart,
De Provincie NH belt dat ik geen toestemming krijg, het is Joost van Dalen niet gelukt om de LYRA af te meren in Qingdao of een sailpermid te krijgen voor een Holland zeilschip. Extra zout in mijn China wond, want wees eerlijk... als ik wel als eerste deze kust had kunnen bezeilen en dus een SAILPILOT CHINA had kunnen uitbrengen... dan was dat uniek geweest.

Helaas, China is voor mij een NO GO Erea geworden!!

7 april United 4 Medemblik,
Mariek en Bok varen een remise 3-3 tegen Steef & Steev: 3 gewonnen en 3 verloren races op de ijskoude United 4 Medemblik en Renee Groeneveld wordt 3de op de EK en Mandy 4de!! Na een enerverende laatste race reactie van Renee in NHD:" net dat laatste vlaagje en net dat laatste golfje", net niet dus; werden ze 4de in deze finish van vier maar wel Bronze overall; dus super goed toch na het debacle in Miami! "De volgende keer winnen we het wel",zegt Renee ; wat na een protest met mandy inderdaad lukt!!!

18 april;
er is niets gebeurd na de Fitna film; alle Moslims wisten het al, Allah is Groot, en Wilders moet dood!

Dan de Tibet zaak, die zorgt voor die dramatische veiligheid maatregelen waardoor ik niet in China welkom ben: vandaag meldt de NHD dat alle 30.000 studenten en buitenlanders het land uit moeten.
Alleen als je voledig geregeld reisschema langs de toeristische Steden hebt met vlucht en hotels: dan mag je China in;zelfs de zakenman kan China zonder chinese uitnodiging in deze periode niet in. Nee sport is sport en geen politiek dus alle sporters daar lekker sporten, dan komt het allemaal wel goed.

Of het met mijn docking schip goedkomt is nog de vraag, geen schema en vreemd genoeg stond ik vanmorgen op met het idee dat als die boot wegens instorting (huizenmarkt) botenmarkt op USA niet komt dat ik dan maar door de Philipijnen via Papuoa Nieuw Guinea naar Sydney ga want Marieke zal daar ook 6 maanden een stage plek hebben voor haar HBOotje, dus dat zou een nieuwe route kunnen worden IF????

Zondag 19 maart
Zuid-Frankrijk: Hyere Olympische regatta is vandaag begonnen; 6 dagen de beste van de beste teams in 470 klasse vechten het uit, kwalificatie wedstrijden nog voor vele teams. Marieke en Bok hebben vandaag een 16 en een 17 gevaren in Gruelling Stormy Weather Conditions Bfr 7+, met 3 meter hoge golven uit het zuid-oosten en dan met spinnaker op als een van de weinige gefinished!! Enthousiast belt mariek op dat alles heel is gebleven het was een wonder... er zit meer in het vat!!
Maandag 20 april, weer een 17 en een 27 (500 x overstag en toen was de pijp leeg dus een aftrekker!) en staan ze 21 van de 38 en geen spierpijn meer vanwege EAS eiwitten; voor het eerst komt ze niet kreupel van het water!!
Dinsdag 22, stront van de dijk zo hard waait het... 32 - 40- kn wind en willen ze ook nog gaan zeilen;; gekken zijn het die fransen!! gelukkig wilde niemand het water op en was het heeeeel gezellig aan de haven tot in de late uurtjes.
De voorcast is verder afnemende wind dus gaat lukken.
donderdag 24 april laatste wedstrijd een 3 en over-all 23 ste dus weer een verbetering tov de WK in Melbourne.

Vrijdag 25 april;Tibet staat nu echt hoog op de politieke agenda. Rogge vindt nu ook dat je niet om binnenlandse problemen heen kan en dat het OSComite voortaan eerder statements tegen dergelijke dictators moet afgeven door simple weg niet heen te gaan, waarmee zeilers zoals ik tenminste ook welkom zouden zijn; dit is nog erger dan Athene 2004!

8 mei, Mariek is 21!!!
Van Fam. Stumpel krijgt ze een Nepresso (ze drinkt helemaal geen koffie) apparaat en loopt de hele avond ziels gelukkig met het apparaat in d'r armen!

9 mei; the Day after geeft Jacco van Topzeilen het verlossende belletje dat Bok en Mariek NED 6 als sparring team van Marcelien en Lobke 3 weken naar Qinghdao moeten om bij lichtweer hen van "katoen" kunnen geven in trainingen in aanloop naar DS.dus dat wordt voor hen ook een extra diepe leerperiode om direct na de OS op het hoogste niveau een rol te kunnen gaan spelen. Super gaaf maar .....zij wel en ik niet!! Het loopt allemaal weer helemaal anders.

20 mei;
Rob Sepers, Marieke en Bok verkiezen er voor dat ik hen ga begeleiden tijdens de belangrijkste EK wedstrijden in Riva Gardameer waar het altijd om 13,00 uur begint te waaien.... We hebben slechte ervaringen met deze plek waar het altijd windje 6 waait behalve als ik daar met zeilers neerstrijk; dan sneeuwd het in de bergen en is de termiek weg dus geen wind; hoe zal dat dit jaar aflopen; ik laat de J22 maar thuis! en met de rubber op het water moeten de damens een B of A Status zien te zeilen: in iedergeval goed nieuws en niets aan het toeval zullen over laten.

24 mei
DELTAlOYD REGATTA Medemblik,
ook hier kan een lemiet gescoord worden en is de laatste wedstrijd met M&L NED 11 op de baan, dus extra sparring momenten! Helaas Rob is ernstig ziek met een longembolie in het ziekehuis opgenomen! Dus 25 mei. ga ik met de rubber het water op om de damens te begeleiden. De eerste dag 8,7,13 was super en geeft uitzicht op een medal race plek bij de eerste tien, de tweede dag met mij er bij wordt de eerste toch nog van een 22 plek een 13 de plek door voor de wind binnenbochtjes en veel tempo te maken; super, de tweede nog eens een 13 en de laatste een 22 ste, de derde dag is Mac Dreamy niet aan de gang te krijgen 22, 18, 26 gewoon tegenvallend maar nog wel 15de plek, De laatste dag nog een 6 en dus overall 15de en we denken dat we weten waar het aan ligt; het grootzeil is niet vlak genoeg en de trim van de mast kan ook meerdere standen hebben! Dit wordt met Dan in de komende week nog eens goed doorgetraind en getrimd; ze moeten M&L wel bij kunnen houden!.....
Dan Renee Groeneveld; die heeft de weg naar de overwinning gevonden; via de protestkamer; dat wordt interessant in China immers het is oorlog en iedere tegenstander minder is hoger op naar een medaille; zo moet het strijdplan er uit gaan zien....Prima Renee. Delta Loyd tournoii gewonnen en als enigste Hollander op het hoogste schavot.

8 juni- 15 juni:
RIVA 470 Europeesche kampioenschappen met TEAM NED 6,

Het water of beter de wind is in RIVA anders en het advies van Marcelien/ Lobke op hun site is gelijk aan alle meegekregen adviezen: start als kan over stuurboord en zeil zo hard als je kan naar de rotsen en... dan kom je vanzelf als eerste bij de boei 1!!!!

De Costers gingen voor EK kampioenschap (werd Silver) De Steven en Stevens stonden 4 na 2 dagen en werden 13de (beste resultaat tot nu toe en B status behaald) en M&M werden 16de (van de 33) maar er vielen 5 niet Europesche landen uit de lijst dus werden ze 11de Europees Team, waarbij de Fransen ook nog dubbel telden; dus met een tiende kwalificering landenteams is dit voor het NOC-NSF ruim voldoende om voor een B status voorgedragen te kunnen worden!!
Mijn missie dus geslaagd....voor de meiden begint het nu pas... vormbehoud en op naar een A status top 6 EK of top 8 op de volgende WK halen!!!!!! en dan op naar GOUD.

16-19 Juni;
ik heb een aanbod om onderdeks te gaan afgeslagen want dan moet de mast er dus af; als er geen andere optie komt, dan moet dat maar!

Marieke en Bok zijn vandaag voor 3 weken naar Qingdao trainen met marcelien en Lobke.

en ik zit hier jullie het slechte en goede nieuws te vertellen van marieke wel naar Qingdao en ik niet.

geniet van de mooie zeil foto's van RIVA Garde meer van afgelopen week.

Tot hoorns,


Ciao,

Cees

  • 22 Juni 2008 - 11:34

    Bart:

    Hey Cees, Wat een lang verhaal, maar ja zolang niets van je gehoord dus dat hoort erbij. Hoop dat je nog wel aan de andere kant van de PAcific komt met d eLyra want we willen graag nog een keer meevaren.

    greetz,

    Bart en Ingrid

  • 23 Juni 2008 - 10:45

    Herman:

    Bedankt dat ik weer even iets van je mocht horen.
    Gooi het roer maar om, ga naar Phillipijnen, ga naar australie, ga daar ooit eens de oversteek maken naar Panama of Kaap Hoorn. Is veel mooier om te zeilen. En als we later oud zijn, dan ligt jouw boot op de Caraiben. Volgende weken zit ik daar, zal ik maar vast een plekje zoeken?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 234776

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: