LYRA slaat los van zijn ankers - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu LYRA slaat los van zijn ankers - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu

LYRA slaat los van zijn ankers

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

10 Maart 2006 | Jemen, Sanaa

Beste vrienden en lezers,

We hebben weer spannende incidenten, geweldige belevenissen maar ook tragedies en een echte redding van de Lyra door een kanjer van een zeevrouw; onze RIA van de Panta Rije te vertellen. (foto's komen zsm)

Voorwoord:
Ik schrijf dit stuk op vrijdag 9 maart (dus is het zondag voor de Islamieten) rustdag en realiseer mij dat ik hier alweer bijna 2 weken in Aden ben! De mensen, yemenieten, die we ontmoeten zijn verheugd buitenlanders te zien, groeten allemaal en willen niets van je alleen maar enthousiastme; een complement voor dit door eeuwen heen getergde volk! Maar het is zo anders hier, en is ook zo veranderd na het vertrek van de Russische overheersing in 2000 en de nu 6 jaar zittende regering doet haar best om ongeveer iedereen aan te zetten om een huis te bouwen; Yemen is dan ook een grote bouwput en heel levendig.

De Yemenitsche vrouwen,
op een enkeling na en dan meestal 65+ of 13- jaar zijn, allemaal gesluierd in een "habbije", zij hebben geen paspoort en 90% is analfabeet. Ze zijn alles behalve verlegen of afhoudend, dit komt om dat voor deze noordelijke Yemenitische strengere islamitische regering het dragen van een habbije niet voor kwam en nu verplicht is geworden. Intervieuws met deze damens geeft echter aan dat zij dit geheel vrijwillig dragen en bij hun geloof hoort. (dus tijdens de britse en russische overheersing duas niet.) De mannen zijn daarentegen ook heel jalours en moeten een hoge bruidschat betalen, een ritueel wat voor de bruidsnacht overhandigd moet worden aan de bruid; dit advies en sexuele voorlichting wordt gedaan door een trouwconsulente die haar diensten voor slechts 2500 Yreaal aanbied desondanks kunnen velen dit niet betalen en gaan niet voorgeligt het levenlang (gevang) huwelijk in. De bruidegom wil dan ook dat zijn liefje verder onherkenbaar is voor andere mannen! De winkels echter hangen vol met lingerie, sexy kleding, alle denbare mode en in vrolijke frisse kleuren; het moet thuis dan ook een dolle boel zijn! Er is natuurlijk geen sprake van dat je een blik in deze 'living' zou mogen doen want de jaloerse man wil daar niets van weten. Ik heb mij een zwarte habbije aangeschaft om te ervaren hoe deze damens zich voelen, want zij zitten toch in het geniep door een klein 2 centimeter gaatje de omgeving te begluren en dat veelal met stralende sexy bruine ogen!! Er schuild dan ook een echte diva in velen van hen,maar dat is wel verboden en leidt tot uitsluiting/uitbanning en nog veel erger. Desondanks hebben wij de secretaresse van onze agent Achmed bereidt gevonden om over haar omgang met mannen te praten;immers iedere man mag 4 vrouwen hebben dus het is zowie zo een drukke boel want de damens moeten onderling dus ook nog vechten wie met wie; het geeft danook ongeveer een HJ achtige situaties maar dan in het quadraat! (sorry Herman)waardoor de psychiaters en wellicht Allah veel omhulp moet worden gevraagd... het is gewoon een leuke samenleving die dus van nature niet monogaam is en toch heel erg gesluierd is voor iedere buitenstaander: spannender kan het toch niet.

Shana'a de hoofdstad van Yemen,
Hans Kieft is sinds vrijdag aan boord en heeft ook nog een tipje van de electra problemen meegemaakt maar is nu door 5 nieuwe 88 Ampere service batterijen hopelijk opgelost; wat een stukkende dynamo niet kan veroorzaken. Dus Maandag 05.00 uur met Hans, Guido Schutz,mijn kok en Ben de opstapper van een Brits zeiljacht Kekonee; met de bus naar Shana'a. Deze 8 uur durende rit van slechts 350 km gaat over 3 niveau's van bergen naar het 2400 mtr hoog gelegen Shana'a. De bus is prachtig en de mensen aller hartelijks en weer iedereen vindt ons een bijzonderheid. De checkpoints Charlies bij ieder dorp geven door ons visum geen enkel probleem en alle leger commandanten roepen Hollandie? Yes.. Ajax, Marco van Basten, Rudy Gullit, kortom voetbal is hier populauir jedoch uitsluitend voor mannen. Ik heb nog een poging gedaan om het vrouwen voetbal met habbije aan de Yemenieten voor te stellen maar het werd wel als zeer komisch grap ervaren maar geen sprake van!!!!! stel je voor dat andere mannen iets van de schoonheid van zijn vrouw zou komen te zien en dan nopg wel aan de bal! Ze zouden de bal zowie zo niet aan zien kunnen komen maar veel belangrijkler dan zou natuurlijk de bruidschat in gevaar komen! Nee de rit naar Shana'a was bijzonder uiteraard van omgeving maar vooral vanwege de 5 bus stops bij zeer speciale markten van Qat.

Qat,
dit struikje ter grote van een rozenstruik geeft groene blaadjes die na 14.00 uur in de middag door iedere Yemeniet wordt gekocht voor ongeveer 400 Reaal zegge 2.50 euro. Door te kauwen ontstaat er een bal van soms wel 8-10 cm in de linker wang. je ziet dan ook om 16.00 uur veel mannen rond lopen (als ze nog kunnen), met zo'n wangbal. Het effect schijnt te zijn: dromerigheid, stilt de honger (waardoor er s'avonds bijna geen restaurant te vinden is want ze hebben allemaal geen honger) en sommige zijn verdwaald tot meestal uitgeteld op de grond. Men ziet dit probleem niet als een probleem omdat het niet verslavend zou zijn maar wij denken daar toch iets anders over. Dit puur Yemenitisch gebruik geeft dan ook een weldige markt van deze blaadjes langs de bus route. Een ander bijzonder opvallend gebruik is de brede met goudgaren afgezette buikriem waarin een kromme dolk zit die kitsig is maar wel vanaf 13 jaar door iedereen die bij een bepaalde stam hoort wordt gedragen. Deze trotse mannen van alle rangen en standen geeft een komisch gezicht op straat en doet Middeleeuws aan. De stad Shana'aa is een UNESCO wereld heritage beschermde stad die terug gaat in de tijd van 1500 jaar voor Chr. Echter nu sinds 1967 in de stijgers is gezet om te redden van verval. Er is geen vergelijkend land met zoveel autentiek architectuur die gelukkig over het hele land wordt doorgetrokken en wellicht ver daar buiten. Architectuur is dus zeker een reden om naar Yemen te gaan, het land zelf is woest, hoog bergachtig maar met strak blauwe hemel. Yemen is het enige Arabische land wat ook 6 maanden zo groen is als de Nederlandse weiden! Over 4 weken draaid de NE Monsoon naar de ZW Monsoon en komt er regen, waaraan dit land ook zijn enorme cultuur en geschiedenis heeft te danken.

We gaan terug naar het Nomaden rijk Saba van de beeldschone koninging Sheba. Na Cleopatra, Aphrodite en Nymphrodite zijn wij nu dus aangeland in de geschiedenis van Sheba, zij leefde rond 1000 v Chr en in de tijd van Koning Salomon (voor Arabieren in de Koran Sulaman). Deze koning Salomon trouwde aan de lopende band 10-20 vrouwen tegelijk maar wilde nu Sheba schaken. Zij kwam naar hem toe echter zij zou bokkepoten en harige benen hebben! Hoe zou hij haar kunnen verleiden, het verhaal gaat dat het speciaal gebouwde paleis de vloer spiegel glad was opgepoetst waardoor hij inderdaad haar ruige benen zag. Inplaats dat hij van haar zou afzien bedacht hij een oplossing om haar benen te ontharen hetgeen voor het eerst dus bij een vrouw werd toegepast; hij deed dit probleem oplossen met gips. Uit hun ontmoeting werd een zoon geboren die later koniging werd van Yemen. De omgeving van Mar'ib is nog steeds een unieke plek van archeologisch onderzoek hetgeen de Islam georienteerde regering niet wil erkennen immers deze heidense dame was aan de macht gekomen door de toen zittende tiran in het geniep te onthoofden waardoor alle burgers haar ongelooflijke macht en kracht toekende en een rijk stichte van handel in Mirre en wierook. Yemen was het centrum van de wereld dit alles 1000 v Chr. Dit was Sheba de betoverende alleen heerseres van een groot rijk wat strekte tot in Etiopie!

Het slapen of leven binnen de huizen vindt op de grond plaats; er is geen tafel of stoelen of meubilair ook niet in ons hotel. De zitkamer heeft divesre matrassen met kussens als armleuning en kussen tegen de muur. Het eten gebeurd met de handen, dus eerst wassen en dan vliegt de rijst in de rondte met kippenpoten en hersens van geiten en schapen worden ingeslagen om als lekkernij te worden verorberd. De soep is een aftreksel van dit geheel; allemaal bijzonder smakelijk! Shana's is een bijzondere stad en Yemen geeft onuitwisbare indrukken en de bevolking is een ervaring opzich en niet te vergelijken met alle andere landen en volkeren tot nu toe. Een aanradertje dus zowel in de warme droge winter als in de warme regenachtige zomer; schitterend.

Ankerproblemen,
zoals eerder gemeld was mijn hoofdanker verloren gegaan in een dolle nacht bij het Sangareb reef en moest in Aden echt opgelost worden om rustig te kunnen slapen. Achmed mijn agent in Aden had er al 3 gepresenteerd maar geen SQR anker. We lagen dus nu op een platte Denver anker voor de douane in de Haven toen we naar Shana'a vertrokken. Van de VDGR zeilers waren er inmiddels 6 binnen gekomen die dus ook een oogje op de Lyra konden houden toen wij naar Shana'a gingen. Ja en dan gebeurd het toch.... wij zijn nog geen 5 uur van boord of de LYRA slaat van dit anker en verlijerd tot 50 cm voor de boeg van het schitterende jacht de Panta Rije van Andre en Ria van der Hoff. Geen paniek maar wel snel handelen was het devies, Andre deed eerst het eigen anker binnen halen wat eigenlijk onmogelijk was want de LYRA lag er boven op! Door windvlagen kwam er toch een gaatje en RIA bleek bij machte om op de lYRA touwen klaar te leggen om uiteindelijk om een boei te kunnen slaan en dat allemaal in haar eentje!!Ongelofelijk en proficiaat. Toen wij weer woensdag s'avonds om 20.00 uur in de haven kwamen zagen we geen LYRA meer liggen maar op een heel andere plek!!! Wat was er gebeurd??? Dat klotte anker dat moet nu morgen over zijn!! Op deze grond houdt alleen een SCR anker die ploegt zich er in en laat niet meer los. RIA werd geridderd in de Hennaplus producten en was vertederend blij met de haarspulletjes en Achmed moest nu de 3 eigenaren van het enige SCR anker voor het blok zetten; $200.-- was het uiterste bedrag voor hun 3de handse SQR anker. Vandaag dus alles op zijn plaats gelegd met 60 meter en nieuwe 10 mm ketting en daarmee is dit probleem definitief uit de wereld. Ik heb nu 2 Denvers en 2 SQR ankers aan boord voor de komende trajecten wat een goed gevoel geeft.

Ontwikkelingen binnen de VDGR groep:
Nu de eerste 7 schepen een week te laat zijn aangekomen en er nog 7 bij Asseb zijn achter gebleven willen wij naar Muhkalla en de Pirate Alley z.s.m nemen. Er blijkt dat Larry van de Blue Star a.s. zondag al wil vertrekken, echter er zijn problemen met het principe dat we als groep deze hindernis van 350 mijl (650 km) zouden nemen! Er is echter geen spoor van info van de achtergebleven 7 boten waardoor er wellicht nog wel 2 weken nodig zijn om weer verder te kunnen. De Lyra zou dan 4 weken alleen al in Aden moeten blijven liggen hetgeen natuurlijk niet gaat. Er zijn 2 schepen in de problemen gekomen waaronder het frans schip de osiris en de Oostenrijkse/Zwitserse Mio da Mer, daarover wellicht meer in komende berichten. In iedergeval ziet het er naar uit dat we maandag ochtend vertrekken als er een goed weergaatje ontstaat immers alles is pal tegen wind. De Yemenitische kustwacht wil dat we binnen de 20 mijls zone blijven opdat ook zij inderdaad tot actie kunnen overgaan; we geven ze dus een klus waar ze zich wellicht in willen vastbijten om ons zonder kogelgaten door de "mensen smokkel route " vanuit Somalie te willen loodsen. Aleen al de laatste 4 weken werden er 50 boten met meer dan 2600 mensen voor deze roemruchte kust aangetroffen in erbarmelijke omstandigheden. UNCHR kijkt, de USA marine ziet toe en de Franse fregatten doen niets om dit tot een einde te brengen en waardoor ook wij, de circa 100 yachties jaarlijks die dit traject wel moeten nemen de schrik op het lijf wordt gejaagd en in principe ten koste gaat van de broodnodige tourisme en wat iedere Yemeniet ook zo echt van harte wens. Rust en welvaart, werk en een spannend gezinnetje met heeeeel veeeeeel kinderen.

Dit was het laatste bericht uit Shana'a - Aden regio en houden de familie dmv de sateliet telefoon dagelijks op de hoogte.

Ciao en tot horens hopelijk gezond en wel in
Mukhalla.

Cees en Hans

• 10 Maart 2006 - 17:34

Kees:

Cees & Hans,
    Verkopen ze ook blaadjes om te kauwen zodat je WAKKER blijft?? Lijkt me namelijk best handig met die piraterij in de buurt..
    Good luck & sail well !!!

• 10 Maart 2006 - 20:36

MARJAN:

BOOT VAARKLAAR? UITKIJKEN EN EEN MOOIE WIND EN BIJ ELKAAR BLIJVEN XXXX MARJAN

• 11 Maart 2006 - 11:16

Hans De Vries:

mooi reis verslag lijkt mij moeilijk om de mooiste vrouw onder dat kleed te vinden of kijken ze alleen naar de ogen en de rest nemen ze op de koop toe gr hans

• 12 Maart 2006 - 10:27

Therese En Jos:

Wat spannend allemaal.Wij waren Guido even vergeten vanwege het overlijden van Mia Wijnands,maar zijn nu weer alert.Veel groeten en good luck voor jullie allen Guido ,zet 'm op!!

• 13 Maart 2006 - 19:22

Mariek:

Papss!!
    Roy en ik gaan over een paar uurtjes naar Val Thorens cruisen! ff snowboard weekje !! succes en be careful! x

• 13 Maart 2006 - 20:12

Rj:

JA,
    hier je zoon (2de)..zoals je hebt kunnen lezen: WE GAAN BOARDEN :-)
    alles sehr gut hier. Good luck daar!

• 13 Maart 2006 - 21:12

Marjan:

Lieve Hans je weet toch wie de mooiste vrouw is!!!! xx aan veroniqe en margot/jos

• 15 Maart 2006 - 06:34

Wilem En Annemiek:

Hoi Cees wat een verslag, Ben net terug uit een zeer zonnig sharm el sheuk envind het hier erg koud.Veel succes en doe voorzichtig. Miek.

Verslag uit: Jemen, Sanaa

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees