STAY COOL Friday Harbour customs are the Best!!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu STAY COOL Friday Harbour customs are the Best!!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Cees - WaarBenJij.nu

STAY COOL Friday Harbour customs are the Best!!!

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

09 April 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

5-4-2010
Beste allemaal,
(ga d'r maar weer effies wat langer voor zitten)

hebben jullie allemaal het eerste stuk gelezen van deze eerste zeedag wordt het meteen weer te veel "spanning en sensatie" op de tweede zeedag; met 3x hardslag honderd+

want wat is het geval....

Het tijdstip dat ik Friday harbour gisteren binnen zeilde is er een speciale kade van de Customs waar je aan moet leggen; staat met grote borden aangegeven, maar omdat de wind er pal opstaat ga ik aan de binnenzijde afmeren direct naast het Customs huisje zodat ik geenlast zal hebben van klotsende golven die nacht; er is niemand te zien en met de speciale customs telefoon + camera bel ik direct het was net 7.30 uur ...helaas is er niemand en bij in emergency moet ik 911 bellen... raar denk ik maar oke ze zijn nu gesloten maar zijn alle dagen dus ook zondag 1ste Paasdag om 8 uur open. Los nog wat problemen op zoals water in het vooronder bij de boegschroef waar ik niets van begrijp hoe dat mogelijk is en water bij de schroef as en zoveel dat het ook onder de motor staat en dat moet ogenblikkelijk weg!!! Maak mijn tweede bonenprak met sla op en slaap zoals iedere nacht tot 5 uur...maar er knaagt wat aan mijn ziel..die customs annouchement is luid en duidelijk; DIRECT MELDEN ANDERS $10.000 BOETE!!! Ik ben om 7.00 uur klaar met mi'n eitjes met spek en sta om 8.00 uur voor de geblindeerde customs deur en zie weer datzelfde tel.nr en ga weer dat nummer bellen want uit niets blijkt dat er iemand binnen is.. wat wel blijkt; het bordje OPEN hangt aan 't raam en ik verbreek de verbinding en voel aan de deur..en warempel de deur is los en loop zo tegen een ambtenaar aan die daar verontwaardigd vraagt: when are arrived? Yesterday sir, YOU ARE IN VIOLATION.. why SIR; YOU DIDN'T CALLED CUSTOMS AT ARRIVAL, but SIR, I called immediate 17.30 ( en liet hem mijn Blackberry zien)and got the message to call in emergency 911; and I am not in emercengy so I went asleep.. NO CAPTAIN; YOU ARE IN TROUBLE AND THIS IS AGAINST THE RULES.. Oke SIR, how we overcome this panalty because I can show you that I called you and now I am excactly 8.00 houres at your desk; so this might give me some excuse without violation the law and some credits!?. Nou daar had hij niet helemaal van terug en wilde de scheepspapieren zien en mijn paspoort;
THIS ARE MAJOR PROBLEMS SIR>>
1. geen valid sailing permid , nee daarvoor kwam ik bij hem!
2. geen green weaver in mijn paspoort ( NEE ALS JE VAN cANADA AFKOMT VAN HET VLIEGVELD DAN KRIJG JE DAT NIET dan ben je illegaal dus)
3. geen 1890 document voor boatregistration foreigners in USA; (NO SORRY SIR BUT THIS IS THE REASON I AM HERE)
4. de violation of the not immediate customs report at arrival IS TRUE AND I WILL MAKE THE DOCUMENTS!!!!.

Zo daar sta je dan smorgens op 1ste Paasdag o, 08.15 voor een ambtenaar die je eigenlijk direct wil sue/opsluiten of iets ergs aan wil doen... Ik raap al mijn positieve bij elkaar en verwittig hem dat ik gepensioneerd ben, geen capitalist of rechtse Republikein, ik ben een Dutchmen with a DutchPaspoort and we invented democratie long before the US exsist and with our Holland rules the US law is initially made, lateron by the Bloody Britisch defided into unrealistric law behaviour against citizins;;; there should be a way to be more DUTCH flexible standpoint to me ..because I need to catth the favourable wind to Port Angeles by latest 11.00 houres !!!!I am heading for Panama men! TOEN WERD HIJ STIL EN BEGON TE BELLEN...(It's seams that we have a excersise training issue with a Dutchmen); en jahoor binnen 5 minuten kwamen er 3 andere Customs ambtenaren binnen, seniores en dat wederom om 9.30 op eerste Paasdag! Ik verbaasde mij over hun fanatisme op deze zaak en ook zij begonnen De zaak "direct" helderder onder ogen te krijgen om mij "te helpen":
1. probleem: het paspoort zat geen green waever aan; die moest ik in Sydney (Canada) met de Ferry van 10.00 gaan halen dus direct nu op de ferry naar Canada en direct weer om 16.30 hier terug met dan wel een greenweaver USA entrance card in mijn paspoort; dit is de wet. De senior ambtenaar zou dan in die tussentijd de sailing permid kunnen aanmaken en zou ik om 17.00 uur van deze ellende verlost zijn.
dan bleven nog de violation van niet direct melden and de registratie document 1890 (wat stamt van een engels document vanuit die tijd 1890 en sindsdien nooit is veranderd)

Ik had koffie nodig na deze ambtelijke route and dienstklopperij en opperde dat ik ff koffie ging halen en zij zouden kunnen overleggen om een ander bedrag van die $500 voor registratie konden maken of nog beter weg te krijgen wegens het niet hebben van dit document 1890! ...dat was goed en ik loop naar het koffiehuis in the mainstreet against the opposite of The Wells' Fargo Bank, collect $300 bugs en tot mijn verbazing zit dit caffee bomvol om .9.00 uur met allemaal ongelofelijke dikke families met nog dikkere kinderen en eten zich helemaal vol met pancake's, giga borden met vlees, ham, eggs... dat ik er ziek van wordt;;;; just coffee...MAM
die ook niet te zuipen was want er was geen gewone "riet" suiker dus alleen Swollow Sweet,een een of ander aspertaam product als keus overbleef; over mijn lijk; of nog sterker... daar wordt je lijk van! Wegwezen en ik weer terug naar customs house...9.30 uur

De ambtenaren waren druk doende en hadden een supervisor gebeld in Seattle... HE WAS A GUY WE LOVED HIS PROFESSIONALISME zei de senior ambtenaar vol trots en Whats' the solution? SIR!; well you can stay here.. we arrange your paspoort but your are the first ever we do!!!; this for reason that there are several automobilists coming off the ferry also without a green waever and these guys getting mad if they are submitted to return with CAR back to Canada .. Mad and angry, they express that they will call for the Customs headoffice in SEATTLE to change the law... ja en je geloofd het of niet maar deze nieuwe wet, aanpassing werd over 3 weken met de start van het nieuwe touristen seizoen regel: en ik was daar nu de eerste training sessie van geworden.. We begonnen samen te lachen en het ijs was gebroken... Dan de sailingpermid for one year; all done but be carefull; you are firmly adviced to call customs at everyport you enter and leave!! ( het lijkt de KGB wel) kosten $20 oke dat is een koopje...nu de violation issue; hiervoor krijg ik een WARNING DOCUMENT geen $10.000 boete maar de volgende keer wel!! Dan de engelse zeewet uit 1890 van de nationale registratie; je komt dan in een computer systeem te zitten (het tweede)wat $500 kost maar de supervisor in Seattle kon dit weg weaveren!!; hetgeen ik voor vertrek naar het koffiehuis al nadrukkelijk had gevraagd immers ik ben RETIRED en slokt zo mijn hele maand uitgave op! Ook dat was geregeld maar alles was nog niet rond of ik nog maar ff coffee wilde gaan drinken. Ja nu ging alles de goede kant op en had nog wat ontbrekende zaken zoals een lege lekkende LPG tank en een draad tang ontbraak en een elastiek om de deurborden vast te zetten.... het zijn allemaal kleine maar belangrijke zaken die het schip en daarmee de schipper zeewaardig maken! En ik moest de wandspanning verhogen want de mast stond veelste los op zijn verstaging...... breekt mij daar het nachtzweet uit en slaat de angst me on t hart:want ik realiseer mij plotseling dat ik mijn wapens niet heb aangemeld en deze poster A1 hangt overal; strafbaar feit en procesverbaal. JEZUS nog aan toe, zo zit ik op het dek en raak ff helemaal de kluts kwijt... ze hebben nergens naar gevraagd dus...Wat nu? Ik kan het hele zaakje alsnog hier overboord zetten maar de Customs wal camera staat inmiddels 180 graden omgedraaid op de LYRA gericht en zou wel een heel domme fout zijn om .357 en 1.5 munitie en shotgun hier tussen de schitterende zeeanemonen te laten zakken.... Nee dit is niet meer terug te draaien ik moet er op gokken.. anders zit ik met niet 4 maar 5 reuzen problemen...en na een half uur lijk wit maar weer bij mijn positieven, besluit ik om opgewekt en vol goede moed bij elkaar te hebben geschraapt, het kantoor weer binnen te stappen... staat daar een sheriff ( groen leger pak) in het toch al kleine vertrek en zakt mij de grond onder mijn voeten weg... hij komt mij verder ondervragen en zoeken naar?? !! 2-3 minuten doodse stilte en niemand begint... dan de meest flexibele ambtenaar neemt het woord en overhandigd mij alle paperassen om te tekenen, heeft nog $6 dollar nodig voor het 1890 document nou dat scheeld alweer $492 dollar en de sheriff is geinteresseerd waarom ik alleen vaar> solo--- all the way-- to Holland (de beste man denkt dat t ergens in Verwegistan ligt, maar goed de vraag is prima om mij gerust te stellen dat er geen bootonderzoek komt of de vraag of ik wapens aan boord heb! T jonge-jongen-jongens wat was ik "bleid" dat ik zo snel mogelijk, 11.30 de haven van Friday harbour uit was, direct de zeilen omhoog, motor lekker bij en scheerde zo de ruige race van Fridayharbour door met een diepte meter die schommelde van 300-en 0-25-24-23-22-15-5-2-1- 0 ( daar heb ik een foto van gemaakt) en ik raak de grond.. de chartplotter gaf een iets te zuidele route maar ik had 154 graden aangehouden; had de stroom me toch wat naar te zuiden gezet? .. zat ik boven een nieuwe zandbank?? Mijn god, maar ook dit overleefde ik.. maar mijn hardslag was wederom boven de 100+ gekomen en dat op 1ste Paasdag 2 de keer!...maar de wind 28kn was half en gaf de LYRA 9 kn richting port Angeles; nog 20 mijl te gaan dus 4 uurtjes moet lukken en ontspan me weer..

Zo lieve mensen omzeil ik een zandbank in t midden en houd me netjes aan de diepte en kom voor de haven van Port Angeles als ik constateer dat er weer water onder de motor zit en voorin bij de boegschroef en nu ook olie midscheeps; pomp alles weg (terwijl de LYRA voortraast op kotterzeil/puntje groot)maar moet aan dek komen want er komt een containerschip met 25 kn recht op mij aan...naar blijkt om zijn pilot af te zetten en zo zit ik snel gevangen tussen 2 schepen en waarvan de pilotboot mij akelijk dicht bij komt en ik juist het kotterzeil probeer weg te halen; schiet dit furlex lijntje uit dat furlex "geval" ( nog nooit gebeurd) en rollt de hele zaak weer af en dan is het opeens een half windje 28 een aandewinds windje van 35+ kn geworden met wind tegen stroming en een hekse ketel waar ik ook nog het puntjes grootzeil nog weg moet halen wat weereens niet zonder almijn krachten bij elkaar te halen en dat kan alleen als ik de boot in de wind heb; en zo de achterlijk grootzeil kan laten vieren zodat ik het zeil dmv een lijn om een katrol binnen moet rollen met de hand )makkelijk is anders) natuurlijk lukt dit laatste maar het kotterzeil moet nog zonder furlex apparaat opgerolt worden; een hachelijke onderneming op het voordek; goed aangelijnd.. maar een slag van de schoot en je gebit ligt er uit! Op kanaal 16 uit mijn handVHF gaat er ook melding uit van een zeilschip in nood; zouden ze mij bedoelen? en roep the coastguard op, voor een oke melding... en zwaai ik nogmaals naar het schip van de Coast Guard in de haven en kom ik in een piep klein doorgangetje in een vissers haventje... en is er niemand om ff de landvasten aan te pakken... nog steeds ook hier 30 kn wind is dat best wel lastig... Ik weet de boot door de wind te laten wegwaaien en met de linksomdraaiende schroef beland ik links tegen de wal en maak ik vast... komt er toch een kruipele schipper te voorschijn uit het Zeilschip SAN FRANSISCO anno 1779 en pakt de laatste lijn nog aan maar kan er ook niets mee;; HAPPY YOUR ARE HERE... YES thank you so much for your help en duik snel weer in het vooronder. achter onder en midonder om de problemen op te zoeken waar dat allemaal vandaan komt? De derde stress deze dag met verhoogde hardstag 100+.. er moet een eind aan komen; wij. LYRA en ik moeten zeewaardig worden voordat we de PACIFIC op gaan! Ik slaap na een heerlijke zalm / broccolie maaltijd tot de volgende dag maandag 5 april 07.00 uur. Werk aan de winkel; vertrekken of niet, het weerbericht van Fleetweather staat op mijn Blackberry en beloofd pas een gaatje op as zaterdag 9 de N-NW en voor vandaag mooi weer en S, maar ik ben te laat voor de EB TIDE en besluit om een bak koffie te halen en een paar zagen te halen, de furlex te maken en het ankergat te dichten waardoor er nu ook veelsteveel zeewater binnenkomt nu de punt dieper ligt dan normaal door de 100 meter 1500+ kilo wegende G3 nieuwe ankerketting; dicht dus dat gat voorin. Ik heb een rustdag nodig en de de havenmeester rekend #36 af met de tip om dinsdag vroeg om 7.00 uur te vertrekken om met slack in NEAH Bay harbour aan te komen en dus de stroom 8 uur mee hebbende; moet lukken.

NEAH Bay harbour,vertrek bij een windje 20 kn SW maar net zodat ik op kotter een vaartje met motor heb van 6,5 kn, de laatste tip van de havenmeester was vooral niet in t donker te gaan varen want er waren door de storm van vrijdag allerlei "locks" losgebroken: dat zijn eilanden van boomstammen!!! Sommige zie je en de helft niet!! Nou ik was de haven van Port Angeles nog niet uit of het werd spporzoeken om tussen de boomstammen door te varen; t wemelde er van; vandaar niet snachts varen! Deden de vissers ook ff niet: maar wie ruimt die rommel dan op: niemand, de natuur, spoelt ergens aan met schipper of zonder!! en zo 8 uur opletten dus tussen 3 hagelbuien door kwam ik behouden aan in NEAH BAY Harbour.
Indianen reservaat die op zee vissen; de hele haven vol met vissers boten en waarom zijn die niet op zee? was mijn eerste vraag aan een indiaan die een gigantische bot HALIBUT van 1 meter 50 kilo aan te filleren was: BAD WEATHER SON, THERE IS BIG GALE OUTTHERE oke BUT IT WAS A NICE RIDE FROM PORT ANGELES zei ik vol enthousiastme van een kust zeiler .. YES BUT I GUESS THAT YOU ARE HAPPY ALONG THIS PIER .. Nou naar bleek barste dan ook de tweede hel los eerst vrijdag al toen ik in Vancouver was en nu weer dinsdag avond- nacht- woensdag en donderdag morgen leek alles weer opgelost met een mooi zonnetje. De indianen hier hebben een gigantisch groot gebied; groter dan Nederland als territorium + de zee waar je dan walvissen mag verwachten en waar ze er vijf jaar geleden er weer voor het eerst 1 van mochten vangen!!! He hele dorp werd overspoeld met anti walvis vangst activisten en begonnen met rechters jarenlange gevechten om dit vooral niet meer te doen plaats vinden... Maar juist deze indianen hebben 4000 jaar nooit anders gedaan wat doet de Amerikaanse wet van 200 jaar pas daar nu nog wat aan? Nee dus geen walvissen vangen maar daar laten zwemmen zodat men er naar kan kijken... Oke ik begin deze lokale groep bijzonder vriendleijk te vienden als iedereen inmiddels na 3 dagen weetdat ik een zeiler ben uit Holland en mag met de alleen staande senioren mee eten in het senioren huis maar wel doneren wat het mij waard is! En zo heb ik mijn avond koste bekocht voor $5.00 en staat savondsa bij binnenkomst mijn stoel en bordje al klaar!! Zo gaat dat.
Donderdag met kaartje moest ik de Cape TRail doen, en kreeg een ritje halverwege mee en de rest lopen wat toch nog 10 km bleek en dan nog de trail ook, in dit geval steil naar beneden naar de overhangende rotsen... schitterende foto's en ook deze Cape Flatterie is mine! Zaterdag zal ik een foto maken vanaf zee. Jongens deze vrijdag dat ik dit in klop ga ik nog een andere "Beach trail" doen en daarna lekker bij de oude Indianen eten en morgen vroeg op: naar SAN FRANSISCO BY THE NORTHERLIES

Cioa
tot volgende week

Cees
reacties via email:
cees.jongens@frenchtop.com
anders kan ik je niet antwoorden
weerinfo: zie www.passageweather.com

  • 10 April 2010 - 07:59

    Svenja:

    Wat een avonturen weer, Cees! Je kunt er een film over maken! Goeie reis en doe voorzichtig! x

  • 10 April 2010 - 22:48

    Gerard:

    Cees net uitgevaren en de avonturen beginnen alweer:je zoekt ze natuurlijk ook weer op met de Lyra en de Up en downs blijven we volgen
    Succes kerel en we wensen je met name behouden vaart Ciao.

  • 12 April 2010 - 17:23

    Sevrin:

    Hey Cees, wat een avonturen! Heb hard gelachen hoe jij ook die amerikanen weet te bespelen met de nederlandse geschiedenis! Sevrin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 234475

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: