Motorsailing along the Malaysian coast - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Cees - WaarBenJij.nu Motorsailing along the Malaysian coast - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Cees - WaarBenJij.nu

Motorsailing along the Malaysian coast

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

29 Juni 2007 | Singapore, Singapore

Allereerst Dicky and Gerard bedankt voor jullie reacties

Hierbij mijn verslag van deze wederom fantastische belevenissen van de laatste 3 weken.

Blue water real sailing is direct na vertrek van Kuah overheerlijk, we gooien dan ook snel de "was" naar buiten d.w.z. we zeilen recht op ons duikparadijsje af: Pulau Payar. Juist voor het eiland steekt er een onweersbui op en met 30 kn rukwinden komen we onder het eilandje te liggen buiten deze zeer plaatselijke storm; git zwart ziet het om ons heen en is angst aanjachend. Komt goed zeg ik tegen Hans, we gaan op zoek naar de mooring boei; er moet er een zijn en jawel in de luwte van dit kleine tropische eiland en het enige van heel West-Maleisie en kunnen we een giga dikke strop om de bolder hijsen en zit onze eerste 4 uur durende zeiltocht er op! Tijd voor een Tijgerbiertje en zitten we na te genieten van het vele (onderwater) schoons wat ons staat te wachten. Morgenochtend vroeg gaan we snorkelen en besluiten alvast de rubber op te blazen en de stokoude bbmotor wordt getest .. alles werkt dus nu doen we niets meer! Inmiddels zijn alle touristen van het eilandje vertrokken en is het doodstil; niemand. Dus zeker tot 11.00 de volgende dag zijn wij hier alleen heersers samen met de vissen natuurlijk! De volgende ochtend werden we niet teleurgesteld. Maandag 18 juni, we motoren om 07.00 uur al naar het witte strand want de stroom is soms sterk dus alleen roeien zou ons fataal kunnen worden, op de 2 pk motor dus om onze hoofden daar onder het wateroppervlak te steken......komt er plotseling uit het oerwoud een breed gespierde Maleisie aan; recht op ons af is nieuwschierig, From where are you come from? Aussies? No sir Dutch althe way from Holland? Yes sir to see your famous.. (fisch) .. ( deze vraagstelling zullen we nog wel 100 x horen) en we babbelen nog en geeft hij ons met een klein handgebaar toestemmig om de eeuwenoude koraalrotsen te bezichtigen. Hij blijkt in marine dienst deze atol te moeten bewaken: nou wij worden onderwater overrompeld door een groep clownvissen, stelletjes maanvissen, en zeegroen-tot-roze kameleonachtige prachtige 20-30 cm aquariumexemplaren die met z'n 30-40 tigen rondjes om mij beginnnen te zwemmen en zelfs aan mijn haren beginnen te eten! Dit alles in een helverlichte omgevening met anemonen, blackmollies en wederom 2 verliefde fabelachtig zwart-geel gestreepte maanvissen; kortom hier kwamen we voor! Pulau Payar is een sprookje en een must om te zien en naar blijkt komen de touristen dan ook snel weer onze rust verstoren. En vanuit Penang en vanuit Langkawie worden ze met grote ferries aan gevoerd; het wordt tijd om te vertrekken. We gaan opweg naar Penang en om 11.00 vervaagt ons sprookje alweer. We komen voor Penang terecht in een onweers bui met 30 kn en reven de boel dicht tot een puntje Genoa om de marina van Penang voor het donker op te zoeken. Nu zijn we in het eldorado van alle ChinaTowns van The far east aangekomen: lofzangen hebben we moeten aanhoren van John van de Kelkenny.(zo heet zijn boot maar inmiddels moesten we ook van Ian de techneut een kelkeny drinken in de SOHO bar. Dus John z'n boot was vernoemt naar zijn geliefebiermerk! Dinsdag 20 juni; we gaan op zoek naar de SOHO bar ondanks dat deze bar 24 uur open is vonden we toch eerst tijd om de stad in de rondte te rijden en bezichtigen in 1 uur tijd en de Burma Booddha en de Thaise liggende Booddha en de India Hindu tempel, alwaar we uit de taxi worden gezet wegens wanbetaling; de deal was 1 uur 30 Rnget maar deze taxi chauffuer reed zo langzaam dat het wel 2 uur moest gaan worden dus 2 uur 60 RN Nee dus,dus daar stonden we in de middle of nowhere en regen als een gek en waaien als een gek; de bomen vielen op de weg en dat in de stad, maar nu gingen we toch echt naar de SOHO bar. De SOHO bar is een 24 uurs Happy Houres Engels-Ierse Pub die het centrum is van buitenlanders om lekker door te zakken. Ik voor het eerst van mijn leven een Kilkenny biertje van de tap geprobeerd; het is de ouderwetse "stoutbier' smaak iets zoeter maar wel lekker. Om 20.00 uur kwamen we in een enigsinds ontredderde marina aan want er was een storm met 40-50 kn wind door de haven komen blazen en vele yachties waren in de problemen gekomen! de LYRA had wel een strop doorgeschavielt en een plastic stropbeschermer verloren maar verder niets aan de hand. Het is geen haven om lang te liggen want dan houdt je inderdaad geen landvast meer over; nog 1 nacht! de volgende dag bezoek ik nog een eyeshadow productent en doe boodschappen voor ons vertrek naar Port Dickson. Het weerbericht geeft 20-30 kn wind uit het NW en blijkt smorgens NE afnemend te zijn. We zouden om 6 uur op maar blijkt te donker te zijn, gelukkig maar dat we niet te vroeg weg zijn gegaan want een visser was juist onder de giga hoge overspannings brug van 30 meter hoog, een gordijn aan netten neer te leggen zo dat er geen vis en dus ook wij er niet door zou kunnen. Al motorzeilend waren we nog net voor donker bij eiland LUMUT om om 20.00 het anker te laten vallen achter wederom een schitterend resort; heel Maleisia is een resort met hutjes boven het water; lekker romantisch! Deze lange dag bracht alleen maar vlak water zonder spanning en sensatie; wel doen de accu's het veeeel beter 13,96 volt als dat geen spanning is!!!en de amphere meter geeft voor het eerst na 3 jaar 400 aan dus als dat niet vol is! Ik denk er aan om de ijskast voor het eerst te gaan gebruiken; stroom genoeg!. S'morgens werden we gewekt door 2 enthousiaste damens die wel wilde weten wie er in hun baai was komen te liggen en wilde Hans graag aan wal zetten met als doel de oude Hollandse Glorie van 1600- 1785 te bekijken. Helaas, the bloody Brittisch destroyed alles, niets meer over van deze oude tinhaven bedoeld om die echte Delftse bierkroezen in Delft te kunnen maken; wie heeft er nog niet een ergens in de kast staan!; nou die tin kwam van LUMUT island Malaisia vandaar. Mooi mooi deze plek en met een windje wederom NW hadden we vrijdag 22 juni een lange dag voor de boeg, 140 mijl naar Port Dickson dus een nacht zeilen. Helaas ook weer motorzeilend kom je ergens en schiet het wel op en lopen we 6,5 mijl met een achterlijk windje die anders maar 3,5 knoop zou geven en dan.... ja dan doe je over zo'n tocht alweer gauw 3 maanden! Nee zaterdag ochtend konden we de juiste afslag nemen over de coralreefs en wederom bij een 5 sterrenresortcomplex met wederom ons als enige gasten! Deze nacht was met hulp van de Malaisiese vissers prima verlopen met op beide zijden de onweerflitsen boven Sumatra en Malaisische vaste land, dit is enerzijds een boeiend schouwspel anderzijds hopen dat het niet de zee op vliegt; niet dus ..alleen maar goed nieuws... jullie moeten ook eens mee gaan!

Zondag 24 juni
Bezoek aan de burgemeester van Malacca,
Hans, als oud D66 wethouder/ambtenaar van Hoorn heeft nog een appeltje te schillen met de hoogste ambtenaar van Malacca waar Hoorn als VOC stad een uitwisselings relatie mee heeft gehad en nu is ook dat over! We gaan dus op audientie en ik zoek nog een moderne meubelmaker! Deze 4 uur durende busrit gaat via Seremdam hoofdstad van dit Malacca Sultanaat en geeft ons een prima inzicht van het parklandschap met veel ontwikkeling in tweede huis terreinen waarbij de Chinese buitenhuis; altijd op een heuvel staat uitkijkend over de vallei of dorp wel kenmerkemd en dominate bouwsels zijn met pilaren gewijze opzet in blokvorm met platele glimmende chinese groene dakpannen in allerlei kleuren. Maleisia bestaat uit 40% chinezen en 60% Maleiers en daarmee is de rust gegarandeerd en geeft dit land zo'n geweldige weldadig en vrolijke indruk met maleiers waar je leuk kontakt mee hebt! De burgmeester of president zoals die hier noemen kregen we niet te spreken maar wel zijn telefoon dus Hans zal hem bellen! De meubelmaker is een CASA ITALY european design fabriek geworden en met de mooiste Europese meubels wat je maar wilt; met echt leer tegen zeeeeeeeeer acceptabele prijzen dus dat alleen was deze trip naar Malacca zeer de moeite waard. De vele antiekzaakjes eveneens met zeer oude tegeltjes en toonbanken, kasten en ballustrade ijzers kortom ook dat doel geeft perspectief: zie foto's. De Hollanders zijn hier van 1602 tot 1785 geweest, uiteraard als handelslokatie niet als overheersers want immers de 9 Sultans van toen heersen hier nog steeds. Wel is 2007 een bijzonder jaar en is Maleisia onafhankelijk geworden van de Engelse dmv het ondertekenen van dit document in 1957 is er nu overal feest en festivals een extra vrolijk jaar dus in al al zo vrolijke ...
We slapen in Het Heerenhuis in de Heerenstraat en vallen na een paar Tigers weer in diepe slaap.
Maandag 25 juni,
we gaan terug met een taxi langs de kustweg na nog snel even 4 tegels op te hebben gehaald bij mijn antiek Indier met kasten, scheeps stuurraden en huispilaten van eik, allemaal heel bijzonder en wellicht wat voor ons nieuwe huis in aanbouw. Na uitklaring en immigratie af te handelen zijn we klaar om te vertrekken! ik loop nog de motor na en blijkt dat de interne waterpomp van de koeling lekt; Na volvo.com te raadplegen voor de dichtsbijzijnde dealer komen we bij Juzoff uit die het enige exemplaar wat toevallig op voorraad ligt bij Volvo in KL wil installeren echter Volvo doet zijn jaarlijkse inventarisatie deze week en er mag niet uit het magazijn! Lekker is dat; positief nieuws en vervolgens gaat het niet! Bellen met 5-6 nummers komen we uit bij de hoogste baas en verontschuldigd zich. de pomp kan om 17.15 worden opgegaald door Juzoff!
Dus we zitten zowie zo 2 dagen vast maar het positieve is ook dat deze lekkage geen gevolgen heeft voor de motor; hij had ook kunnen vastlopen!! Nee we zien deze tegenslag als een positieve wenk om aan het schip kleine klusjes te doen; de puntjes op de i z.g.z. Port Dickson heeft een Olympische Nationale zeilboten klup en 2 470 zeilers mogen naar de WK te Cascais die 6 july begint; daar worden tickets vergeven naar Qingdao 2008OS. Ik heb ze nog gewezen om De gebroeders Coster in de gaten te houden om er wat van te kunnen leren! Deze toch weer bewogen dag sluiten we af met ons klaverjas potje: Hans staat 2 - 0 voor!
Dinsdag 26 juni, om 10.0 staat Juzoff inderdaad met de juiste waterpomp op de kade maar wil eerst geld zien; goed ik betaal in euros en na een moeilijk rekensom gaat hij aan de gang... maar laat ons weten dat hij een hart(pomp) bijpase heeft ondergaan, nou ja het zal wel. Hij vraagt wel 5 x wanneer we weg willen1 Ja direct om 14.00 uur bv Oke en weer gaat hij in de machine kamer maar blijken zijn sleutels van imitatie Chinees staal te zijn en krijgt hij De laatste moer niet los. Dan mijn sleutels er op en het is inmiddels 14.00 uur en Juzoff begint te hyperventileren. Hij kan niet meer eerst eten wat hij er meteen weer uit gooid en wil naar de dokter! Hans denkt dat hij een hartaanval gaat krijgen en ik kalmeer hem... zodrekt moet ik het zelf gaan sleutelen;kan ook maar je weet niet hoeveel water je transpireerd; het loopt direct met waterstralen van he hoofd en lichaam af. Juzof komt terug maar het werk wat hij had gedaan moets over, delen waren op bouten gezet waardoor de dynamo scheef zat en dus de 2 V snaren scheef op de poulie zit; kan niet, alles los en goed kijken hoe het zit. Nu had ik Hans nodig om de dynamo vast te houden; echt alleen gaat het zo niet lukken, inmiddels was Juzoff toch na 2 telefoontjes terug gekomen. wsa hem nog nooit overkomen Ja zeg nooi -NOOIT, want het gebeurd terplekke. Inmiddels 19.00 we konden weg alles draaide naar behoren en we hadden alles betaald dus trossen los op naar Singapore 156 mijl. Net buitengaats wil de temperatuur meter niet oplopen en met een belletje naar het ziekenhuis van Juzeff was hij toch nogm instaat om mij de thermostaat aansluiting uit te leggen zodat we ook weer op het metertje konden kijken! Hehe het is altijd weer een belevenis om een haven aan te doen cq binnen te lopen maar het is ook een hele toer soms om je te ontworstelen van mensen en marina! De zonsondergang maakte alles weer goed en het wachtlopen was weer begonnen.

Singapore donderdag 16.00 uur 27 juni,
we komen aan in Raffles marina.. eindpunt vcan deze reis met Hans Kieft aan boord. We maken nog een mooie foto voor de Hoornblazer door het verwisselen van de malay vlag voor de Singapore vlag en in de marine club bar zingen we voor de tweede keer: " black magic women" van Santana uit volle borst met een Kikenny van de (bier)pomp

Het waren 3 mooie weken met Hans aan boord.

Mijn solo vertrek staat op as donderdag,
maar kan ook zondag worden want ik lig hier 10 dagen 7 dagen betalen! dus op langs de oostkust van maleisia naar Tioman island wederom een 5 sterren resort met veel snorkel en duikplezier, wellicht ga ik daar mijn paddy 1 halen als er geen SW wind staat die mij naar Hong kong moet brengen.
En ik ga de Ambassade van Vietnam hier in Singapore consulteren of ik wel binnen mag lopen ingeval van nood zo ja waar?

Weer nieuwe spannenden vragen dus voor het komend traject van 1300 mijl solo naar Hong Kong.

Ciao,

• 29 Juni 2007 - 07:35

Rick:

Door het te lezen heb ik al het vakantie gevoel....echt gaaf...zou dolgraag even mee willen maar gaat momenteel niet gebeuren ivm personeels tekort en nog wat van die kleine dingen..pfff hahaha
    Cees geniet ervan en hou het hoofd koel...

Groetjes Rick

• 30 Juni 2007 - 03:59

Svenja:

Hai Cees!
    Super dat je weer op weg bent! Ik zit nu weer in Vancouver. Ik zie de voorbereidingen die ze treffen voor de Spelen. Van de week zag ik in Uclulet ook een 'Lyra' liggen, dacht even 'huh, is Cees er nu al??' Je gaat het hier ook gewelig vinden, mijn moeder is ook al helemaal Canada-gek. Heb net met haar 2 weken in een grote Dodge de Rockies verkend! Groetjes!

• 30 Juni 2007 - 06:42

Dick:

Cees,

Houd je taai daar, doe voorzichtig met de autoriteiten, ga ze niet te lijf met een schoen. Een goede reis toegewenst !

• 02 Juli 2007 - 18:12

Marijke:

Leuk om al je belevenissen weer te lezen.
    Veel voorspoed en succes, behouden vaart!!!XXX

• 05 Juli 2007 - 17:20

Gerard:

Jongens weer in zijn element gaaf allemaal veel plezier in het volgende traject we volgen het aandachtig!
    Behouden vaart en houdt de boel heel.
    Succes maar weer oude zeerot.

Verslag uit: Singapore, Singapore

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees