HOLLANDERS WEDEROM OP MANNA HATTA - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu HOLLANDERS WEDEROM OP MANNA HATTA - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu

HOLLANDERS WEDEROM OP MANNA HATTA

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

09 September 2009 | Verenigde Staten, New York

Het is 7 SEPTEMBER: en labour day het begin van onze twee weken avontuur met HOLLANDERS WEDEROM OP MANHATTEN.

maat eerst ff een woordje vooraf waarom ik zo juist met dit eens in de 400 jaar voorkomend event zo betrokken ben geworden;
1. Door het boek New Amsterdam the center of the world begon het allemaal
2. lidmaarschap en donatuer van The New-Netherlands Society te Aldeny Fort Orange van toen.
3. bezoek in 2008 met marjan aan dit genoodschap met hun doelstelling de rol van de Hollanders in de geschiedschrijving te verbeteren en recht te doen aan onze cultuur.
4. Het project WICcomite Hoorn met Hans Kieft waaronder 3 masters met ondernemers naar dit gebeid om handel te ontwikkelen en visa versa amerikanen naar Noord-holland om vandaar de EU een onderneming op te starten...is wel opgenomen in de site www.NY400.org maar helaas niet door het kabinet en Rabo of KvK.
wat wel is gelukt is de tentoonstelling in West Fries Museum van schlderijen van Ten Tentillo nog tye bezichtegen tot eind oktober... dus zofar so good!

Deze twee weken moet dan ook een spill-off geven van handel waaronder door WA en maxima waterprojecten zoals een open dam voor manhatten bouwen...

we zullen zien wat er van terecht komt en of ik in de komende 12 jaar de truce periode van 1609 tot 1621 oprichting West indische Compagnie in staat ben om met 3 masters met ondernemers een rondje Atlantic in 4 maanden belangstelling voor weet te krijgen... In iedergeval dient deze reportage ook er voor om dit doel de komende 12 jaar te verwezenlijken waarbij ik ook Ghana en Aruba en Brazilie er bij zal moeten gaan betrekken: want dat was de route van circa 100 Hoornse zeilschepen die zout moesten halen voor de haringvangst hier in Enkhuizen, Hoorn en Medemblik.....

het is vroeg 7.30 uur worden we wakker op de 32 st verdieping hardje Manhatten in ons piepkleine kamertje maar wel gezellig en beginnen onze tour door New York met een ontbijt...ELLEN STARDUST waiters singers , toegezongen dus door onze obers, dames en heren die hun opwachting maken voor een carriere at Broadway en zingen bij ons zo vroeg al de tranen in de ogen zo professioneel! kortom dit eerste ontbijt kan niet meer stuk..en komen we er iedere ochtend weer terug om steeds maar weer andere nieuwe hoog getalenteerde zangers te ontmoeten; wat zal het een week worden met vele hoogte punten!

NEWYORK is voor 1 week bezit van DE HOLLANDERS, Willem-Alexander/ Maxima, Frans Timmermans en nog vele anderen waaronder Ellen ten Damme, Helen en Yvonne: "de Linving Jukebox" en Doutzen Kroes!!! en Peter de journalist met een symphatieke cameraman die ons vereeuwigd; we zullen ze deze week zien bij elke officiele gelegenheid.
Maar Maandag is nog relaxed en lopen we de blaren op onze voeten d.w.z. ik want marjan heeft haar FITFLOPS schoenen iedere dag aan en roemt haar onvermoeibare voeten! We moeten keuzes maken wat we iedere dag gaan oppakken in het drukke programma boekje. Vandaag dus de BATTERY, Amsterdams dorp met poffertjeskraam en haring. Allemaal enthousiatse hollanders die grote aftrek hebben met hun bollen voor $5 en haring voor $5 en Poffertjes voor $5 in rijen gaan deze er uit! De kosten $20.000 kunnen zo ras terug worden verdient! Doodmoe vallen we in slaap in ons kleine hotelkamertje midden in broadway met alle musicals om ons heen hebben we daar ff geen zijn meer in; misschien morgenavond naar MammmaMia.

Dinsdag 8 september,
we zijn net te laat bij de opening ceremonie met Hillary Clinton. mr Bloomberg major of NY en de vele belangstellenden. Maar ik wordt wel geintervieuwd met camera door de Independend Press, en heeft vragen zoals waarom NL z'n sterk leger heeft en oorlogs industrie en waarom NL de derde lobby'st in geld is van de Amerikaanse regering; Ja deze vragen verdienen natuurlijk een diepgaande uitleg van onze rol in Afganistan,, bij Somalie de piraten tegen houden en natuurlijk onze betrokkenheid bij de de JSfighter en onze Stork daarbij onmisbaar is; kortom een interessante uitleg over ons Holland zijn". Onze indentiteit met vrijheid, recht en plicht ook in Afganistan...Vol indrukken op deze vroege ochtend gaan we naar de FD zeilers die 3 pottten varen voor THE CITY onder weinig wind omstandigheden bekijken wij dat vanaf Het Vrijheids beeld, wederom een indrukwekende dag op Ellis-eiland en kunnen we savonds alleen nog maar met de MTA underground thuis komen van vermoeidheid en denken we al weer aan morgen ochtend woensdag de officiele publieke overdracht van een groot monument van AMSTERDAMS PLEIN en PAVILJOEN door Maxima en Willem.

Woendag 9 september,
na een musicaal ontbijt bij Ellens Stardust zijn we optijd met vele andere oranje uitgedoste Hollanders bij de BATTERY en is de bewaking rond om de burgemeester BLOOMBERG uitgebreider en dus alles afgezet behalve de schutting waar wij de foto's van de dag kunnen maken oa. speech van WA, en worden we uitgedist met oranje wuifdoekjes die alles nog effe uitbundiger maken.. Willem A zwaait enthousiast terug en Maxima verpoost zich zelf tussen alle Holllanders en is zichtbaar onder de indruk van zoveel aandacht in het toch overvolle en druk Wallstreet gebied; kan dit er gewoon tussendoor. verkeer muur vast.. worden de Bols jenever glazen dubbel gevuld en maken we de fotoos van ons leven. Fantatisch gebeuren nadat de beveiling vertrokken was en alles zich vermengde met deze vrolijke stoet en ons tweetjes. Opnames voor de NOS gemaakt, zijn wij vanavond op TV of toch niet: er uit geknipt!.
Jongens, wat is dit weer leuk...
Vanavond naar Mamma Mia.

Donderdag 10 september;
vandaag naar een museum over ceramic tegeltjes van kunstnaars en we belanden in de sessie van Russell Shorto, lezing over zijn boek NEW AMSTERDAM THE CENTER OF THE WORLD;
het boek waarmee het voor mij ook is begonnen twee geleden met Hans Kieft op de LYRA van Langkawie naar Singapore en onze roemruchte geschidenis begon te leven en wij nu hier met het kabinet, WA en Maxima zo'n te gekke week meemaken. Russell legt aardige verbanden tussen nu New York en Amsterdam waar hij zijn volgende boek aan zal gaan wijden!
verder korte films van NL veelbelovende filmmakers en dan op naar Governs island waar een versie van de OEROL Texel is opgezet! De aankomst op dit millitaire kazerne eiland is opzich al bezonder niet alleen voor ons maar vooral voor alle New Yorkers zelf, want dat is altijd verboden gebied geweest en nu alleen voor THE DUTCH: maar we worden gecontroleerd op drank, stikkies en stuff.... want je wweet maar nooit met die Hollanders.... Met de sfeer zit het prima, aan een lange tafel wordt er een andijvie stamp en sudderlap uitgedeeld met de Portugese kok zelf die met een grote pollepel de hap op je bord smakt voor $12.50... Deze avond moet alles nog wennen voor de artiesten en geven spetterende presentatiesch met als thema de Hollanders hun geschiedenis hier met hints naar alles wat er is gebeurd met Pim Fortuin, en Theo van Gogh en ja Wilders is bij deze grep ook niet te missen humor over tolerantie. De opening vervalt want Plassterk mocht niet van Balkende komen; werd te duur,en dus geen opening maar gewoon wel een feestje bouwen; wij gaan om 10.00 koud en nat naar huis; het weer begint behoorlijk tegen te zitten en de platbodems zijn ook van het eiland vertrokken naar veiliger oorden in Breukelen basin of zo iets.

Vrijdag 9/11,
Vandaag worden alle 3850 doden door families opgenoemd live op alle zenders en is het een dieptrieste dag... het regent, stormt en hebben we medelijden met de Friezen die op of bij hun bootjes moeten blijven vanwege de storm 40-45 kn; het is bar en boos. Wij proberen nog een sustainebility in mobility presentatie te doen maar kunnen we de plek niet vinden en de platbodems ook niet dus danmaar naar IKEA vestiging met een watertaxi... Lekker eten voor weinig en is deze dag snel donker en vergeten alles gecancelled... maar goed dat Plasterk thuis is gebleven zonde van het geld; en Balkenende heeft weer gelijk!

Zaterdag 12 september; de Friezen nodigen ook West-friezen uit; wij gaan weer naar Governers island en hebben er zin in... hup in de nr 1 MTA maar die stopt op de 14 de straat 12 ave enmoeten we alles naar South Pier lopen dwars door lower manhatten en komen we nog net op tijd om maxima en Willem door het Mariners muziek korps op kop het FULDON markt center in gaan om vervolgens de Sghjagen Brief van de aankoop van Mannna hatta met die indianen voor 60gulden te openen in het NEW AMSTERDAM museum en ja daar stond Marjan voor de tweede keer oog in oogh met maxima en die zei; nog een keer? YES ik had mijn 2 top foto van deze top vrouw en de bewaking begon ons ook al te kennen... nu op naar De FRYSLAN dag en Hus op The Boulevard of Broken dreams; wat een gezelligheid, natuurlijk vlaggen en marjan een meter om haar ken en berenburger en veel bier;; dan naar de presentatie met ... DOUTZEN KROES die ee boek kreeg uitgereiky van 133 meest bekende friezen in Amerika waaronder Genraal Patreusen Durk Jager en nog veel anderen zaten we daar in de regen met een koptelefoon om alles goed te kunnen horen van Charles Groenhuysen... maar het remour klon al ras toen WA en Maxima vrij rond liepen waarbij Doutzen het Friezen boek ook aan Maxima zou gaan geven..../hier zag Marjan kans om en maxima en Doutzen te treffen en ik moest dit huzaren stukje vast leggenwat maar tendele lukte maar toch weer top.. dan met zijn allen naar LIVING JUKE BOX van HELEN en YVONNE dit illustere tweetal geven tegen betaleing van $5.00 een smartlap of jaren vijftig nummer weg op een wijze die menig hoer in de jordaan niet zou kunnen verbeteren zook bij WA en maxima en groeide de 2 dames naar grte hoogte en het publiek ook; weer een zeer geslaagde dag met veel spanning en muziek en sensatie!

Zondag 13 september en laatste dag Governersisland voor ons, op naar De BATTERIJ voor een fgietstochtjemet WA, maxima, de Bigband en het Mariniers muziek korps marcherend door het park onwijs gaaf met een oer geweldig Hollands trots gevoel met de Tromp op de rede en nog 3 oorlogs bodems helemaal uit NL en veel oranje met pers en TV en alles wat kon varen was op het water en natuurlijk nu echt zeilweer met de 19 Friese flatboats gaf dit onvergetelijke plaatjes. De FD zeilers zouden nog een prijs van Maxima en Willemkrijgenmaar dat viel in deugen vanwege de speedboot races en zij van de andere kant werden geblokkeerd door de Coast Guard. Toch werd dit laatste optreden van het koninklijk aar gred door ELLEN TEN DAMME BAND, wat een dame van 39 die op haarhanden over het podium loopt in haar speciaal Koninklijk outfit vroeg zij WA te huwelijk waar Maxima een dreigend vingertje opstak;;; nee ook Marjan lukte het niet om nogmaals oog in oog met maxima te komen en daarmee was deze dag slush end finale Oranje gekte op Manhatten. Morgen maandag fietsen naar Albany.

Maandag 14 september
halen we de tendem op en fietsen met schitterende weer omhoog naar de George Washington Bridge over de Hudson wat opzich al heel moeilijk is want niemand weet waar en hoe, uiteindelijk achter een fietser aan lukt dit ook en rijden over heuvelig terrein richting NYACK waar we heel verbaast worden welkom geheten net op het moment dat de 19 flatboats ut Fryslan ook aan komen zeilen!! Wat een avond weer met beide volksliederen en veel bier en super barbecue. Hier ontmoet ik Michiel Pauli die met 4 oersterke dames en 4 heren met een kano de rivier op roeit en deze dag van 25 mijl na 5,5 uur al behoorlijk aan hun reet en handen voelen.

Dinsdag is het stukje korter slecht 7 mijlmaar stroom tegen blijft lastig, voor ons dreigt er een dodelijk stuk tussen te zitten maar een zeer bezorgde amerikaan brengt ons naar de overkant en zo komen we weer gelijk aan nu is het hele dorp PEEKSKILL uitgelopenmet schotse doedelzak band bier en eten en vervolgens stapt henry hudson parmatig aan land en wederom het Wilhelmus en Stars en Stripes klinken uit volle borsten hoezee hoezee en ahoy ahoy is niet van de lucht en vindt iedreen dit weer meer dan fantastisch; die vond alles in het boot clubhuis nog eens over en worden we met de bus thuis gebracht; de hollanders zijn hot voor de vele dutch americans.

Woensdag 16 september gaan we naar COLDSPRING net 12 mijl maar is de weg lastig en gevaarlijker en rijden we best wel weer bijna 30 miojl veeal lopen heuvel op en dan in 5 minuten weer roets naar beneden, Dit dorp heeft veel schotten dus alleen de burgemeester staat op de kade et zijn doedelzak en hoopt wellicht dat we door varen!! Een regenbui doet de rest en zijn we vroeg op bed, stijf en stram.
Donderdag 17 september om 07.00 op want de zeilers gaan al weg om 6.30 uur vanwege laag water dus stroom mee om hoog scheeld 1,3 kn x 6= 8 mijl op 35 mijl naar KINGSTON en wij? Nou marjan had de angst in de benen en het regende als een ghek dus de lol was er af... we huren een auto en dan gaan we naar HOORN in DELAWARE 400 km naar t zuiden waar we om 20.00 uur aankomen en lekker een zalmdiner verorberen om welgemuts in slaap vallen.

Vrijdag nemen we een foto van het HOORNS STADHUIS van 1633 en blijkt dat Beckers na 14 maanden door de indianen er uit werden gegooid, later is het nog eens geprobeerd maar de overmacht was te sterk dus geen echt HOORN meer aan deze schitterende hindelopen BAY! Washgington dicht bij om de mooiste dingen te zien, dus oop bezoek bij Barack Obama, Het capitool, Arlington Cementry met een schitterend Nederlands Carillon en dan weer 500 km terug naar Manhatten waar we nog net voor 22.00 de auto konden inleveren, en we weer doodvermoeid in een veel mooiere kamer in slaap vielen,

Deze twee weken zijn omgevlogen en is het over met deze oranje gekte; eens in de 400 jaar of nooit meer, de liefhebbers sterven uit,,, de stad gaat verder met heel veel import uit Afrika nu niet als slaaf maar heilig geloof in de zwarte macht met BO.

Dit lange verhaal was hopelijk leuk, boeiend, verrassend mooiw foto's waarbij de knip oog van maxima wel een toppertje was en vooral emotioneel met de Mariniers kapel en de marine Bigband als hoogte punten in de straten van NEW YORK.

CIAO

CEES

233 FOTO'S met vooral 6 vrouwen die deze 2 weken hebben gemaakt;
Marjan, Maxima, Doutzen, Ellen en Helen en Yvonne!!!,

wat en topwijven

• 14 September 2009 - 09:17

Rosita:

Hoi lieverds,
    wat een indrukwekkend programma! Cees geniet vast met volle teugen.
    Mar, de Fitflops doen het ook prima in het franse Pebru, alleen in de studio wat koud!

big hug,

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees