2006 week 1 Ismaylia - El gouna - Reisverslag uit El Gouna, Egypte van Cees - WaarBenJij.nu 2006 week 1 Ismaylia - El gouna - Reisverslag uit El Gouna, Egypte van Cees - WaarBenJij.nu

2006 week 1 Ismaylia - El gouna

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

10 Januari 2006 | Egypte, El Gouna

Traject twee van Athene naar Qingdaou etappe 3 Ismaylia naar Puhket 4000 mijl:

Vertrek 3 Jan met Marieke aankomst 17.30 met Martin Air op Hugharda gaf na aankomst direct al een verrassing; canon camera weg en toestel ook alweer weg. Vermissing opgeven in Lost & Found, je weet maar nooit en op zoek naar een hotelletje Captains Inn in de Marina waar we end vanmde week ook zoude aankomen met de Lyra. Daar krijgen we de keus om smorgens om 2.30 klaar te staan voor een konvooi van autos,bussen vrachtwagens om door te reizen naar Ismaylia;7 uur rijden onder bewaking van politie.

4 Jan aankomst 10.00 bj de Lyra, gelukkig alles oke behalve dat de plaatselijke kokkels een aanval hebben gedaan op alles wat zich in het water bevindt met of zonder antifouling, dus anker ketting was 10 cm bezet met slakken van een hardheid die best schokbeton genoemd mag worden. Hoe zou het onderwater schip er dan wel niet uitzien. Moter laten draaien en schroef in zijn werking gaf weinig effect; duiken dus: blijkt de schroef en roer eigenlijk het hele schip vol te zijn gegroeid met dikke lagen schepdieren,hard als beton! Het lukt mij na 10 x duiken alleen de schroef te ontdoen van dit geweld want het water is steen koud en de noorderwind voelt nog kouder aan. Ik heb een uur onder de warme douche gestaan en heb geen andere keuze dan een duiker te zoeken om deze KLUS te klaren. Om 18.00 hoor ik dat de pilot om 9.00 uur op de kade zal staan en het is inmiddels donker dus de duiker komt ook niet meer. De Eyptenaren zijn zonder meer hulpvaardig immers de verdienen snel geld teweten dat 500 Epounds gedeeld door 6.7 80.-- euro maand salaris is. Deze dag is om en we hopen dat we morgen vooruitkomen met al die aangroei!
5 jan. donderdag vertrek inderdaad om 9.30 met een norse Pilot aan het roer en de moter op 3000 toeren vraagt hij of hij harder kan, hij wil 5,5 kn halen en nu op bijna maximum toeren halen we net aan 4.5 kn! Normaal 7,5; dat gaat dus een lange tocht worden, verwachte aankomst is 17.00 uur. Na het bittermeer gepasserd te hebben komt ons een vloed stroom te gemoet met een gang van 3 kn, nu moet ik de moter wel full power geven 4000 toeren, komen we met 2,5 knoop tegen de stroom in en slopend langzaam naderen we Port Suez waarbij een ander jacht ons voorbij vliegt, wordt de pilot ongeduldig want hij moet ook weer met de auto terug naar Ismailia. Om 21.30 leggen we aan op een first plek en worden allerhartelijks ontvangen door FELIX agengy met de vraag waar we zolang zijn geweest. Hij wil direct helpen om de balast van de romp te bikken. Nu slapen.

Vrijdag 6 jan: Mijn vader is jarig 1914-1993 we maken er een feestdag van maar mariek heeft het moeilijk met keel en darmen. De duiker, blijkt de zelfdeman te zijn, gaat onderwater maar blijkt er oude zuurstof in zijn tank te zitten en komt doodmoe en hijgend weer boven water; zegt dat de kiel schoon is gemaakt!, maar de rest nog zit: dus ik ga weer te water om de koek er af te bikken. Om 12.00 uur kunnen we weg nadat we nog wat wortelen, aardappelen, brood, snijbonen voor 10 E hebben aangeschaft. Tussen de containerschepen en tankers manouvreren we ons naar het zuiden met oplopend briesje van 20 k naar 35 kn,komen we om 18.00 uur aan op een mooie ankerplek bij Ras Matarma 300 mtr uit de kust op 3 meter gieren we die nacht rond ons anker met GPS ankerwacht aan en komen slecht deze eerste nacht door; we slapen allebei weinig en van een feestavond van pa is het niet meer geworden.

7 Jan zaterdag; 6.00 uur hijs ik het grootzeil om vervolgens het anker te willen lichten, slaat de giek tegen mijn hoofd! beginners foutje, stom en met hoofdpijn stuiven we weer de Rode zee op 32 bfr en 8 kn. De autopilot doet het fantastisch en test ik hem uit op windvaanstand op een binnen-de-windse koers; dit geeft de Lyra vleugels; het lijkt Eduardo van Vianen wel in zijn laser, zo vlinderen we de scheepsvaart route over en doen we 6 uur x 9 mijl 54 mijl en dicht bij onze einbestemming Ras Gahreb, blijkt dat we tegen een mijnen veld aanzitten en Mariek het Spaans benauwd krijgt en verwacht elk moment een ontploffing. Onder de Engelse Kust zijn we ook al eens doelwit geweest van de Marine, dus nu is het lange tijd muis stil aan boord. Na ieder 15 minuten de gps positie te hebben na gekeken komt ze opgelucht weer boven het luik met de mededeling dat we veilig moeten zijn! Nu doemd zich het probleem op van ankerplek op lager wal. Zeilend langs deze plek weet ik mariek er van de overtuigen dat we met een branding met 2-3 meter hoge golven niet voor anker kunnen en er niets ander opstaat dan de hoge wal weer op te zoeken aan de andere kant van de Rode zee. Het is nmiddels 16.30 en de zon gaat onder. Tussen boorplatvorms en wederom de scheepvaart route te kruisen komen we aan bij El Tur; Deze anker plek is prima en met de nodige voorzichtigheid en met schijnwerper weten we een zandbank te ontlopen en gooien we na 14 uur het anker in 3 meter water, slapen.

eten: ja dat doe we ook, voornamelijk opgewarmde witte bonen en ik mocht maximaal met 3 porties witte bonen gedurende deze week bij mariek mee aankomen en nu na 2 dagen heb ik dus mijn krediet al verspeeld, ander menu.

Zondag 8 Jan. Van El Tur naar Abu Tig de marina van El Gouna en onze eindbestemming.
We slapen uit dus vertrek om 9.00 uur nemen we het rif vlak voor de haven iets te krap en op 2 mtr water moeten terug naar de haven om de weg weer op te pakken zoals we ook gekomen zijn. Met moter bij lukt het om tegen de wind in dit duikparadijs te ontlopen en waar ook zeilschip zichtbaar boven op het rif staat ter afschrikking; de diepte meter gaat op en neer van 3 meter naar 80 meter maar volgens kaart moet het 20 meter en meer zijn. De scheepvaart route passeren we voor de derde keer en wijken uit voor een tanker om de juiste gps positie te pakken om het Tawill kanaal in te kunnen steken. Marieke neemt een foto van de golven van 4-5 meter en met een zeker ontzag nemen we afscheidt van dit stukje Egypte waar het altijd bfr 30+ schijnt te waaien. Het Tawill Kanaal ziet er chaotisch uit mits je maar houdt aan de gps posities dan ga je het allemaal begrijen als je het ziet(JC). Dan denk je de wind neemt ook af nou onder de kust inzicht van de haven nou dat werd zo veel zelfs dat mijn ijsmuts van mijn hoofd waaide! Zonder zeil gaan we met de moter op 4000 toeren op een oor de haven in waar Nederlandse van de Vasco Dagama rally ons staan toe te zwaaien. Het is gelukt de eerste trip is veilig verlopen en mariek is blij; keelpijn verdwijnt, darmen doen het prima ( komt van de eieren denkt ze).

Maandag 9 jan. zonnen en romp verder onslakken,lekker eten en Hotellen en klaverjassen; vakantie dus!!! tussen vele touristen zijn we een bezienswaardigheid en vragen Hollanders hoe lang we al weg zijn: 4 jaar, waarna we ze zien denken wat een bofkonten, waar doen ze het van of hoe kan dat nauw! We genieten er van en doen ng een Hotelletje waarbij Marieke verliest en de stemming onder druk komt te staan! Met klaverjassen staat ze voor... dus zo bljft alles weer in evenwicht voor vandaag: het is vertrek dag 10 Jan

Dus tot zover deze eerste week met mariek, vanavond komt marjan en gaan we 2 weken door Egypte alle Unesco objecten zien die je wel eens in je leven gezien moet hebben. Piramids, Museum Cairo, Luxor, dal der drie koningen, aswandam. Dit wordt een vlieg-trein-bus reis want met een huur auto kost het snel $500 en moet je in konvooi rijden!en zo kost het ongeveer 150 euros

Tot volgende week 17 jan voor volgend verslag

• 10 Januari 2006 - 14:31

Lars:

Hallo Cees (en Marjan & Marieke),

Leuk te lezen dat het zo goed gaat. Veel plezier nog!

Barry loopt alleen maar te zeuren over z'n flessies en ringen dus neem die ook nog even een week mee :)

Groet,
    Lars (uit China)

• 10 Januari 2006 - 16:31

Joop:

Hoi, Cees en Marieke
    Jullie hebben wel weer veel beleeft deze week.Maar zoals het hoort:een echte JONGENS slaat zich daar weer doorheen.Lekker volop genieten en groetjes van JOOP en BER.

• 10 Januari 2006 - 22:11

Gerard:

Heel leuk al die belevenissen en spannend blijft het op de woelige baren,veel vertrouwen in elkaar blijven hebben en veel succes en sterkte.
    behouden vaart en geniet van dag tot dag.Ciao

• 11 Januari 2006 - 18:02

Annemiek:

leuk verslag heel veel plezier en veel liefs van willem en annemiek

Verslag uit: Egypte, El Gouna

In 10 jaar rond de wereld

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht.
Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Cneter in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu begin dertigers en M&L al met een SILVEREN OS plak in Qingdao en Lobke nu met Lisa weer opgaat vootr de Gouden plak en ook de Kosters 2012 weer zullen proberen. Dit stimuleerde om zelf na Athene 2004 zelf naar QingdaoOS 2008 door te varen ware; het niet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en mij een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!!Na aankomst in Seattle omhoog naar de 2010 OSwinter games Vancouver, met als hoogte punt het 100 ste GOUD voor Nicolien Sauerbreij. Dan de pacific afzakken veeal voor de wind via San Fransisco, San Diego, Cabo San Lucas, Porto Quezal Guatamala, Costa Ricca, Het Kanaal, Cancun Mexico via Fort Lauderdale, Bermuda, Azoren met de LYRA het Hoornsche Hop medio july 2011 in kunnen komen varen!! Met de wens en de hoop dat Marieke deelnemer zal kunnen zijn op London OS2012; dat is onderdeel van deze muissie reis langs OS spelen van West naar Oost!
Waarbij de Pacific Passage en Atlantic Passage de LYRA verscheept zal moeten worden wegens tegengestelde routes dan de tradewinds voorschrijven.
Dit zullen 10 heel mooie onvergetelijke jaren worden, once in a life time.

09 Juli 2011

GOING NORTH DEEL 2: VERTREK MUYERES

13 Maart 2011

YUCATAN MAYA RUINS BY BIKE
Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees