Crossing The Chinese Sea deel 2 - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Cees - WaarBenJij.nu Crossing The Chinese Sea deel 2 - Reisverslag uit Tuen Mun, Hong Kong van Cees - WaarBenJij.nu

Crossing The Chinese Sea deel 2

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

22 Juli 2007 | Hong Kong, Tuen Mun

Beste vrienden, het zit mij vandaag niet mee; het is zondag 22 july en inmiddels 21.30 en ik klop dit verhaal voor de tweede keer in!
Vanmorgen direct na mijn ochtend verkenend wandelinkje heb ik 2 uur zitten te kloppen en het resultaat hebben jullie kunnen lezen; 1 alynia terwijl het weer een hoogte punt was mbt verslaglegging indeze van mijn belevenissen met de Vietnamezen.
Maar laat ik het opnieuw proberen uit te leggen waarom reizen zo spannend en soms sensationeel kan zijn......

Zand,
daar begon het vanmorgen mee nadat ik een eerste onrustige nacht had gehad aan boord, welliswaar veilig in box A17 in The Golden Coast marina en zit ik vanmorgen om 10.0o uur jawel in het zand; The Golden Sand of the Golden Hotelresort; schitterend om te genieten en dat ondergenot van een ijskoud Nescafe koffie in blikje... kom ik in gesprek met een van de 20 beachboys die het stukje strand en volgens mij het enige strand van heel HK moeten bewaken; over hoe het leven werkelijk is in HK! ja toch een normale vraag toch.. welnu deze goede huisvader van 32 jaar zoon en dochtertje, was net begonnen op het moment dat de economie in HK instorte wel dus nu 10 jaar gewerkt voor niets het was dus toen 1997 BIG Crisis en weg steeds maar groeiende huiswaarde, nee nu tien jaar beiden hard gewerkt met als troost prijs dat het huis nu zo'n beetje zijn waarde heeft behouden! Het daalt niet meer en dat terwijl overal de prijzen de pan uit vliegen; rijtjes huis in Spanbroek midden woning hub 295.000 euos in guldens 650.000 gulden en het is gebouwd voor nopg geen 50.000 gulden.. Ja je voelt het al het gaat helemaal fout in NL; The Dutch Republic staat op instorten maar nee hoor het gaat vrolijk door. Deze beach boy heeft geen weet van politics daar houden de HK chinezen zich niet mee bezig immers dat is enerzijds staatsgevaarlijk ( 2006 5000 de doodstraf) en anderzijds na alle ellende moet het toch weer beter gaan; hoop!
Het onderwijs dan; ja dochter van 2,5 en zoon van 4 gaan inmiddels naar school en leren daar kantonees, manderine en engels komt er aan in klas 5! Nou is die kantonees logisch want dat spreekt iedereen hier maar manderine is de officiele partij voortaal en dat spreken alleen de communisten; het is de toekomst zegt deze beste jongen, een betere toekomst dus voor de volgende generatie en daar zou hij wel eens gelijk in kunnen krijgen!! want wat is er aan de hand..... Net als onze Marijnissen is de maoistische partij goed georganiseerd en bepaald alles en vooral dat iedereen zich de pleuris werkt voor en tenbate vande partij. Die partij heeft danwel een Staatcongress achter zich maar bestaat eigenlijk uit 3 man die doen waar ze zich in hebben en ook dat heeft maar 1 doel; iedereen en alles betaal plichtig maken aan de partij; Dus wil je overleven dan is manderine de toekomst,dus ook voor deze twee zeer jonge kinderen gaan 4000 tekens pictogrammen leren schrijven en spreken wel op 3 toon hoogten met geheel andere betekenissen en als je danook kaligraaf inmiddels bent geworden dan ja dan misschien behoor je ook bij de uitverkorenen! Ook in Nederland is deze manderine taal ded snelst groeiende studie richting! Dat beloofd wat dus of zou het zijn dat we meer handel willen doen.. beide zijn legitieme redenben voor ingezetenen van De Republiek van Nederland! Zo begon mijn dag goed en leerzaam om steeds zoveel mogelijk met localen te praten over hun lusten en lijden. Toen klopte id dit verhaal er in en hoeps alles weg.... Dan kom ik aan boord en zit er nog steeds iets dwars bij de schroef as; waarom druppeld er daar wat?? Ik maak dxe zaak nog eens schoon, draai de vet nippel nog eens aan en ja je gelofd het of niet maar de koelwater as leiding gekoppeld aan de schrfoefas valt zo van zijn huis!!! en het water stroomt naar binnen... JEZUS hoe kan zo'n afsluiter indit geval van koper door rotten; maar het egbeurd en ik zit met mijn vinger op de water straal; de jongen met z'n vinger in de dijk zoiets ja! Met een handdoek houdt ik deze zeewater straal laag maar de boot loopt wel vol binnen 1 uur als ik geen oplossing bedenk. Gauw de waterafzuigpomp er bij om alles weg te zuigen en kom ik tot rust; godverdomme maar aan de andere kant ook gelukkig dat het hier inde marine gebeurd en nioet op zee; want zonder dit kan je geen motor draaien en de laatste 20 uur heb ik alleen maar gemoterd dus ook weer positief net als de interne waterpomp het begaf juist inde haven van Port D ickson en bij toeval dat ik ook dit nog net op tijd ontdekte is ook deze tegenslag een positieve!! Het hele geval er af gemonteerd en een bout 10 er in gedraaid die blijft zitten en is de eerste schrik aan het weg ebben; gelukkig; we komen wel tot een oplossing; morgen MYS Medemblik bellen hoe ik dat kan doen? Immers de koperen pijp zit er in die moet er uit wil er een andere in kunnen! John mijn achter buurmanweet 2 techneuten, die komen morgen kijken.

Maar jullie willen vast wel weten hoe mijn belevenisswen in Nha Trang waren enb de oversteek. Nha trang is een fantastische stek, mooi strand mooie vrolijke mensen maar ook een plek om handel te vinden zoals mijn missie steeds meer een handels missie begint te worden; verkopen en inkopen. Nu si inkopen makkelijker dan verkopen heb ik geleerd zo ook hier! Met mijn agent Chien achter op zijn brommer is het 5 dagen feest geweest enerzijds diverse problemen oplossen van de LYRA anderzijds fabrieken of fabriekjes of een mans bedrijfjes zien wat ze maken van bananen bladeren, rotan bamboe stokken en het soms verbluffend dat stoelen van 199 euro toch echt hier vandaan komen en 8 euro toch al aan de hoge kantg is immers 1 euro is 22.000 dong dus x 8 geeft 176.000 dong nou daar kan hier zeker 1 maand van leven! Viernam
is goedkoop Vietnam zit echt aan de onderkant en heeft dus de toekomst; immers ze hebben er alles; jonge mensen en veel natuurrijkdommen met als achterland Laos en Cambodia alles drie eigenlijk een regio die graag willen leveren. Dwnz dat je zo maar een fabriek binnen komt immers de partij bonzen zien je als een kapitaiistische indringer; eerts officieel aanmelden per brief, je intenties en dan wellicht ene uitnodiging om in een vande fabreiken te komen; eigenlijk kom je niet verder dan de showroom of winkel. Ik heb reeds gemeld in deel 1 dat de agency fee onbekend was en bleef tot de laatste dag; ik heb ook na 10 x deze vraag te stelklen aan Chien hoeveel ik nu zou moeten gaan betalen voor inklaring en uit klaring maar geen $580 , dit hete hangijzer bleef hangen todat er maandag middag toch een gesprek met Mr Chau moest agan plaats vinden. Ik had inmiddels 3 argumenten en Chien in het vuur. Chine is mijn agent en regeld mijn inkopen/ leveringen en wat meer. Nee het ministerie van touristme moet ook naar menbing van Chau een andere regeling maken voor pensionadoo's die in iedergeval geen 1000 ton container schip in Nha trang zullen binnen lopen; nee deze vaak zingende troubadours veelal niet uit The Dutch Reblublik maar uit Aussie down under land; ook die komen niet als de prijs naar $50 tot max $100 daalt.Mijn laatste ijzer in het vuur was dat VK agency ook mijn verlader shiphandler zou kunnen worden door de vele rotan stoelen te groeperen en te contgaineren richting the nieuwe Dutch Republic Colonial company IO. Nou om eren lang verhaal kort te maken de prijs daalde uiteindelijk wel naar $380 maar alle bedragen waren zgn lumsum bedragen of tewel omkoop bedragen voor de partij bonzen! Dit bleek ook de laatste ochtend, disndag 17 july een comisch act van Mr Chien; hij liep echt van het kastje naar de muur dws van Port Control naar IUmmigrate naar Customs en schudde steeds meer met zijn hoofd en verloor steeds meer geld om mij maar uitg geklaard te krijgen wilde de Heren geld zien. UIteindelijk krfeeg ik dan het bevrijdende document in hande waarmee ik de douane in HK weer teverden moet stellen want anders heb je daar weer een probleem! Dus alles klopt en weg ook uit deze haven!! Dinsdag 13.00 het anker omhoog met veel tshirst plastic zakken er aan hun de baai door langs het veel belovende franse restaurant, mar nee nu geen franse kok voor mij dat kan alleenmaar slecht aflopen. Daar kwam bij dat ik maandag 3 navtex berichten had ontvangen van 1 typhoen en 2 zeer harde wind plekken die severe stroms werden genoemd voor pleasure boats:dus bij Borneo, Philypijnen en boven T waren windsnelhedenvan 90 - 120 kn nou dan ligt er bioj ons al geen pan meer op! Ik had geen zin m eer om in Danang de zelfde customs fee te moeten betalen dus direct de zee op richting Hong Kong. Van 15kn werd al ras 25 -0 30 kn van achteren en wiegde ik op grootzeil de nacht in; wel 175 mijl de eerste dag!! Een record! de tweede dag 165 mijl nog steeds netjes en de derde dag 144 mijl de vierde dag kom ik op mijn radar een plkje tegen die hardnekkig op hetscherm blijft zitten en er is geen eiland of boortoren op de kaart te vinden. Normaal dut ik 1 uur maar nu gaf dit toch te denken en ja wel hoor noig net dat het een beetje beginmt te lichten vaar ik midscheeps op een stilliggende 8000 containerschip aan; dws ik stuur vlak achter hem om en niet voorhemlang stel dat hij alsnog zijn motor aanzet dan ben ik alsnog de lul; nee netjes achter om en ja dat was wel even spanning. zo ook de Chinese visserboten onzichtbaar zijn op het radar; dus zij smokkelen er oplos richting HK. Ik heb ze in iedergeval niet zien vissen!
Nee de laatste dag viel de wind terug en werd echt SW tot windje 5 knopen en dan is de LYRA als ras een motor zeilert om toch nog voor donker in Tuen Mun Golden Coast marina te belanden. Tussen de eerste Chinese eilanden door de zeer drukke passage van Macao- Hk gaf nog wel een spectaculair moment met 4 vleugel boten die alle vier binnen 5 seconden moesten beslissen wat ze met mij aan moesten en 3 deden het direct goed en gingen achterom maar 1 kapiteit besloot eerst voor mij langs te gaan!! deze foto's staan er op!! Spanninggaat hij het halen of bedenkt hij zich en ja hoor hij bedenkt zich en vliegt rakelings ook achter mij om nog net een gaatje vindend tussen die andere 3 race ers!! Kortom was even leuk. De nieuwe luchthaven is ook een trekpleister geworden voor enige foto's en daarmee zat mijn laatste deel van deze solo tocht er op; 2600 mijl gevaren en bijna geen problemen dan mijn bimini aan flenters, en de uitlaatslang door gebranbd, de binenwaterpomp stuk, de buitenwaterpomp stuk en de bakstag staal weg geslagen en de alarm die niet meer wil stoppen en de thermostaat die het niet meer doet en het water dat van achetren komt maar dat is vandaag dus duidelijk geworden doro het afbreken van deze afsluiter en dan ja het water dat in de uitlaat slang blijdt staan dus ook een waterpomp die het niet meer doet en ja het grootzeil de onderste lat weg geslagen en verder eigenlijk wel oke, zeilen en land bezeilen isa een avontuur en zo hoort het ook net zoals in 1600 met die schitterende voord e wind zeilen; dat zou een LYRA of volgend schip toch wel moeten hebbenl vierkante zeilen voor VOORDEWIND zeilen is veel gerieflijker aan boord!

Ik hoop dat dit stuk er wel goed oor komt! De foto's, ja ik ben vrijdag 17 augustus jarig en bij deze zijn jullie allemaal in Spanbroek uitgenodigd om weer eens lekker bij te praten en de circa 500 stuks door te nemen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en vervolg reisschema zal januari 2008 worden; naar Shanghai en in april naar Qingdao. Nieuwe Olympische steden zijn 2014 Sianna winterspelen (of zo iets) in Rusland geworden en de Jeugd Olympische spelen komen er in 2010! Je weet het in 2028 in The DutchRepublic!!

Kortom weer veel nieuws en werk aan de winkel,

Ciao
Cees

mijn lange haren zijn er af, werd er gek van! elastiekjes weg en ze sloegen steeds meer in mijn ogen, geenkam er door te krijgen vanwege de pijpenkrullen
dus helaas geen Tail meer!

  • 22 Juli 2007 - 18:35

    Marijke:

    jee zeg,idd weer veel te vertellen!!!Ben benieuwd,haar er af,kan me het bijna niet meer voorstellen.
    Spreek je snel, goede terugreis,liefs en gr,marijke

  • 22 Juli 2007 - 19:53

    Herman En Meyke Sch:

    Cees,
    Heb nu al weer heimwee naar grote oversteken. Je hebt het toch maar weer geklaard. Met zijn tweeen is toch gerieflijker. Heb gister onze vakantie besproken. Gaan in november/Dec 6 1/2 week langs de kust van Penang naar Phuket fietsen en mag op grond daarvan van Meyke volgend jaar weer 4 of 5 weken zeilen. Is het traject Shanghai Qingdao een optie om mee te gaan??
    Spreek je op zeker op je verjaardag en dan kunnen weook van de foto's en mijn film genieten (zal hem inkorten).

    Groet Herman en Meyke

  • 23 Juli 2007 - 09:35

    Hans Kieft:

    zit met els in de camper in zuid frankrijk. see you 17 augustus of eerder in hoorn

  • 23 Juli 2007 - 21:23

    Hans En Olly:

    Hallo Cees,
    Weer een hele onderneming zo op die verre zee tussen de eilanden door naar Hong Kong. Een hele onderneming,wat een spanning en ervaring zal dit weer geweest zijn. Groetjes Hans en Olly.

  • 24 Juli 2007 - 13:03

    Broer Jan:

    Gelukkig je haar er af,ben je weer toonbaar in de fam. Weer een mooi avontuur meegemaakt heb ik gelezen. Spreek je op je verjaardag.

  • 24 Juli 2007 - 21:48

    Gerard:

    nou wat een ervaringen weer,maar het grootste nieuws was voor mij natuurlijk wat ik las dat je mooie krullen zijn afgeknipt,laat groeien voor de volgende trip haha,zie wel bij terug komst of je knapper bent geworden of grijzer Succes maar weer en goede vaart terug.tot horens/ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Tuen Mun

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 234830

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: