YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Cees - WaarBenJij.nu YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Cees - WaarBenJij.nu

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

13 Maart 2011 | Mexico, Mexico-stad

Maya's and More...


isla MUYERES, eiland van de vrouwen,
het is maandag 6 maart dat ik met het pontje ga naar PORTO Juares, een eerste opdracht die ik van de havenmeester van Marina Paraiso moet doen: is een verbijfsvergunning ophalen bij De Port Captain van dit gebied om LYRA een sailing permid te verschaffen: van 10 jaar!! en.... ik ben vrijdag aangekomen dus heb nog tot morgen dinsdag de tijd om niet in overtreding te zijn anders dan het land te moeten verlaten!!! en dat kan helemaal niet: de wind is E oost!!!.....en ik heb NW of SE oost nodig om de straat van YUCATAN richting Key West normaal af te kunnen zeilen of beter gezegd op de stroom DE GOLFSTROOM die hier begint en dat betekend 5-7 kn stroom mee!!!! Jongens wat een dag gemiddelde zal dat opleveren!! Maar dan moet je geen wind tegen hebben op een uitlopende stroom; dat geeft hoge chaotische golven!! Dus het weerbeeld op www.passage weather is E oost; no go dus... er komt wel een verandering in (hoop ik) met 10 dagen dus wat te doen anders dan de MAJA beschaving te ontdekken: niet op de touristische wijze met busjes smorgens vroeg weg en s'avonds weer thuis nee.. maar op de fiets: de vouwfiets van roestvrij staal!!

Die verblijfsvergunning is snel geregeld $50 en hup terug naar t eiland en wat geeft dat een veilig gevoel "een gevoel dat de Engelsen ook zo op hun eiland" houdt denk ik dan en dat gevoel had ik maandag ook.... weer veilig een biertje en de overheerlijke vissensoep: een echte klantenbedinder!! kortom je bent snel thuis op dit kleine eiland met schitterend strand met vrolijke vakantie gangers voor een week en waar je snel contact mee hebt zoals de vier damens uit Chicago daar hartje winter, nu hier ff op t strand maar wat blijkt... zij zijn alle vier inkoper cosmetica van K-Markt!!! en op het moment dat ik ze maandag lekker aan een Corona+ citroen in mijn luie strandstoel hen achter mij wel moet horen!!..is dat zij dronken zijn! nog niet lazerus maar ze willen alles van die Hollander weten waar ze zelf vandaan komen...... hun achternamen verklaard hun roots en zijn verbluffend Hollands... de Japanse dame heet Mary Clemens!!! Dus Japanse moeder en Hollandse vader... uit ZHolland, de ander heet Sara van der Hoop..Ja een echte hollandse blonde griet uit Amsterdam en dan Angie Riffles: nee dat is Iers en de meid neemt nog een GINCoctail van teleurstelling en komt niet meer uit zee!.. en de laatste toch ook bijzondere dame Alexandra Schuitema blijkt een volbloed friese te zijn...en zo hebben we dikke lol om Het Hollands zijn ...met Drugs en Rock en Roll, wiet haschies en wat al niet meer wat zij denken wat alle Hollanders iedere dag op tafel hebben staan!! Het beeld van Holland verdient toch meer maar misschien na deze maandag avondsessie van mij.. maar nee dat zal niet lukken...het is inmiddels maandag 22.00 uur en we zitten nogsteeds als enige op het pikdonkere strand en de dames zijn nu echt stomdronken en wordt het tijd om huiswaards te keren... want morgen dinsdag gaat de fites reis beginnen: met de bus reis naar CHICHEN ISZA: de attractie van YUCATAN!! Chichen Isza is de mooiste enmischien wel de grootste Maya sacrefice altar offerplek die op alle foto's prijkt immers bijna geheel gerestoreerd is het de einige die een beeld geeft van de immense altars voor offering aan de vele Goden , want geofferd moest er worden...die dinsdagavond beleef ik tesamen met 200 andere niet horde toeristen een ware lichtshow met muziek uit 1000 jaar voor BC met aangst aanjagende geluiden van deze offerfeesten met hysterische doodsangst uitslakende geofferden; meestal vijanden zoals de Talets uit het Noorden of rivaliseerende maya's stammen: kortom het was en is angtsaanjagend met de lichtaccenten op dit immense altar van 9 grote niveaus en 81 traptreden....en zie je voor ogen dat het hoofd van de slachtoffers van dit immense altar rolt... holder de bolder richting (ons- mij) en een opgezweepte bevolking die allen in extase hier om vragen!! Het is fantastisch en probeer nog met nachtfilter een paar fotoos te maken... dit is entertaintment pursang... en zo maak ik kennis met deze cultuur omringt door een pikdonkere maanloze nacht met het hele heelal De Melkweg om ons heen zoals ook de May's het heelal adoreerde!!! enthousiast kom ik op mijn vouwfites weer bij mij hotelkamer met niets: een bed en dat was het dan.... je ogen dicht doen is het enige maar na deze show wordt dat toch nog een hele tour immers de doodsangsten die werden opgeroepen zitten ook bij mij diep op het netvlies;.... Morgen op naar de COBA offerblokken dat beloofd nog meer in de Jungle.....
De ADO busdienst is zeer efficient en zo ben ik woensdag middag vroeg bij COBA om een nog slechter overnachting trecht te komen maar met de vele loslopende honden is dit wel mijn bescherming!! Woensdag ochtend 07.0 uur op en bij de ingang staat een bordje dat fietsen verboden zijn: maar vraag ik aan de portier: waarom dan nu er komt toch nooit iemand met of op de fiets? No Sir but you can rent a bike inside !You should rent a bike as you wish! Nou een groepje natuurfreaks in groene pakken en verrekijkers helpenmij in het spaans deze man uit te leggen dat hij dat zeker zal doen ( en tegen mij geeft deze intilligente dame tussen neus en lippen door: You might bike much faster then they do istn't they never kept you!!) OKE I AGREE en loop met mijn fiets met het groepje met fiets het park in zonder verdere problemen en bij de fietsen verhuurder vraag ik bij hemom een plattegrond hoe ik moet fietsen en ook hier durft hij niets te zeggen want ja zo'n fiets hadden ze nog nooit gezien en mij geld durven vragen...nee dat zat er niet in! Plattegrond/ route niet nodig je kunt alleen maar een pad volgen en zo ben ik om 8.10 door compleet verlaten park deze paden aan het afcrossen naar de ruines van COBA: die heel verspreid liggen over een enorm terrein....Authetiek en fotogeniek maak ik er een mooie collage van...maar om 9.30 kom ik die amerikanen weer tegen bij het eerste ruine....en geef aan dat een fiets huren misschien toch niet zo'n slecht idee is want lpend in een steeds warmer worden bos zal geen pretje worden.... en dus doen de fietsenverhuurders goede zaken immers er komen hier 1000 bezoekers per dag!! Zo sta ik om 10.30 weer buiten het park en bewonder nog eens de enorme houten toren waaraan een kabel zit die over het meertje gespanne is en tot mijn verwondering staat er net voor de bocht van deze enige weg een groot spandoek met afgebeelde Crocodillen; die dus in dit meer zitten en het blijkt ook nog eens voedertijd om de aanzwellende stroom bussen met toeristen ook deze attractie te beleven...er gaat niemand aan de kabel naar de overkant sjessen..natuurlijk!!! Wachten op de ADO bus en zo ben ik om 16,30 pas in TULUM.
TULUM is volgens de de reisplaner in MUyeres het mooiste en dat moest ik voor het laatst bewaren! Eigenlijk gaan alle toeristen hier naar toe vanuit CanCun, Playa de Carmen en Cozumel; 10.000 bezoekers per dag!! Ik boek een Hostel met ruime kamer voor $45!! met douche/WC; wat een luxe en
lees LONELY PLANET door op wat verder te doen na deze kleine attractie....PUNTA ALEM, is een desolate interssantebplek waar een echte onvervalste MERMAID woont met een Hostel faciliteit met 4 Cabinas in 65jaren style!! En zo val ik in slaap met dit plan; Morgens om 07.00 bij de ingang van TULUM met wederom alleen echte natuurfreaks vaak nog in JOGA houding tot de poort opengaat en met 1 uurtje later en 15 kiekjes vanaf de rots aan zee met schitterende uitzichten is dit tegenvallend en moet er vandaag nog wel iest spannends gebeuren... De Mermaid van Punta Alem trekt nu al aan deze schipper!!! en zo kan ik alleen met een coach busje met locale bewoners van dit vissersdorpje me; 5 vrouwen en 8 kinderen op weg! draaien we de highway af op een hobbelig weggetjes dwars door een jungle van ondoordringbaar laag gewas van zegge 4-5 meter en er komt geen eind aan, na 2 uur bedenk ik mij dat het overal kurkdroog is en stel ja ste dat er een bosbrand zou uitbreken met deze Eoosten wind van 20 kn dan ja dan man je krijgt het spaans benouwd met hetb idee dat net als in Australie bij brand alles als een fakkel en met supersnleheid het hele bos affakkeld.... Ik vraag het aan een van de damens en ja dat komt voor dat er stukken afbranden... vandaag nee... Hoe ver is het nog? Nou 60 km en we zijn nu op 2/3 dus nog een uur door kuilen, gaten en vaak staan we compleet stil vanwege de diepte van deze bijna onbegaanbare weg.... Het wordt al donker en dus 17,45 ik ben inmiddels 14.15 vertrokken dus nu bijna 4 uur onderweg ..naar deze Mermaid... dan net voor donker dat ik nog wat fotoos kan maken bereiken we de kust waar we met snelle vissers boten worden overgezet... naar dit desolate schiereiland...en moet ik opzoek naar mijn hostel in het pikken donker...gen licht anders dan van de 25 huisjes...en een van die hutten is een hostel.... na enig navraag kom ik inderdaad toch snel bij DE MERMAID van PUNTA ALEM: 78 jaar oud met grijs haar tot op haar heupen en een echte hippy, komt zij als een knibbel/knabbel/knuisje te voorschijn om mij mijn onderkomen voor die nacht met zaklantaarn te wijzen.. Niet dat ik iets had besproken ..maar er was plek in de grootste open hut met horegaas waar de zee wind met 25 knopen door heen blies. Met een Plumeaux werd het zand van die dag afgestoft en klaar!!! weer een onderkomen voor $35.... Het avondloopje door het dorpje gaf nog 3 verrassende zwitserse dames luid duits pratend en zo kon ik ook mijn taalvaardigheid (Ha Sie sind Hollander!!) ja ons dialect duits is toch direct te begrijpen en zo is er toch weer een leuke afsluiting met deze drie uit Zurich afkomstige backpackers. LONELY PLANET brengt je echt op de meest fantastische plaatsen!!! En zo val ik ook deze dag weer in diepe slaap met de zee op de achtergrond..
Vrijdag alweer en ik denk er niet aan om dezelfde weg terug te gaan en dat kan ook helemaal niet want dit coachbusje vertrekt de volgende dag steeds al om 05.00 uur en is dus al weg...Fietsend is de oplossing via de zeeweg... maar in het locale restaurant geven ze aan dat dat met de auto een hel is en met de fiets een nog grotere beproeving zal zijn; ik heb geen keus, water en een stevig omelet brengt mij aan de rand van dit vissersdorp met een groot bord; safe journey! see you again! take care!...en zo begin ik om 08.15 met mijn vouwfiets (wel met 8 versnellingen) enthousiast de kuilen en hobbels te ontwijken en raak al snel verstrikt in zandhopen en zandverstuivingen maar ook schitterende brandingsgolven met enorme natuurverscheidenheid: het is hier gewoon schitterend en na 2 uur fietsen kom ik een eerste bewoning tegen om een bak koffie te pakken 10.30 uur en ik raak zonder het eigenlijk in de gaten te hebben (33 gr) snel uitgeput en heb meer voeding nodig heb.... Ook na 3 uur nog niets te eten en steeds kortere afstanden en steeds langere rustperiodes kom ik gelukkig bij een Strandhotel die open blijkt te zijn; gelukkig en de eigenaar is een Mexicaan getrouwd met een blonde Zwitsterse en hebben een hagelwit dochtertje! ...en zo wisselen we wat gegevens uit over Hennaplus, want dat gebruikte ze zelf en voor haar dochtertje Haarwunder!! Ja mensen zoiets is natuurlijk weer een opsteker; dat mensen hier in Mexico op een absolute desolate plek in een natuurpark je product hebben staan! Dat... met een 3 tal tosties gaf me kracht richting TULUM; 60 km is best te doen maar ik raad het toch iedereen af om dit te doen; gelukkig had ik deels voor de wind en zo bereikte ik weer de ingang van het natuurprak bij TULUM met 3 parkwachters die nergens aandacht voor hadden en ook mij daar op toch een heel bijzondere fiets in de ogen van iedereen maar niet voor deze parkwachters en het bezoekers boek wat voor hun op de tafel lag vroeg om mijn adres en gegevens....maar nee hoor..zijn bleven stouicijns doorhouwehoeren en zo verliet ik toch een beetje teleurgesteld door deze desintresse in mijn afgepeesde tocht: dit park.... Ik ga naar huis....pak de ADO bus en zo was ik om 20.30 weer aan boord van de vertrouwde LYRA, eigen bed en was dit toch wel weer een heel enerverende land reis en week geweest...

Volgende week?
De wind kan op een komende depressie draaien, ik hoop het want ..het wordt tijd voor Key West 345 mijl over de YUCATAN straat met De Golf stroom mee

Heb je niks te doen,

circa 400 foto's komen er aan op deze site en dagelijkse foto op www.facebook.com/cees


Cao

Cees

bijzondere vakantie boeken:
www.papayaplaya.com
www.solcaribe-mexico.com
iederedag Martinair vlucht

  • 18 Maart 2011 - 00:19

    Herman:

    Nu zitten wij in Tulum.
    Waar ben jij nu? Nog steeds op Muyeres?
    Volgens mij is de wind nog steeds niet goed genoeg.
    Overigens de mooiste Maya site was Uxmal, volgens ons en we hebben er heel veel gezien.
    Nu nog een weekje strand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 234514

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: