Pirate Alley deel 3; 70 uur spanning en sensatie - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu Pirate Alley deel 3; 70 uur spanning en sensatie - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu

Pirate Alley deel 3; 70 uur spanning en sensatie

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

18 Maart 2006 | Jemen, Sanaa

Beste, allemaal bedankt voor jullie reacties, Guido, mijn Skeet, Ricky, Gerard en zij die wellicht ook ooit gaan reizen en een site openen zoals Herman nu ook in navolging heeft gedaan: ik kan jullie verzekeren dat je verhaal kwijt kunnen aan jullie ook stimuleerd dus jullie reacties wekken bij mij de zingeving van deze achtergrond informatie verstrekking aan hen die het graag willen meebeleven. Gaat het je allemaal te veel worden, stop met lezen of haal je van de email lijst af; norproblem.

Maandag 11 maart, het is 05.00 uur, ik ben zoals iedere dag vroeg wakker en dan is het ook lekker, om 10.00 uur wordt het alweer te warm! Deze vertrek dag hoor ik bij Lo om 7.30 dat de Panta Rhei toch niet mee gaat dus met The Blue Star met Larry klaren we uit echter ik ben om 9.00 klaar maar hij moet nog dus verwisselen we nog even de oude dynamo voor de nieuwe want de 8 apheres baren mij zorgen; dit meetkastje is een bron van onrust. Alles wil lukken en Larry is om 11.00 ook klaar voro vertrek. We blazen 3 x de hoorn en varen tussen de VDGR schepen door omm tegen wind het grootzeil uit te rollen. Lukt niet, zit muur vast, komt door de neerhouder die niet is aanegzet wardoor het zeil kreukelig in de mast gaat en er nu dus niet uit wil; ook niet na een 1 uur madderen, en blijft halverwegen steken. Ik ben het zat en zet koers zee achter Larry aan, die inmiddels een beste vorosprong heeft. Hans is het hier niet mee eens en wil eerst dit geregdl hebben en dreigt zelfs om van boord te stappen. Ik adviers hem nog eesn een peuk op te steken en na een uur weer boven te komen, dan heb ik het geregeld, hetgeen in dank aanneemt en alles toch weer op zijn pootjes terecht komt. Ja je zit wel steeds met andere opstappers aan boord en hebben allemaal zo hun gebruiksaanwijzingen, Herman, Guido en nu Hans. Hans kent principes en meningen, Guido kookt en doet, en herman tobt en verbaast zich over van alles; zo doe ik mijn best om het toch een ider naar het zin te maken en toch het zeilplan op schema te houden. Ik ben de groep wel op voor maar zij zijn 3 weken op achter dus loop ik in het schema van Hans een week op achter en heeft hij nu reeds besloten om in Shalal van borod te gaan terwijl ik eigenlijk helemaal niet naar Shalala toe wil maar rechtsaf naar Galle of Male hetgeen geen punt is maar nu dis wel en moet ik naar Shalal waarmee de spanning over dit punt oploopt. Voortaan dus betere afspraken maken vooraf. De bergen van Aden vervagen en we komen in een soort ritme van The Blue Star die voor mij nieuw is, motot zeilen onder een hoek van 30 graden met 6 kn snelheid, de overstag manouvre is zonder genua probleemloos en zo dansen (engelse wals) we langs de kust van yemen, 350 mijl zegge 600 km en het wordt snel donker, de mijlen ritsen zich aan elkaar en de zee is plezierig 15 kn windje 3-4 wat wil je nog meer! We lopen 2 uurn wachtjes want we sturen zelf vanwege de electra problemen hetgeen best vermoeiend wordt na 4-5 wachtjes. Tegen 12.00 uur ontwaar ik af en toe een flikker lichtje, dan uit dan weer aan, vissers voor de kust maar wij zitten 15 mijl uit de kust en zie dit soort lichtjes ook aan sb meer op zee; conclusie we zitten toch nog te diecht bij de kust, maar Larry houdt het advies aan van Lo om binnen de 6 mijl van de kust te blijven opdat de kustwacht wat zou kunnen doen! Alleen op vhf afstand kunnen ze wat doen! Ik voel mij niet op mijn gemak ennet voordat we zouden wisselen van wacht om 01.30 zie ik in een flits recht voor de boeg iets.. wat is dat het lijkt op een......... Godverdomme het is een vissers sloep van 5 meter lang en 1.50 breed, deze snelle boten met hoge punten zie je overal maar zover hier op zee is een verrassing. Ik gooi het roer om en schamp de boot vaar langs hem heen en hoor gekraak met daarop een smorende motor Alles wordt stil en we wachten af of we de vissers horen, die moeten toch wakker zijn geworden of zijn ze ook bang? Niets en toch wij zijn als de dood dat deze mannen die we niet zien of horen toch hunh maatje gaan waarschuwen dat ze een yachtje te opakken hebben in hun netten. Ik sta doodsangsten uit en hans steeks snel een schjakie op, wat nu we drijven weg van de vissers boot en zien alle drijvers van de netten met ons mee drijven, mijn god we hebben de hele zaak aan onze boot hangen! Aan beide zijden onheilspellende netten, drijvers, en flitsens vis of fluorizerend water. Gelukkig horen we en zien we niets gebeuren dus er zijn geen andere vissers of piraten in de buurt, maar we horen ook nog steeds niets vanuit die boot, zou hij onbemand zijn geweest? Allemaal vragen maar ik moest een oplossing zoeken om snel uit deze rampzalige situatie te komen. hans is van mening om naar de kust te zeilen! ( met die hele zooi zeker achter je aan). Ik ben inmiddels begonne on lijnen aan te leggen om het water in te duiken om de zaak los te snijden. iervoor heb ik een speciaal gekarteld mes aangeschaft en Barry heeft nog een weaterdichte duiklamp met hans meegegeven, alles moet ik niet verliezen en ook mezelf niet! Een bind mij ook om de middel vast aan de boot. dan nog een groot schoot in het water gegooid met 2 stootwillen voor hetgeval ik toch bij de boot weg zou drijven door stroom, immers we vaarden op de wind 12 bf een 1.9 knoop, veelste snel hans jij moet hem stil leggen dan duik ik onder het schip. Hans zou nooit hert weater in gaan, waarop ik aangeef dat je dan ook nooit een wereld reis moet gaan doen en lekker op het IJsel meer blijven; ik ben er mentaal dus heelmaal klaar voor; het moetr lukken. Echter na de eerste duik zie ik zoveel touwen maar ook staaldraad en schackles dat ik niets klaar krijg; T'jonge Jonge wat zitten we in de nesten! Let op dan komen de Somaliers straks ook nog en an deze 1 duik haal ik de bewapening te voorschijn in geval we toch worden overvallen. Deze wapenvergunning werd snel afgegeven bij de Politie in Bovenkarspel en mag ik officieel als schipper voeren, nietmet het idee om dadwerkelijk te gebruiken maar Ja in dit gebied waar we nu dobberen is volgens de pilot deze kans groot. Ook in de krant, de natioanle Yemenitische krant waren er de laatste 4 weken 50 vluchteling boten met 2800 mensen aanboord die op alle mogelijk m,anieren worden uitgebuit en is infeite slavenhandel waarbij de vrouwen het helemaal moeten ontgelden. Deze georganiseerd mensen handel staat onder toezicht van de UNO maar doen niets, de 3 Coastguard schepen in de haven van Aden heb ik ook deze 2 weken niet zien uitvaren dus er is dus een vogelvrije situatie waar wij nu dobberen. Hans krijgt het Russische seinpistool, immers in noodgevallen is dat een ligitiem wapen die een rode vuurbal afschiet die om grote afstand is te zien. De Blue Star, larry komt ook dichter bij maar heeft ook een oververhitte motor en kan dus ook niets doen! Ik maak mij op voor de tweede duik met het mes en zaklantaarn in een hand, grijp ik de voorzijde van het roer om me zo op te trekken naar de schroef om met licht vervolgens de zaak los te snijden. Ja dan is 1 minuut onder water al heeeeeel lang en veeeeelste kort om effectief te worden. Al proestend kom ik boven en onder de verwondingen want de romp zit onder de kokkels, steenharde vlijmscherpe uitsteeksels en de schrammen voel ik overal, armen, benen en handen. Hoe moet dit goed aflopen, vraag ik mij af maar de wikl om te slagen is groot en maak me op voor de derde duik. dan zie ik plotseling een flikker lichtje van de aangevaren visserboot, wel verdomme er zitten we mannen aan boord, en hebben ze nu hun verlichting aangesloten, idioten. Tegelijk worden we beide nog argwaanender immers er kunnen zo 306 super snelle vrienden op ons afsnellen en wij zijn hulpeloos verloren.
Ik trek mijn overal aan om mijn huid te beschermen tegen die pokkels en tevens om het bloeden binnen het overal te houden, immers haaien reuken bleod en worden dan meedogenloos. Leo heeft zelfs een tonijn gevangen, brengt deze tegen zijn schip aan om hem te bergen en je geloofd het of niet maar eern haai vreet zo een enorme hap uit deze tonijn van 1 meter, weg was zijn vangst maar tegelijk ook zich doodgeschrokken. Ik heb een haai een vogel uit de lucht zien happen, zo vloog hij zo werd hij verorberd. En ik moest nog een ultieme poging doen om de schroef weer te kunne laten draaien. Alles of niets poging dus die met verbazing door hans werd gevolgt, dit alles gebeurde in 30 minuten waarbij hij aan het roer stond om de Lyra op de golven recht in de wind te houden en daarmee tot stilstand kon komen; anders kan ik het helemaal vergeten. Deze laatste poging moets dan ook slagen, boot stil, overal aan, mes in de hand en lamp aan touw om mijn nek en touw om mijn middel duik ik weer onder de boot. de schroef zit 2 meter van het achterschip en 1 meter onder water. De Maxprop 3 klaps schroef ken een neutraal stand en voor en achteruit maar blijft weidst open staan en hier zaten netten, touwen, met 3 harde halen snijdt ik de boel door waardoor we los komen van de lijne, jerrycans en lijnen, blijft over de staaldraden en andere touwdelen. In godsnaam of misschien Allah ga ik naar boven en realiseer mij dat als eer een haai in de buurt is ik nu binnen 10 seconden gegrepen kan worden. Ik weet bniet hoe snel ik op de achterplecht stond maar een ding was zeker ik ga niet meer tewater! Ik leef nog en heb wat schrammen waarvan het bloed overal over mijn hele lijf zit. Hans is stil geworden en wacht af wat nu. Ik herstel van deze inspanning en start de motor!!!!! Nu het moment supreme. Doet de vooruit het of smoort hijm weer door teveel touwen en restant netten. Ja lieve mensen, een net in je schroef is voor mij het ergste wat ik nu heb ervaren en dat in dit gebied. Hoe kunnen we zo stom zijn om het advies van die Yemenieten op te volgen, zo kom je altijd in hun handen zonder slag of stoot. We varen weeeeeeeeeeeeeer Joepie maar eerder blij dat we weg kunnen bij deze onheildplek en bij die vissers vandaan. De Blue Star vaart met ons mee en we kiezen er voor om verder weg te varen van de kust en neem ik het initiatief op een sb slag. Even bij komen op vrij water. (denken we). Het is 04.00 uur en we zien rode flikkerlichten; moeten vissers zijn die hun netten gelukkig hebben voorzien van bakens, dat gaat de goede kant op echter wel ver op zee, moeten tonijn vissers zijn, het is hier 800 meter diep en het barst van deze vissen maar ook walvissen, baracuda's en dolfijnen het is een grote visvijver, ongelofelijk zoveel vis hier zit. Op de vhf horen we wel Chinees, zouden die hier ook de vis weg halen? Ja nu is echter wel de vraag hoe we die rode bakens gaan nemen; ligt hij boven een lijn of onder een lijn, de stroom en wind zijn langs de kust dus de keus is verder weg varen naar zee. Ik zal niet nog een keer in deze shit terecht komen. Dus het roer naar sb en naar de open zee. Ja jullie ........\\\


Sorry, ik moet mijn verhaal afbreken en moet betalen, het wordt dus vervolgt, morgen wellicht.

jammer want het wordt nog spannender.

Ciao

Cees

  • 19 Maart 2006 - 09:02

    Jesus Kan Het Nog Spannender???:

    Hoi Cees,
    Ik mail vanuit het ziekenhuis in Aden,daar ik tijdens het lezen van je verhaal zulke hartkloppingen kreeg, dat opname noodzakelijk bleek.
    Advies cardioloog: Je bloedstollende verhalen niet meer te lezen.
    En dan te weten dat het nog spannender wordt!!!!

    Hartelijke groet ook voor Hans

  • 19 Maart 2006 - 11:09

    Trees/Henk:

    We waren even op achter met lezen, maar nu kunnen we het vervolg niet afwachten. Gelukkig kun je het mailen, dus ben je niet gekidnapt en zit je ook niet in het gevang.Oh, oh, wat is het hier dan saaaaaai. Succes. Trees en Henk

  • 19 Maart 2006 - 13:05

    Willem En Annemiek:

    wat een spannend verhaal. zijn heel benieuwd naar het vervolg. groetjes van willem en miek

  • 19 Maart 2006 - 22:11

    Marjan:

    hoor je dinsdag graag weer.roy mariek genoten van 5 dagen snowboardenxxx

  • 19 Maart 2006 - 23:42

    Rick:

    Wat een spanning en sensatie...zit op het puntje van mijn stoel mijn adem in te houden...
    Ps Doen jullie voorzichtig! Groetjes ricky

  • 20 Maart 2006 - 07:34

    Bart En Ingrid:

    Het lijkt wel zo'n jongensboek uit de Bob Evers serie met als titel "Verstrikt in een visnet".

    Wat hebben wij hier in Nederland toch een saai leven.

  • 23 Maart 2006 - 08:21

    Rick:

    Gaat alles nog goed daar?
    We hopen van wel maar morgen is al een tijdje terug...
    En aangezien het al een heel spannend verhaal was willen we toch de goede afloop horen...zo gaat dat toch...
    Groetjes je neef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jemen, Sanaa

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 234519

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: