NORTHERN IRLAND: Stil occupied by the Brittish... - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Cees - WaarBenJij.nu NORTHERN IRLAND: Stil occupied by the Brittish... - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Cees - WaarBenJij.nu

NORTHERN IRLAND: Stil occupied by the Brittish...

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

17 Juni 2012 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Wat een spanning deze week......
mijn reis met nu in dit verslag Eddie's, draaikolken,
de Griekse kiezingen, de continue daling in ook Hollandse Waarden, de EK voetbal met climax vanavond die een pijnlijke deceptie werd...

En ik zit dit thuis na de wedstrijd in te kloppen want business roept en na twee verregende dagen en potdichte mist op zaterdag was er wel een gaatje zondag ochtend met een flauw noorder windje van Belfast naar Arklow 30 mijl of in een keer naar mijn tussen eindbestemming Dublin 90 mijl maar verder in de week gaf het weerbericht alleen zuiderwind dus alles tegen......en dan was ik donderdag thuis geweest om een vakbeurs in Keulen te doen en de verkoop in Zwitserland en Duitsland een pusch te geven met de nieuwe Haarwonder styling, shampoo lijnen.
Maar Belfast is wel een swingende stad en een super marina met een achterland wat heel mooi is als de zon schijnt maar in mist en motregen wordt je wel om 6.00 smorgens wakker maar duik je weer diep onder t laken zeker gezien de 2- 4 lagen kleren die ik tot nu toe wel steeds heb aangehad: het is koud en snachts neemt een waterkou heel snel bezit van je botten wat niet meer weg te krijgen is zonder een dag zon! Hier in Northern Ireland heerst een andere sfeer een gedrukte stemming heeft zich meester gemaakt van de Britten die dit deel van Ireland bezetten....zo wordt het toch door een katholieke minderheid nog steeds gezien en is er verscherpt toezicht op alles en overal....Real IRA is de gewapende terreurgroep die rondseld onder de jeugd en vorige week werd er nog een superbom onschadelijk gemaakt!! Er is dus sinds de WKOptimisten1997 carrickfergus met Roy daar niet veel veranderd!

Mijn laatste dagen in Scotland...vertrek uit Oban:
Dit hele westelijke zeil gebied kan je weken en jaren vertoeven en ook nu had ik nog de keus om door het kanaal van Crinan door 30 sluizen en dan richting Glasgow te gaan, maar deze maandag morgen had ik in iedergeval een noordelijke windje en met voltuig op en stroom tegen ..zeil ik in volledige stilte om 06.00 uur deze mooie baai uit en kom op de Firth, wel iederedag op VHF kanaal 23 Stornoway Coast Guard om de 3 uur waarschuwingen gehoord... maar nu zat ik om 8.00 uur er midden in!! EDDIE'S!!!!..draaikolken....ja rechtdoor naar the great race of Links af de sound of Luing op ....en bleek de wind van de andere kant te komen....moteren ...alles weg en motor harder 3000 toeren en de voortgang werd ziendogen minder van normaal 6-7 kn bij 1800 toeren werd het nu nog amper 1-2 kn en dan duren mijlen lang en zo zat ik om 11.00 uur in het centrum van een heel grote EDDIE.... Het was dus weer spannend en het zal mij ook niet overkomen maar ik heb het hier over THE GREAT RACE..een beruchte plek waar je NIET moet zijn op een bepaalde tijd...maar welke tijd?....en de vele golfjes in de kaart geeft aan dat het hier niet pluis is! Maar hoe kom je daar dan wel ongeschonden uit.....want dit is een turbo super draaikolk met tientalle andere draaikolken er om heen!!... die door de Eb en Vloed continue met elkaar wisselen en er afhankelijk van het uur dat je daar bevindt er draaikolken ontstaan op verschillende plekken: Eddie's zijn dus dwangneurotisch tidal streamings voor zeilers.... Ik had al wel ondermij het water alle kanten voelen opgaan en zo vaar je 100 en zo vaar je 200 graden! Kan je sturen wat je wilt maar je gaat zigzaggend alle kanten op en komt bijna niet vooruit....
Spannend gebeuren om 8 uur s,morgens en was weer een hoogtepunt van deze boeiende vertrekdag uit Scotland..een gebied met vele verrassingen. Om 10.30 was ik bevrijdt van dit gevaar en met ligt stroompje mee en relaxed aan de wind zeilend ga ik opweg naar het zuidelijkste puntje van het eiland Jura om te ankeren voor de nacht;..., weet ik toch weer in een baai een kreeftenkorf met 2 boeien en een lange lijn op te vissen dwz aan de kiel en toen ook nog aan de schroef welke ik gelukkig snel buitenwerking had gezet maar nu maar hopen dat die mand blijft haken achter een rots.....hij schoot los rammelde rammel de bonk en ja de boeien kwamen zo onder druk dat ze los schoten...snel anker uit want deze kleine baai was alleen geschikt voor een boot ..voor mij dus....bewust zo gekozen dat de NE wind geen vat kon krijgen op het schip en lastige golven zou veroorzaken en dus een onrustige nacht zou bezorgen...Dus wel....en wordt ik om 03.30 wakker door geklots en het schip rammeld op een oosten windje van 14 kn, dus net niet diep genoeg een ankerplek in dit baaitje uitgekozen...en er is zoveel keus in dit schitterende land! Maar vroeg op komt mij ook wel goed uit immers het wordt niet echt donker en ik heb de oversteek te doen naar Noord Ierland Glenarm Habour...66 mijl en zo kom ik daar tegen 15.00 uur aan bij een alleraardigste havenmeester die mij de hoofdprijs weet te berekenen van de hele tocht 24 pond voor een nachtje! Meestal 10 -12 pond.. maar nee hoor..ik ben dus weer terug in de bewoonde wereld waar een crisis heerst en de kranten en media geven direct weer een bedroeft gevoel van wat staat er allemaal boven ons hoofd te gebeuren.... Winkels dicht...maar supermarkt omzetten stijgen wel met 3 procent, 140 biljoen ponden naar de banken tegen 1,7 procent die ze vervolgens uitlenen tegen 19,54procent,,,, wat een scheurken zooi is het overal,,, In Scotland merk je daar niets van immers RBS is failliet en van de Staat ( betaalde 78 miljard voor ABN), de vis is al jaren weg maar de toerist komt nu in nog grotere getallen met campers en sleurhutten helemaal uit London terwijl je vliegt voor 19,95!!! En ze willen allemaal naar de Hebrides Islands...de Ferries zitten dus nu al helemaal vol! Geen crisis dus in het mooie Scotland!

Dan is de week om en in het Easyjet vliegtuig is het ook bomvol met veel zakenmensen die vliegen dus ook allemaal spot goedkoop 39,95 naar Amsterdam....jongens dit kan natuurlijk allemaal niet zo doorgaan maar de koffer als je die meeneemt kost ook 40 pond en inchecken gaat alleen als je een speedincheck boeking hebt of koopt tegen 13,95 heb je dat niet dan sta je zeker 1,30 uur in de rij bij 1 meisje! Die doodleuk roept 40 minuten voor vertrek dat het vliegtuig weg gaat! Dus kopen de beste mensen dus ook ik alsnog een speedincheck kaartje van 13,95 pond!

Wat is de oplossing voor Europa...?
Snel een banken unie en eurobonds of toch snel De Grieken er uit?...
Drachmagodron: de ondergang van de Euro maandag! Hier in Holland zien we alleen maar een lachende Mark met Emile Roemer nog harder lachend maar zijn de Hollandse Banken inmiddels weer verder afgewaardeerd: deze banken hebben totaal 4x ons BNP zegge 2,8 triljoen uitstaan!!.. en mede door de zuidelijke landen masiosie... met de dag minder waard worden: hoe lang kan dit nog goed gaan ook voor Nederland?! En dan nu, Spanje failliet en Italië zit ook weer over de grens van 2 triljoen staatsschuld..nou volgende week zal Frankrijk ook nog wel moeten aankloppen bij de Beijers autoboeren en de rest moet bij onze Hollandse zuinige Handelaren en Findse Nokia bouwers vandaan komen...geloofd iemand dat nog langer het is allemaal een kwestie van vertrouwen en dat is compleet weg... ...wanneer slaat er een bankrun toe? Nog spannender tijden....? De komende weken zullen we het weten..

Ik ga er ff tussendoor en 13 juli weer naar Belfast en verder afzakken naar de mooie Engelse zuidkust Falmouth, Dartmouth, het Olympische Weymouth, Lymington, Yarmouth, Brighton, Ramsgate om 31 juli de Thames op te zeilen: 5 dagen HHH top entertainment met onze topsporters met hopelijk allemaal een medaille welke maakt niet uit maar we gaan zonder teveel verwachtingen nu na het voetbal debacle met wat minder hoogmoed en ego's aan deze wedstrijden beginnen: offers worden gevraagd.....succes is niet vanzelfsprekend!

Ciao

Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees