LYRA IN AMERICAN WATERS: HAPPY NEW YEAR 2009 - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu LYRA IN AMERICAN WATERS: HAPPY NEW YEAR 2009 - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu

LYRA IN AMERICAN WATERS: HAPPY NEW YEAR 2009

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

25 December 2008 | Verenigde Staten, Seattle

Beste vrienden,

Jullie zijn natuurlijk heel nieuwschierig hoe de LYRA deze winterstormen aan boord van de Yantian heeft overleeft?
De eesrte foto's zijn op de site;
Meters sneeuw in Seattle en windforce 50 knopen!!

Maar ik begin met de beslommeringen en uiteindelijk hoofdpijndosier met de Amerikaanse douane en niet te vergeten de HOMELAND SUCURITY AGENCY. want wat is het geval;
na mijn bezoek aan TOM en Hauwert van de Seavieuw Boat yard Company (beide ooit van geemigreerde ouders uit Friesland) dacht ik dat alles wel goed zou komen en dat de invoer een peulenschil zou zijn! Gaandeweg ontwikkelde zich echter de noodzaak om vanuit Toronto-Chicago weer terug te vliegen naar SEATTLE om de agent die de inklaring zou doen en de douane toch maar ff zelf op te zoeken om problemen te voorkomen. Bij beiden kopien achtergelaten van paspoort, scheepspapieren POWER OF ATTORNEY en bemoedigende uitspraken dat het wel goed zou komen;;;;; ben ik dan ook naar huis gegaan. Hier in Spanbroek zijn de mails echter niet meer van de lucht... Er moet een tijdelijk invoer BOND (garantie) van $ 30.000 worden gedeponeerd, die bij vertrek wel weer terug komt maar nu in 2 dagen moet wrodenn geregeld en die binnen 12 maanden van vertrek wel weer terug komt maar toch ff gelazer!!

Maandag 15 december
de douane supervisor van Port Seattle geeft een eenmalige zeer uitzonderlijke goedkeuring om het schip niet als goederen te zien maar als een zeilschip dat welliswaar niet binnenzeilt maar aan boord van een schip (dus zien ze dit als goederen) om het schip vrij binnen te laten zonder 1,5% invoerrechten. Mooi dat was een doorbraak maar dinsdag 16 december blijkt dat er nog wel een sailing-permit nodig is! Weer diverse mails brengt aan het licht dat het begrip "sailing" ook is gekoppeld aan buitenlanders die fiscaal iets hebben met America bv tijdelijk werkvergunnning etc en dan moet je 2 maanden vooraf een sailing permit geregeld hebben! Geen enkele category anders dan ALIENS without any fiscal claims"' kwam ik hiervoor dus niet in aanmerking; ik heb geen IRS belasting koppeling nodig en dus is een dergelijke sailing-permit onzin. Doodlopende weg dus; En de tijd dringt immers 5 dagen voor aankomst moet de inklaring zijn geregeld zijn wil je uberhaupt weg kunnen varen anders geeft dit $5000 kosten op de container haven!
Woensdag 15 dec.
mijn agent zegt niets meer te kunnen doen en dat Tom de zaak moet regelen. Ja en die geeft in een gelijktijdige mail aan dat hij er na 2 dagen bellen en bezoek aan Port control, Coast Guard en Douane er geen oplossing is voor een saiiling-permit.
Donderdag 18 dec.
Er is nog 24 uur tijd om de verlossing te regelen voor aankomst en Joe de agent geeft als advies om te gaan googlen!!! Ja dag... inklaren en haven beslommeringen is jou werk!! En ik maak een alles of niets mail naar beide organisaties!!!!; dat het van de zotte is dat ik met Kerst weer naar SEATTLE zou moeten vliegen op zoek naar iemand die het schip uit handen van die zelfde douane kan verlossen. Tom komt met een opening... sávonds om 21.00 uur!! en blijkt dat er een sailinglicensie nodig is en geen sailingpermit .......
een wereld van verschil zegt TOM!! en dit document blijkt eigenlijk een Engels document te zijn speciaal voor plezieryachten die bv van uit de Carib Miami aandoen.(hier in Seattle ben ik het eerste zeilschip sinds jaren die een dergelijke licensie nodig heeft en is niemand hiervan op de hoogte hoe te doen!)
19 december,
Vrijdag ochtend komt er zowaar een document van de Port of Seattle zelf waarin de LYRA gerechtigd is om 12 maanden in Amerikaanse wateren te zeilen!! Tjonge-jonge-jonge wat een heibel en stress bij alle betrokkenen.. en bij Marjan;
want ja... je moet toch niet weer terug naar Seattle?? (anders had ik deze zondag weer in het vliegtuig moeten stappen, geen Kerst thuis en waar te beginnen als niemand wil of kan meewerken vanwege beaurocratie!!.
Het komt goed

Ontwikkelingen in Barackobama developing land:
Amerikanen en naar blijkt ook Fortis zijn voor 50 miljard opgelicht door een piramide bank en de GM/CHRYSLER zijn ff gered door een Bush Buy-out en leggen zij alle productie stil (iets wat niemand meer wil hebben) in afwachting van Chapter 11 bankroetprocedure en ontmanteling van de laatste amerikaanse autoindustrie. Ook onze Wouter Bos zit met 1 miljard in het schip, kon ik niet weten!! Het moet gaan zoals et gaat of het gaat zoals het moet; zegt Wouter nog parmantig; net gekozen tot beste politicus van het jaar met een buyoutsom nu al van 80 miljard op zijn hoofd!! Tijden zijn in 3 maanden 180 graden veranderd; nu de populairste.. toen onbegrepen!
Net als De Jongens van De Witt van Toen in 1650 verbazendwekend succesvol en uiteindelijk onder toeeziend oog van Willem 111 vermoord!!

20 december de aankomst van de Yantian:Lossen gaat ondanks er nu wel een clearance is; het sneeuwd gigantisch en in 50 jaar heeft men dit nog niet meegemaakt; de haven ligt stil vanwege een 50 knopen sneeuwstorm; ook zondag 21 kan er niet gewerkt worden en wordt het maandag. Uiteindelijkj dinsdag gaat de LYRA zonder cradle in AMERIKAANSE WATEREN;

8600 myl oftewel 12 uur vliegen opgeschoten rond de wereld in tien jaar richting Hoorn 2012!! (Zo kan iederen het wel zou je zeggen en is dit geen echte wereldomzeiling meer te noemen!! maar in mijn geval van en werken en op mijn leeftijd dit nog kunnen doen, is het De enige mogelijkheid om van West naar Oost de wereld te omzeilen).

Uiteindelijk lukt het Howard met 3 mannen dinsdag avond de boot te slepen onder barre omstandigheden met - 10 graden en net een zakkend avond windje van bfr 3 om om 24.00 midden in de nacht de Seaview boatyard te bereiken; voor hen ook gelukkig
want het is woensdag; de laatste werkdag voor Kerst 2008;
het is een krappe planning geweest.. maar alles is gelukt en zonder schade!

Met dit kerstnieuws sluit ik dan ook dit boeiend 2008 jaar af met de ultieme wens voor 2009 voor jullie allemaal; gelukkig en gezond 2009

Ciao
tot in mei 2008

• 26 December 2008 - 08:45

Dick:

Ha Cees,

Weer allemaal uitdagingen oplost, lees ik. Ja ja, het valt niet mee met die Americo's. Ze hebben het ook zwaar.

Een robuust 2009 !

Gr. Dick

• 26 December 2008 - 12:01

Bart En Ingrid:

Hey Cees,

Blij toe dat de Lyra weer in het water ligt. We houden ons aanbevolen voor een stukkie meevaren.

Fijne Kerstgroeten,

Bart en Ingrid

• 31 December 2008 - 13:51

Hans De Vries:

de beste wensen voor 2009 van veronique en Hans de vries

Verslag uit: Verenigde Staten, Seattle

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees