Verkiezingen In Yemen! - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu Verkiezingen In Yemen! - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Cees - WaarBenJij.nu

Verkiezingen In Yemen!

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

12 September 2006 | Jemen, Sanaa

Het is nu dinsdag 21.00 uur 9/12 in de avond en ben juist wakker van een tukje na een hete voettocht langs de zee vanaf Burj al Arab (het beroemde 7 sterren hotel) en naar een marina boten kijken; het was weer niet om uit te houden; echt 45 graden en het water loopt van je lijf af; toch te ver dus maar weer terug en godzijdank een Heineken biertje + giga steakburger dit had is echt nodig om alles van 9/11 dag maar weer even te vergeten; wat een dag, eigenlijk 2 dagen in 1 ik vertel verder....

eerst een weerzien van Aden;
9/9 was eigenlijk de datum van mijn eerste verslag en 9/10 opweg naar Yemen, maar die dag dacht ik dat het 9/11 was; dom maar overkomt je maar geeft je wel extra adreline en stress! Wat zal er gebeuren; de vlucht echter bracht mij tot verrassing eerst naar Aden; een weerzien wat ik niet verwachte en allerlei emotie boven bracht, arrestatie/gevangeneming, alles kwijt, schip van zijn ankers en gered door Ria en Andre; nee nu stond ik daar weer oog in oog met blauwhemden op het vliegveld Aden. Ben een uur lang in elkaar gedoken gaan zitten en kreeg het weer benauwd bij het zien van die laaielichters; je krijgt eigenlijk het gevole dat je in het Grote Bos bent; snachts dan wel te verstaan! Toeval bestaat niet dus diezelfde douane politie ploert zou weer voor me neus komn te staan! dus bleef ik in mijn stoel en had geen behoefte aan een plaspauze in de hal. Al met al werd dit geen 16.00 uur Shanaa aankomst maar vertrek uit Aden om 17.30 naar Shanaa. Bij het opstijgen waren 5 yachies voor anker in de baai en hebben zij dan ook weer hun ervaring van Aden voor het leven meegekregen!

Shanaa een stad in verkiezings koorts;
Tijdens de vlucht werd ik getroffen door de couver van een maanduitgave van het Ministerie van Buitenlandse zaken door een vraag; Is de vrouw van Yemen al toe aan De Pil! Ja dat was belangrijk voor een subsidie stroom vanuit NL; condooms dus, pillen en transplantaten dat hebben ze daar nodig, want de bevolking van nu 22 miljoen gaat naar 40 miljoen; genoeg handel dus! Met deze vraag zou ik Mr. Abdo (mijn klant)ook vragen hoe het er mee staat... maar dat was tot later zorg; morgen dus. We landen om 18.30 boven een grote valei waar dus 6,5 miljoen mensen wonen in woningen die zich van alle landen onderscheid behalve van het Manhatten; zo zijn de huizen in Yemen nu eenmaal en al duizenden jaren lang; 10 - 15 verdiepingen hoog is geen uitzondering zonder staal staat het al honderden jaren prima. Bij aankomst wordt ik getroffen door een stel Vlamingen op safari wachtend voor de visa balie; ik denk daar nog net voor te komen ware het niet dat zo'n blauwhemd ploert mijn paspoort eerst wil zien voordat ik een visa ga halen! Deze schurk heeft het op mij voorzien en nu wordt het oppassen geblazen want wat is er aan de hand;
1. mijn paspoort is 2 weken voor vertrek door de wasmachine gegaan en heeft een scheur opgelopen in het harde gedeelte met foto; laat dus los; alles is wat dikker en rommelig geworden; inkten verbleken dus door OMO. Dan ziet hij de oude visa van 3 juni en zoek naar het tweede stempel het zgn uit stempel: waarom zit er geen tweede stempel in,dus ben ik eigenlijk nog in Yemen en vraagt hij waar ik nu vandaan kom?
Mijn oude visa is natuurlijk verlopen dus haalt hij er een Kapitein in rangorde bij; ik mag er niet in! Paspoort afgekeurd en oude visa niet korrect afgewerkt toen in Aden! Nou ik ben er 100% zeker van dat dit wel is gebeurd maar het is onduidelijk of eigenlijk heel bijzonder dat die inkt zo volledig is opgelost in de OMO! Tjonge jonge jonge en die Vlamingen zijn allang door de controles en mijn Ismael staat al vanaf 16.00 uur op mij buiten te wachten en het is nu al 21.00 ik wordt het helemaal zat en druk de kapitein $20 in zijn zak en nu moet je ophouden.... het gaat lukken, ik ben de laatste passagier van die dag en het loket van de visa man is dicht; hoe krijg je dan nog alsnog een visa in je boekje? Want zonder wordt het de hele nacht op de banken slapen in een snikhete tent; dus weer $20 er tegen aan om toch ergens deze of andere kerel te vinden. Kortom het was 22.00 dat ik in de handen viel van Ismael de enige man die engels praat in het concern van Mr. Abdo en uiteraard zijn gesluierde secretaresse Nirvat. Opweg naar het Hilton Hotel door een overvolle stad eindelijkk om 23.30 op mijn kamer van 1.50 in vierkant incl toilet en wasbak en TV op de achste verdieping; geen Hilton dus met alleen Algezeera zender op de TV knop met anti Amerikaanse uitzendingen. Mijn god wat een 9/10 dag, the day before 9/11; maar wel heelhuids aangekomen en met een BECKS biertje in de koelkast zonder alcohol. (Vreemd want BECKS is Deens en die hebben door een mallote tekening 50% van hun export verloren in het Midden OOsten; overal plakaten met: Weg met Deense producten, weg handel door een tekenaar!
kan allemaal. Slapen en nu maar afwachten wat 9/11 zal gaan brengen.

Maandag 9/11/2006
Ik had 3 missies te volbrengen t.w.:
een order halen, de fedex geconfiskeerde radio apparatuur terug zien te krijgen uit handen van de douane en de witte theelicht lampjes en grotere lampen fabrikant vinden en een bestelling plaatsen; daar zou ik dus 2 dagen voor hebben maar smorgens wordt ik vaak wakker (kan Herman over mee praten) met lumineuze ideeen en nu ook weer: ik wil alles snel af werken en dezelfde dag nog terug te vliegen naar Dubai; want het zou in Pakistan heftig worden en de ervaring van de heenvlucht gaf me de zekerheid dat ik dan wellicht de hele nacht bezig zou zijn en direct door zou moeten naar Karachi; nou dat wordt echt te veel van het goede. Dus Ismeal als tolk en mr Abdo als chauffeur gingen we eerst naar het Fedex kantoor waar het pakje zou kunnen liggen in iedergeval de sleutel lag hoe de zender danwel boven tafel te krijgen na 3 maanden! Mr Abdo had namelijk wel zijn monsters er uitgehaald maar de radio mocht hij niet mee en Fedex mocht het ook niet terug dus een patstelling die hier alleen met $'s is op te lossen. (Had leo natuurlijk moeten doen maar die was al 3 weken druk geweest met een schip dat inbrand was gevlogen van die Fransoos en hevig geemotioneerd waren en dus zonder radio uit Aden weer waren vertrokken!) Nu zat ik ermee! De heel beleefde fedex dame geheel uiteraard gesluierd, dus die 2 heel kleine zwarte oogjes vertellen je dan dat je een brief moet schrijven aan de doaune! Ja dan komt het pakje zo weer te voorschijn!; nou dat kan je wel vergeten en wilde dus van haar weten waar het pakje dan nu wel moest zijn; op het vliegveld was het antwoord; Jezus dan moet ik weer terug naar die blauwhemden ploerten; maar Mr. Abdo wilde dit nu ook snel uit de wereld hebben dus op zoek naar degene die gemachtigd is om de order uit te vaardigen dat het pakje aan mij moest worden terug gegeven. Dit alles starte om 9.30 en om 12.30 hadden we inderdaad een arabisch brabbeltje op papier dat de manager dit pakje moet terug gegeven als het er nog was? Want 3 maanden is wel lang, te lang dacht deze overigens geheel westerse in costuum geklede zeer vriendelijke man. Een belofte dus! Met dit papier naar de manager van het bewaarhuis van geconfiskeerde waar; helaas die was er niet en kwam ook niet vandaag: hij was bezig met de ophande zijnde Presidents verkiezingen! En het was inmiddels weer bid pauze dus dat wordt morgen weer! Nou mr Abdo en Ismael verzekerde mij dat het nu wel goedkomt; fedex krijgt de radio spullen weer terug en stuurd het terug naar NL. Ik ging het geloven maar of dit echt gaat gebeuren?? wordt vervolgt.

Hennaplus order;
Tijdens de rit wordt er natuurlijk alleen
maar over haarkleuringen, shampoos, conditioners en styling producten gesproken en over de buitenlandse hulp die NL aan Yemen geeft; 30 miljoen aan condooms, inplantaten en pillen maar niets in de winkels; dus mr. Abdom daar ligt je kans.
Daar denken bijde heren anders over, immers Allah regeld alles... zo het gaat dus daar en hebben ze geen behoefte aan condooms en stellen de vraag of ik ze gebruik? Ja dat is wel heeel lang gelden; 35 jaar geleden; sex buiten het huwelijk doet een moslim niet en als dat wel gebeurd en daar komt narigheid van dan is dat Allah's wil; dus geen condoomverkoop of zoiets van bij een haarkleuring gratis Durex en dan steeds weer een ander soort! Nouja nu even niet maar de mannen werden wel nieuwschieriger hoe dat zat in NL, homo's bv: in de hele arabische wereld zoenen die kerels wat af en lopen ze hand in hand de rest kan je bedenken maar de homo;'s nee in NL waren homo's toch wat anders.. daar zou je condooms voor moeten hebben en dergelijke homo's waren er niet in Yemen anders dan dat alle jongens kinderen waren van Allah en daarmee is alles geregeld en over vrouwen werd niet gesproken.
De prijzen van de eerste order waren natuurlijk continue een probleem zelfs de end-of line- prijzen (dit zijn producties die we niet meer voeren soms 7 jaar oud en gaan alleen naar special marktopkopers) en nu had ik die ook aan Mr. Abdo gegeven want ja een order is een order. Dus ook nu weer steeds benadrukt dat alle waar zijn prijs heeft en we de beste zijn in de wereldmarkt zonder ppd (paraphenylen diamines) waar je jeuk en huidschilfers van krijgt of erger. Eerst weer even bidden en eten en slapen; het was inmiddels 15.00 en de witte sfeerlampjes fabrikant hadden we nog niet weten te vinden wel gekleurd glas in gipsramen maar geen kleine lampjes; dus dan maar terug naar het oude centrum waar ik er een had gekocht. Dat lukt wel en de beste man had zelfs nieuwe modellen; driehoekig, hoogmodel en rieten tasjes met opgenaaide stukjes dat was een verrassing! De man vroeg eerst 1000Y en zakte al ras naar 200Y zijnde 1$ en de proforma factuur komt er aan: we zullen de prijs bij het zien van het totaal bedrag nog eens verder aanpassen; super dit was gelukt. Nu de order nog! Ik had inmiddels mr Abdo en Ismael gemeld dat ik het toestel van 20.45 terug naar Dubai zou nemen mits hij met een order aan zou komen! We waren alle dfie opgelucht want deze 9/11 ging niet in onze koude kleren zitten; 3 eten 3 x bidden 2 x tukje doen 3 missies te voldoen.
Het wachten was nu op bevriende winkeliers die met mijn koffermonsters er van door waren en uitsluitsel zouden moeten geven voor de eerste order. De hele dag ging de handy en werd er uitvoerig over de kwaliteit te praat maar dat de prijs te duur was. Oplossing zoals ik al had aangegeven was een 2 sporen beleid te handteren; LULU supermarkten de duurdere nieuwe producten en Mr Abdo zijn cash & carry winkelstjes eerst de EOL producten lanceren dan reageerd de klant enthouisiast en dan betalen ze de duurdere spullen ook wel! Wel om 19.00 uur moest ik echt weer op het vliegveld staan om op tijd mee te kunnen; het toestel kwam vanzelf pas om 22.00 en om 02.30 pas, inmiddels dus op 9/12 was ik weer bij mijn hotel in Dubai die helaas vol zat; geen nood ik had een reservering maar dat was voor 9/12 de nog komende nacht en niet deze nacht; maar ze moeste toch wel voor een oplossing zorgen: een slaapverblijf van een medewerker werd geoffert of sliep toch niet en heb snel mijn ogen dicht gedaan om smorgens een rustdag te nemen op een mooie kamer en heb verder een gat in de dag geslapen om om 16.00 uur de Burj al Arab te bezoeken; het zevensterren hotel. Daar aangekomen bleek dat je nette schoenen, een pak en een dag van te voren een afspraak moet maken dan mag je 100 DHS betalen om met de lift naar boven over de stad te mogen uit kijken! Nou de Amerikaanse steak onderaan bij het zwembad deed ook heel goed zijn werk en de foto is er niet minder mooi om en zo is mijn bezoek aan Yemen en Duba UAE ten einde; morgen vroeg naar Karachi naar mr. javaid; hij heeft 200 mensen bij elkaar voor een lezing over HENNAPLUS haarkleuring (op zwart haar) nou dat wordt weer wat;

tot de 14de of de 15de of anders de 16de in Mumbai als er geen computer gelegenheid is door Mr. javaid zijn organiseerderij!

Ciao, uit een bloedheet Dubai
Het was mijn 9/11 dagje wel!
Yemen blijft "machtig"!
Cees

  • 20 Juni 2012 - 23:35

    Ajsha:

    ik vind Yemen prachtig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Jemen, Sanaa

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

Cees

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 3: HOORN

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

23 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 3: FORT LAUDERDALE

18 Mei 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 234502

Voorgaande reizen:

24 Januari 2023 - 24 Januari 2033

Hoe verder met avonturen van Lyra en Captain Casey

14 Augustus 2021 - 31 December 2028

Vertrek naar Ierland

17 Maart 2018 - 17 Juli 2018

Tweede thuisreis Vilamoura-Hoorn 2018 july

13 Februari 2017 - 17 November 2017

2017 Stuurloos naar Porti Mao

14 Mei 2016 - 30 Oktober 2016

Charteren in Griekse wateren.....

18 Januari 2015 - 30 Juni 2015

Final trip back to Europe

12 Juli 2013 - 01 Januari 2015

LYRA VOLGT DE SLAVEN ROUTE..1621-2021

09 April 2013 - 09 April 2013

2013 NOORWEGEN, OP ZOEK NAAR ERIC DE NOORMAN.....

24 December 2012 - 17 Februari 2013

2013 AUSTRALIE: HERE WE COME

09 Mei 2012 - 09 Augustus 2012

Lyra gaat naar Schotland

06 Juni 2002 - 06 Juni 2011

In 10 jaar rond de wereld

Landen bezocht: