NED 11 LISA EN LOBKE OPNIEUW WERELDKAMPIOEN - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Cees - WaarBenJij.nu NED 11 LISA EN LOBKE OPNIEUW WERELDKAMPIOEN - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Cees - WaarBenJij.nu

NED 11 LISA EN LOBKE OPNIEUW WERELDKAMPIOEN

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

18 Juli 2010 | Costa Rica, San José

SENSATIE EN SPANNING OF EERST SPANNING EN DAN DE SENSATIE ..

AFAGELOPEN zondag zaten wij nog met z'n allen in SPANNING immers het NEDERLANDS team schrijft wel voor de derde keer history, veel spanning.....maar uiteindelijk geen sensatie ....
helaas ned (weer voor de derde keer) niet....
en De 470 Wereldkampioenschappen in Scheveningen gaat Team NED 11 Lobke Berkhout en Lisa Westerhof weer voor goud en ...lukt wel voor de vijfde keer wereldkampioen te worden!!!en Marieke en Margriet NED 6 gaan voor een top tien klassering ondanks een sleutelbeen blessure van Margriet gaan ze de uitdaging aan ...en zijn de eerste zeildagen ook spannend.... zo goed je wilt het niet weten..

De WK Oranje koorts liep tot kookpunt na het verslaan van Brazilie en na Uruquay zouden we en wel eff'ies wereldkampioen tegen Spanje worden... en het werd een schandalige wedstrijd net als toen tegen Portugal ook met een scheidsrechter die het ff naar zijn hand wilde zetten... nee een Engelse scheidsrechter benoemen tegen Hollanders dan is er geen kennis van dat wij onze 3 zeeoorlogen die we tegen die Engelsen hebben gevoerd deze scheidsrechter aanstellen vragen is om problemen
Ja had ROBBEN maar .. helaas .....

en NED 6 Mariek en Bok dan.. die zijn vandaag aan hun missie begonnen aan DE WK470 2010 in Scheveningen en ook op een "Bert van Marwijk" achtige manier WERELDKAMPIOEN worden met hun coach Jacco koops????....met maximale focus van wedstrijd naar wedstrijd gaan is het devies... en in de flow komen en blijven dus algehele rust rondom de meiden...en trekken ze zich terug in Hotel Bildenberg... dan komt het goed..

dinsdag 13 juli
Vandaag een 3 en een 2de plek daarmee staan ze sensationeel 3de!!! met een rode stip in het grootzeil en nog net voor ITA 23 Guilia Conti ....deze dame is een zo begenadigd zeiler dan wil je niet weten... 5 jaar geleden (ik in mijn rubber) op het IJsselmeer tijdens de SPa zeilde deze dame al zo ongenadig perfecte races samen met Brazilie 187.. en presteerde zij het om bij zeer weinig wind vanuit de onmogelijkste hoeken wind te vinden en nu in Scheveningen doet ze het weer... maar NED6 staat voor dit team!!!!: wat een prestatie op de eerste dag.. en dit is de eerste keer dat Mariek en Bok vanaf het begin de eerste race zo goed starten: een 3 en een 2!!!.. daar zou 1 voor de derde wedstrijd op moeten volgen maar deze wedstrijd ging er uit tot geluk van NED 11 (OCS) dus morgen dit vast houden; zal Koops hun coach wel zeggen...Sensationele eerste dag in een zeer moeilijke stroomravelingen met windje 12-15 knopen zijn zij de nieuwe wereldkampioenen in spee....de beste dat blijkt... en dus was dit weer een hele mooie dag.. Guus Meeuwis!!

woensdag 14 juli
een dag met verrassingen en valt Margriet uit de boot met Mariek nog ingehaakt aan de lijn en moet ze achter Hamilton aan zwemmen maar om dan toch nog als 17de te finishen: hoe doe je dat!!! De 4de pot werd een 9, waarmee na tweedagen een 7de stand op het bord kan worden genoteerd; de schade is beperkt gebleven... Morgen wordt het een heel andere dag...met een depressie in aantocht.

donderdag 15 juli: hurrican day!!
het is inmiddels 19.30 s'avonds en de zeilers zijn weer terug op het water nadat de hele vloot terug in de haven waren gestuurd: 30 knopen met golven als op de Pacific.. masten stuk, veel materiaal schade.. maar hoe komen Bok en Mariek hier door heen met hun gewicht van zegge 51 en 65 kilo samen dus 116 terwijl anderen toch al snel op 130+ kilo zitten;; technisch alles goed trimmen en snelheid en druk varen... hebben ze daar de kracht voor?? we zitten in spanning en zouden meteen heen willen gaan maar dat kan niet; we horen t wel in ons dagelijks telefoontje om 21.00 uur en..:: nou JA sensationeel een 2 TWEE gevaren eerste bij de bovenboei, spinnaker op en gaan met die banaan...maar de tweede boei lag te hoog aan de wind; dus moesten ze alleen Guillia Conti ITA 23 nog voor laten gaan!! Maar wel geprobeerd om afstand te nemen; wie niet waagt wie niet wint..dus
Wat wil je nog meer op deze dag met golven als op de Pacific en wind boven de 30 knopen en zakte de wind er pas om 20.00 uit en was in dit een fantastische resultaat voor NED 6. Daarmee staan ze met 16 punten vlak achter L&L 13 punten op de vijfde plaats op deze wereldkampioenschappen: Jongens jongens wat een klapper en nu vrijdag en zaterdag initiatief nemen... want er zit meer in!!...als ja als...de achterkant van deze depressie maar geen roet in het water gooit!...de spanning loopt op!!,,,wij houden dezelfde kleren deze week aan en doen allerlei vreemde rituelen en geloven in bijgeloof: ze gaan het maken..wat een dag... het is inmiddels 00.30 uur Vrijdag eindelijk de kooi in..

Vrijdag 16 juli: een dag met een 1 en een 6 erin; ook daar geloven we in: NED 6 gaat vandaag een 1 varen!!! Nou mooi niet... want er waait een Lobke wind 25 knopen en dan is iedereen kansloos tegen NED11 en varen zij op afstand 3 x een 1: en NED 6 dan??? nou we spreken altijd af dat de volgende wedstrijd beter is dan de eerste en zo doe je extra je best om dat in ieder geval te realiseren op het water dus ook vandaag een 28 en een 26 en de laatste een 24ste plek waarmee ze uit de top tien vallen naar de 17de plek in Goud. geen schijn van kans hadden de meiden vandaag; golven, te veel druk om de boot te kunnen laten gaan.....geen schande maar het is de realiteit onder de 16 knopen zijn ze wereldkampioen de beste maar boven de 20 knopen is Lobke en Lisa onoverwinnelijk en dat doet zich meestal 1 dag voor!!!!! soms twee dagen zoals nu en dus wordt het heel moeilijk om nog medal race te halen maar er is hoop ...Hoop op morgen, ietsje minder wind kunnen ze nog bij de eerste tien komen misschien `de medal race varen dan doe je mee: zondag 14.00 dat zou mooi zijn, dus zaterdag moet het gebeuren; het kan nog!! Vechten tot iedere boot en dan de volgende pakken tot je ... ja want na 5 wedstrijden 5 staan is onvergetelijk en de tweede dag met een rode stip in het zeil varen omdat je derde bent in dit wereldklassement is ook een mijlpaal die progressie bewijst waar de meiden nu staan: toppers... ff iets meer spierbundels en 10 kilo gewicht er bij dan overleef je ook 25 knopen wind beter dus..

Zaterdag 17 juli: de laatste dag worden altijd de puntjes op de i gezet:uithoudingsvermogen en wil om te willen winnen moeten het doen: de wil is er wel maar ook deze dag met dikke 20 knopen is de eerste race een 24 en dan een goede 10 prima en een slot pot met 18de bij elkaar staan de meiden nu 18de met 9 niet europesche damens teams voor hun; dus 9de EU topzeilers en dat als je de lijst bekijkt tot race 6 dan zijn er 3 zeilers die ook met lichte weersomstandigheden mee kunnen komen met NED6 en dat is dus ook de nr 1 van vandaag NZL en NED11 L&L en Guilia Conti ITA 23. Morgen nog een race en dan weten wie WERELD KAMPIOEN IS: Lobke/Lisa of toch NZL73, nog 1 punt verschil, kan dus in de medal spannend worden!

Zondag 18 juli; De Medal race:
zie: www,knwv.nl click: topzeilen click: results
De mannen de broers Costers al eerder 2de op een wk nu na een teleurstellende start zesde weg en uiteindelijk zesde gefinisched werden ze ook zesde in de eindclassering dus oke maar geen podiumplek en dat komt dan hard aan als je uitzicht hebt op silver of bronze en de meiden.. Nou NED 6 naar blijkt heeft met de sleutelbeen blessure gewoon te veel hooi op hun vork genomen in deze laatste dagen en ook vandaag met een 14de classering nog een plaatsje verloren aan een Chinees naar uiteindelijk 19de eindklassering..wel een aanzienlijke verbetering van vorige WK Denemarken en dus wel een overall positieve ontwikkeling....maar NED 11 Lisa en Lobke maakte gehakt van die NieuwZeelanders en werd de matchrace technisch risico loos uitgevaren en terecht zijn zij weer een jaar De Wereldkampioenen van 2010.

Over vier weken Pre Olympische wedstrijden in Wheymouth UK die zwaar meetellen voor deelname Olympische Spelen 2012 en dan duimen wij maar dat de sleutelbeen van Margriet Bok weer helemaal hersteld is en hebben de meiden of nog de EK in Istabul eind augustus, kortom we hebben in de zeilwereld weer GOUD en daar gaat het om....
nu de voetballers nog!!..wellicht ooit weer over 32 jaar!!!

Wat een sportieve week van spanning...

Met zeilgroet,

Verslag uit: Costa Rica, San José

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees