Pirate Alley deel 2: The day before departure - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu Pirate Alley deel 2: The day before departure - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu

Pirate Alley deel 2: The day before departure

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

17 Maart 2006 | Jemen, Sanaa

Het is vandaag 17 maart en dus vrijdag, dus zondag voor de Islam; rust op de ankerplek en geen rondkrossende vissersboten met 2 Yamaha's van 120 pk maar wat spartelende kinderen die rond de Lyra zwemmen, we slapen uit en overdenken wat er allemal is gebeurd. Na de eerste melding aan jullie van onze goede afloop is er toch ook onrust ontstaan want: The Blue Star met Larry en 3 crew leden is er NOG niet, ik roep hem iedere dag op op ch 16 en 77, gisteren lukte dat wel maar vandaag niet meer........ waar zit hij. Immers zijn schroef as is gebroken en moet dus zeilend Mukalla zien te bereiken! Of zoals we vandaag ons gaan realiseren zou hij weer helemaal terug moeten zeilen (260 mijl) naar Aden!!! De stroom of beter het gebrek aan wind speelt hem danig parten. Of wat kan er allemaal nog meer fout gaan midden in het NO GO area???

The Blue Star en hoe het allemaal is gelopen: Jullie krijgen nu het verhaal van ons "Day before" vertrek:

Het is zondag 12 maart, we zijn druk met de laatste technische probleempjes op te lossen en hebben de startbatterijen nog vernieuwd dat betekend nog meer accuzuur (en goedkope diesel olie meesmokkelen) aanslepen, alles demonteren en plaatsen dan testen: dan blijkt dat de startmoter het niet doet! Welnu verdraaid, wat is nu weer? Ik loop alles door en op advies van Lo stop ik de schroevendraaier tussen 2 polen waarmee er een draad in brand vliegt! Motor is nu wel definitief verbrand! Hoe komen we nog weg uit dit zwarte gat Aden? De moed zou je in de schoenen zakken echter de wil op met The Blue Star, Larry morgen weg te gaan is zo groot dat de startmoter er binnen vijf minuten afligt; wat nu; testen op de accu leverd gelukkig een stevig rond draaiende tandwiel op; hij doet het nog wel maar er komt wel een verbrande draad uit en op de moter accu's doet hij het NIET! Ik stop hem in een zak en roei naar Achmed, het is inmiddels 13.00 uur dus zit hij een bos Qat weg te werken, gelukkig zit er een duitstallige Yemeniet (die 13 jaar bij Mercedes zijn vermogen heeft verdient en nu een visserij aan het op starten is; Ich fahre unbedingt jetzt zur Volvo Mecanicien... Ja dat geloof je natuurlijk niet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en we zijn op weg naar een expert nee zegt Achmed dromerig achter zijn bos qat vandaan.. de beste mecanicien die er is zit in Sheik Othman (een plaats aan de overkant van Aden van zegge 800.000 inwoners), maar we rijden zelfs deze plaats voorbij en recht in de woestijn aangekomen dagen er oude tot zeer oude Volvo's op! Langs oud schroot doemd er een hut op waar we stoppen en ja hoor het is ook hier qat tijd en zitten er 10 man te kauwen. De monteur blijkt in de hoek druk met wat sluitels zittend op de grond en bezaaid met moeren en bouten en een accu... hij slingerd de startmotor op de - pool sluit een + aan en ja ook hier doet hij het. Achmed zegt dat het de magnetische contact is, ook dat wordt getest en blijkt het ook ten doen, dan het verbrande draaidje dan maar vernieuwen en 1500 Reaal verder zitten wij weer in de mercedes terug naar Aden; Achmed is er van overtuigd dat hij het weer doet. Ik niet, er is meer aan de hand. Op de Lyra sluit ik alles weer aan en zie daar hij doet het niet dus deze actie heeft niets geholpen! Wat dan. Ik loop alle bedradingen nog eens langs en stuit op een losse - draad van de start dynamo die door Ben Eijssens is aangesloten. Hij ligt er af en en andere zwarte hangt er ook bij, zou dit dan de reden zijn? Ik zet er ringen en nieuwe boutjes op en start de motor die direct aanslaat! T'jonge jonge hoe kan een losse - dynamo draad nu de reden zijn dat de startmotor het niet doet?? Het is ons een raadsel maar blazen 3 x de scheepshoorn zodat iedereen van de VDGR weet dat we morgen gelukkig wel weg kunnen en nodigen hen uit voor een smokkel biertje. Alleen Andre van de Panta Rhei laat zich zien en deze expert verzekerd ons dat er een apart stroomveld nodig is om het relais aan te sturen. Zelfs een stukkend lampje van het dashbord kan dit stroompje onderbreken waardoor de startmoter het niet doet! Ik wist niet dat electra zo makkelijk is te verstoren, kortom het zijn allemaal lessen en begrijp ik steeds meer dat stroom.. electriciteit dus.. moet stromen, de batterijen moeten borrelen en daarmee stroom opwekken die we zo hard nodig hebben. We denken niet meer in Ampheres maar in Voltages van 12.25 behoorlijk leeg tot 13.50 behoorlijk vol, immers de dynamo's geven 14 volt. Alpha drie traps schakelaars van Vetus moeten er op van Andre. Dit geef ik aan Barry door maar die wordt gek van de Fedex zendingen richting Yemen en vindt dat we nu eerst maar eens moeten gaan zeilen. Ja dat gaat morgen dan toch gebeuren; 2 weken in Aden is veelste lang. Gelukkig kon ik het vertrek nog even door nemen met Lo van de Mistral en heb van hem info nodig wie ik moet contacten in India en waar, coordinaten, telefoon nrs want het ziet er nu naar uit dat ik daar aLs eerste op de afgesproken datum van 15 april zou kunnen aankomen! Lo is echter in opperste verwarring; de achterblijvers in Asseb Erithrea 250 mijl hier vandaan willen een aparte groep gaan vormeren en zijn dus ordinaire MUITERS; Muiterij dus in de VDGR groep. Natuurlijk hebben ze veel meegemaakt, de Iris (Fr) verbrand door kortsluitinmg en de Mio de Mer (Zw)achter gelaten met een dwarsroer doordat ze op een rif zijn gelopen...is er een van de vrouwen op de kust afgezet geworden met de opdracht van zoek het maar uit en zijn deze achterblijvers van mening dat "het weer" het niet toelaat(liet)om de moeilijke straat Ras Ban el Mandeb te nemen. Kortom hoofdpijn bij Lo en John en Jolanda van de JOHO zitten met handen in het haar en dan gaan er ook nog 3 schepen weg van de groep naar Mukalla!! De Panta Rhei gaat dus toch mee en daar zijn wij blij mee want het is een zeer stabiel stel die Andre en Ria. De Blue Star, schipper Larry mag er ook zijn met z'n vieren dus we zien het helemaal weer zitten.

Tot zover deel 2 van onze voor bereiding van onze spannende overtocht naar Mukalla.

Het wordt gaandeweg en thriller we houden jullie op het puntje van je stoel, immers nu 17 maart in Mukalla is er geen spoor van The Blue Star en niemand weet wat er met hen is gebeurd en het Amerikanen nog wel uit het Mid-west district Lake Michigan!

Morgen zaterdag 18 maart gaan wij met de bus naar SHIBAM, deze zeer oude stad in het binnenland is heel bijzonder om te zien en natuurlijk ook een UNESCO heritage bezienswaardigheid. We hebben er zin in, weer even van boord en er zal een eenarmige visser op de boot passen en de romp ontdoen van aangroeisel hetgeen geen overbodige luxe is want we halen geen 5 kn meer op de motor ipv 8 kn, dus ook dat kost vermogens aan diesel. Deze 350 mijl was goed voor 500 liter.

Deel 3: 70 uur spanning en sensatie
maak ik zondag af dus na het voetbal nog even je email nakijken.

T'jonge, jonge, jongens
wat een belevenis hier in Yemen

Ciao

Cees en Hans

• 17 Maart 2006 - 17:22

Rick:

Kijk je wel een beetje uit daar???
    Klinkt allemaal zo spannend...en vergeet niet alles vast te leggen. Voor ons simpele zielen die niet zoveel moois zien...hahaha
    Groetjes Je neef

• 17 Maart 2006 - 17:25

Gerard:

Nou cees en hans,belevenissen genoeg,en electromonteur had ik graag willen zijn,om
    jullie te laten genieten, ook in het koude holland zijn deze problemen te verhelpen,maar met minder bezienswaardigheden!
    Sterkte en Succes Ciao

• 17 Maart 2006 - 21:13

Marjan:

Veel plezier en maak veel foto's xxxx marjan

• 18 Maart 2006 - 10:23

Guido:

He Cees en Hans,
    Goed te horen dat jullie " de piraat gevoelige route " zonder te veel "machtsvertoon" hebben kunnen afleggen.

Lyra mist Larry! Hopen gauw goed nieuws van hen te horen.
    Wij vertrekken a.s maandag. Na 3 weken Aden nu weer Daden!
    De groep gaf op de captainmeeeting voorkeur om zo snel mogelijk de oversteek naar India te maken. Ik denk dus dat vertrek uit Salalah op 5 april tot de mogelijkheden behoort.

He ouwe zeilmakker en Hans behouden vaart en zie uit naar je volgende verhaal. Ik ben lyrisch over je verhalen.

Guido

• 18 Maart 2006 - 20:03

Guyonne:

Ik print maar tegenwoordig de spannende zee verhalen maar uit om me even goed te settelen op de bank want ik wordt er zo nu en dan een beetje duizelig van wat en spanning en sensatie zeg jeetje daar kan geen triller tegenop!!!! Je moet een boek over deze tocht schrijven want het is meer dan spannend. Een saai leven is het in iedergeval niet. Hans ik kan me zo voorstellen dat je je af en toe moest terug trekken in het schip! maar er kan er maar een de kaptein zijn maar ik kan me voorstellen dat je het af en toe te eng vind wat er allemaal gebeurd ik zou ook voor geen goud het water in gegaan zijn maar als je niet een waaghals hebt kom je ook niet verder. Maar of ik lekker slaap vannacht ik weet het niet?! Veel sterkte mannen en jullie mogen ook best voor de afwisseling met een saai verhaal komen want ik hoop niet dat de verhalen nog spannender worden!! Een behouden vaart!!! Groetjes Guyonne

• 18 Maart 2006 - 20:07

Guyonne:

Lees even over de taal fouten heen d,t en dt ik maak er een zee potje van zie ik maar het gaat om de reaktie niet waar!

Verslag uit: Jemen, Sanaa

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees