FAR NORTH: THE RAINFORREST AND GREAT BARRIER REEF - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Cees - WaarBenJij.nu FAR NORTH: THE RAINFORREST AND GREAT BARRIER REEF - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Cees - WaarBenJij.nu

FAR NORTH: THE RAINFORREST AND GREAT BARRIER REEF

Door: cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

05 Februari 2013 | Australië, Port Douglas

Port Douglas...
dinsdag 5 februari alweer...en nog een week dan zit deze expeditie er weer op; het ontdekken van de hele oost kust en ervaren wat de Aussie cultuur werkelijk is...de original mensen en de "invaders van 1770" ontmoeten en waar gaat het heen met deze eiland bewoners???
...en natuurlijk met Marjan alle stranden bezoeken...we hebben er misschien een paar gemist maar hier in Far North worden deze stranden steeds mooier..na Mission Beach de mooiste tot nog toe en het debacle van Whitsunday's haven beach..nog steeds de mooiste...maar hier in Port Douglas hebben we vanmorgen om 7 .oo uur vroeg gezwommen in ons Pacific prive zee zwembad beschermd door een stinger/haaien net anders durfde Marjan er niet in!!! en dan evengoed angstig om haar heen kijkend duurde het toch 10 minuten voor ze in het warme water tot haar schouders in de geweldige golven stond; genieten is danweer de juiste belevenis met elkaar met niemand op het het strand behalve een goud/munten detector zoeker.....ja hij zal zo maar je horloge vinden op zijn geiger teller dus opletten toch met zo'n fanatic...of wrekker!!

The Aboriginals...
die zijn er bijna niet; dan was er wel een die ging voor "staatsafgevaardige" gesteund door PM Julia Gillard..dat is dan de eerste en een vrouw... dan hier in Queensland een Aborigi man die zijn election kaartjes al had gedrukt en in alle kranten staat!!!...wordt ie door zijn PvdA partijbaas vriendelijk verzocht om over 10 jaar maar weer eens een poging te wagen en zich terug te trekken!!!! de man gaat zelfstandig verder om wellicht alle Aboriniginal stemmen te krijgen...of dat veel gaat helpen valt te bezien....want er zijn er niet veel of niet veel meer!!!
en de Aussies dan; dat zijn zeer trouwe Britse Australiers die trots zijn op hetgeen zij hier bereikt hebben, mooi boerderijen, mooi land wat beide nu na twee cyclonen volledig onder water loopt. daarmee de hele infrastructuur op zijn kop zet; treinen als ze normaal al lopen nu dus voor weken niet meer, de supermarkten zijn leeg want de trucks staan nu na 2 weken nog steeds vast bij Rockhamton!! eigenlijk is de hele infrastructuur volledig verwaarloost en uiterst gevaarlijk bv. januari gaf 27 verkeersdoden alleen op de A1 Bruce Highway tussen Brisbane en Sydney!! rijden allemaal 100 waar het 100 mag zijn; nou dat is met die grote vrachtwagens echt veelste te hard!!! levensgevaarlijk!! Dus op jaarbasis alleen op deze weg meer dan 300 doden; hele families afgelopen week onder een truck; dood

PM Julia Gillard;
is een dappere vrouw tussen al die boeren en heeft nu de verkiezingen al 7 maanden.. dus pas in september uitgeroepen en was het gezeur rond om een referendum over CO2 tax en stagnerende economie helemaal zat;; alle partijen moeten dus nu met de billen bloot; met de vraag; hoe moet Australia verder....wel de minister van buitenlandse zaken spreekt vloeiend manderin chinees en heeft een vrijhandels verdrag afgesproken met China...DAT ZOU MARK ook moeten doen en... hij heeft alle Australiers $1000 cash refrund gegeven om de economie te stimuleren; DAT HEEFT MARK ONS OOK AL BELOOFD... doen dus want dat heeft wel een positief gevoel gegeven aan deze liberal Partij met Julia
GILLARD.... MAAR NET ALS BIJ DE NL VERKIEZINGEN daalt haar populariteit.. en maakt de PvdA Mr. Abbott goede sier...Maar zal uiteindelijk in een laatste rally moeten worden beslist en dan? ja en dan veranderd er niets....het hele land draaid voor 99 procent op ijzer erts en steenkool export en zelfs de uranium mijnen moeten weer open ondanks de hele wereld omschakeld op zonnecellen...is de vraag wie bestuurd eigenlijk deze Planeet??? Billiton, Rio Tinto en Uranium Miners??? in principe allemaal oude industrie en vergane glorie..... nee Australie loopt vele jaren achter 5 jaar zegt de JUCY monteur in Cairns maar wij ontlopen de GFC ( global financial crisis) doordat alles wordt opgekocht door Chinezen.....dat je daar blij van wordt...nee het zou beter zijn als ze naar de echte toekomst zouden kijken door in te zetten op een eigen indentiteit met een diverser samenleving binnen de hele Pacific wereld van native mensen die dicht bij hun natuur staan en in principe hun ECO systheem beschermen ipv verkwantselen aan de Chinezen!!!
Hoe lang zal het nog duren dat net als in Zuid Afrika er een reshuffle komt met behulp van de Aboriginals, want anders komt er niets terecht van deze uitverkoop van nationale grondstoffen, investeren in veilige vervoer, betere veiliger wegen zoals wij hebben en snelle treinverbindingen maken.. anders dan 6 vliegtuigmaatschappijen zich dood concurreren op Sydney- Cairns voor $ 29.00 zegge 25 euro!!! 2700 kilometer vliegen; wat een Co2 uitstoot!!! Het kan en moet anders in Down under!!!

Unique Creators in Billabong sanctuary;
omdat we alleen maar dode dieren langs de weg tegen komen zijn we dit park ingegaan, 10.00 uur eerste show; cassowary's feeding... dit is een soort gigantische kalkoen die met 3 tenen aan zijn voet.... instaat is om je een genadeslag toe te dienen... hij is zeer zelfbewust dwz kom je hem tegen dan wijkt hij niet van zijn koers; dus zeggen alle borden langs de weg dat je hem voorrang moet geven; THE CASSOWARY; eet een hele emmer druiven op... en zo blijkt nu... is de reden dat er regenwouden zijn waar hij rond loopt...immers zijn enzymen geven de zaden die hij eet een "kick" start: alles kiemt en groeit op tot ijzer sterke fauna....zonder CASSOWARY's sterft het bos!!!
De Wombat; dit beest ligt op zijn rug de ganze dag en eet eucalyptus top blaadjes, hij is te lui om te drinken..dus veel topblaadjes waar het meeste water in zit; doet verder niets anders dan in z'n hol z'n tijd uit te zitten...
Koala..is wel de meest tederste en liefste en bekendste boom beerje die door jan en alleman in handen overgaat; doet ook niets en eet 8 soorten eucalyptus... bij minder soorten bv 5 op Fraser eiland; dan is er geen koala te vinden!!
Dingo's...dit lijken op zich op honden of wolven maar is een soort dat al 30.000 jaar alleen in Australie heerst.....heerst want waar hij is is hij ook de baas over alles wat er rond loopt in Down Under....daar zijn ze nu pas achter gekomen dat veel problemen te voorkomen zijn door Dingo's te beschermen en vooral overal los te laten lopen... slangen verdwijnen zwakke dieren etc. the Dingo: een mooi rank dier die tot in de bomen kan lopen!!!
Croc's....man wat zijn wij geschrokken van deze zeer onverwachte aanval van een 6 meter gigantische Croc uit een piep klein zwart rietachtig vijvertje vloog dat beest zeker 2 meter in minder dan 0.01 seconde op zijn biefstuk af wat de parkwacher voor hem in t verschiet had;;;hij had duidelijk honger...nadat we dit hadden beleeft neem je ieder bordje waar wordt gewaarschuwd voor croc's zo serieus dat je je auto bijna niet meer uit druft: wat een hufters!!!
Kango's...die rare lopers zijn heel lieve dieren en is een verhaal opzich en duidelijk de einige nog rondlopend soort want iets anders zelfs de Aborininals native bestaan niet...en is dit misschien wel het enige dier waar je iederedag mee wordt geconfronteerd; dood langs de weg!!

Quotes...
er zijn weldegelijk pogingen om de 4 wheeldrive drivers te attenderen op hun dodelijk gedrag op de wegen door diverse quotes langs de weg; ik zal er een paar opnoemen: break the drive--stay alive; tired drivers die; drivers fatique kills; rest of r.i.p.; how long to go dad? how long to go mumm?;slow down stupid speed kills;...dan zijn er echt honderden speed camera's en politie mensen in de weer om de snelheid op 40-60-80-of 100 te houden...desondanks zijn deze wegen net zogevaarlijk als op Shcrilanka!!! de mentaliteit van de Australiers heeft kenmerken van de oude garde Zuid Africaners..... zo van wie doet mij wat??? Nou De Staat voelt voor de Ausssies zelf aan als een gestapo- een nazi bewind en zou het een open gevangenis zijn voor zijn burgers...en it becomes worst!! More Co2 tax ( referendum) more income tax (van 10% naar 15%) ja waar hebben we t over??? Nu de tourist uit Europa achter blijft en 50% van de winkels leeg staan... maakt me zich geen zorgen... China is de redding; hier??!!! Wel of MARK zover moet gaan.... daar denken wij wel anders over; hoewel "zij" zeker de SNS en de ABN en binnenkort CYPRUS van ons mogen overnemen + Griekenland er gratis bij want dat hebben we toch al betaald!! ...en is Dijsselbloem de nieuwe Timoty Geitner?? onze redding!! ..nationaliseren die hap en de btw omhoog van 19-21 dan maar naar 25% waarom niet: Buurman Bert, Remco, Ricky, Gerard pensionado, Fred, Marijke, Roy en Bar:::: alle Hollanders betalen wel voor die EKSTERS zoals Youp deze generatie semi overheden bestuurders en bankiers aasgieren noemt!! Trix stopt er mee ..en Willem 1V moet ons gaan redden? we zijn nog triple AAA ...maar wat als ING Usa omvalt met 1,8 triljoen dalend onroerendgoed op de balans?? 3 x onze BNP! maar er gloort licht aan de horizon; onverwacht uit de richting van LONDON.. bankiers verliezen alle bonussen en krijgen een elektrisch hek met 10.000 volt er op als ze nu nog ooit durven te speculeren met brugersgeld; dat wil Dijsselbloem ook...we gaan de goede kant op...

dat horen we volgende week weer....

Wij gaan deze laatste week naar DAINTREE en CAPE TRIBULATION, we kunnen niet zonder 4Wheeldrive hoger!!! en we gaan naar het Agincourt, Opal, Ribbon en Tongue reef; dus nog genoeg te doen in onze laatste week Down Under... it's Amazing..

Ciao,

cees en marjan

Verslag uit: Australië, Port Douglas

Cees

Reizen en avontuur is ooit opgewekt door de kapitein Rob boekjes en daadwerkelijk direct door mijn Broer Jan en neef Rijn Wegener in daden omgezet; beide werden werktuigkundigen op koopvaardij schepen van de Hollandsche Loyd en KNZHM met schepen als Gooiland, Amstelland en kwamen beiden thuis met stapels dia's van o.a.Zuid Amerika. Daarna ben ik bevangen geraakt van het echtpaar Jan en Gre Laarkamp met hun "Weeremeer" sloep, een kottergetuigd zeilschip waarmee zij in midden 70tiger jaren naar de Carib vertrokken en waar wij hen in menige haven heb op gezocht. Met de Olympische gedachte van ons wedstrijdzeilteam Órtho Center in Hoorn van de tachtiger en negentiger jaren komt het moment dichterbij dat "önze" kinderen Marcelien en Lobke, de gebroeders Koster en Pim Nieuwenhuis, allemaal nu in de mid twintig en echt M&L met een SILVEREN Olympische plak hebben en De Stevens de uitdagers zijn van de Kosters en weer voor 2012 zullen opgaan. De Olympische Spelen van Athene waren super en stimuleerde om zelf naar Qingdao te varen ware het nmiet dat de Chinese overheid hier anders over dacht en Lyra een jaar lang in Hong Kong gevangen hielt!! Dan de winterspelen in Vancouver 2010 zijn alweer twee jaar achter ons en heb ik de Pacific voor de wind en stroom mee afgevaren, heeft Lyra ook mijn leven gered bij Cape Mendocinno en met Herman Schuurman naar Costa Rica voor een winter stop. Dan 2011 Het Panama kanaal door al the way North langs Mexico Key West Miami en dan helaas te laat voor de beoogde oversteek naar Bermuda Azores, maar op de boot naar Rotterdam en zo snel een eind kwam aan deze wereldomzeiling. Nu de winter in HOoLLAND weer ten einde is zijn de plannen gericht op een rondje Engeland met twee thema's De bevrijding van De Schotten van het Engelse juk en de OS London 2012 met Zilveren Marit Bouwmeester en bronzen Lobke/Lisa..maar ook golden Dorian.Het HHH was beter dan ooit..wat een feest...en dan nu 2016 RIO, helaas geen deelname van Marieke en heeft ze er alweer een jaar werken als ervaring opzitten....en is ook deze periode negatief verlopen voor haar en voor ons, immers dromen hebben of waarmaken is toch wel een heel groot verschil en dan koet echt alles kloppen.....zowel haar Australische coach asl haar griekse coach hebben haar of niet begrepen of hadden andere agendas...maar het kan ook toeval zijn dat RIO onmogelijk werd gemaakt....dus een jaar goede bedrijfs ervaring opgedaan en is de blik inmiddels weer op de toekomst met nieuwe uitdagingen. Slavenhandel, thema van deze reis... Amsterdam als centrum van de wereld inkt zwarte handel met enorme winsten voor de club van 100: leden van de VOC en latere WIC. Dit wordt het thema voor komende reis een lange reis in de voetsporen van onze Hoornse zoutschepen die weldra slavenschepen werden en mede Brasilie met Maurits bijna veroverden, slaven in Elmina en Gouree in laden voor Suriname en zout weer mee namen op Aruba om weer huiswaards te keren over de Azoren....maar hoe kan het anders lopen...na vertrek augustus 2013 uit Hoorn via Algarve, Marocco en na een jaar Gran Canaria blijkt demwestaricaanse landen door ebola getroffen en is verdere door reis naar Brasilie ok door overvallen op yachties alleen een nission imposible: er wordt koers gezet via Lanzarote, Agadir, Rabat, Gibraltar Almeria, Moraira, Ibiza en Palma de Majorca nu een stop in Marseille...inmiddels zijn we juli 2018 en weer terug in Hoorn. Het schip, bevindt zich in topconditie en is ready for a second world around the globe...mischien gaat Mariek met Odile alsnog naar Tokio2020? helaas de battle werd met 1 puntje verschil verloren: dus geen doel anders dan nu ook deze winter 2019-2020 overwinteren in eigenland met Booking.com/Airbnb gasten dag tochtjes maken naar Marker Wadden. @020-2021 de griep is in de bol van De politiek gekropen om andere snodeplannen dictatuur door te drukken zoals meer immigratie meer verdeeldheid meer EU en totalitaire VN instituties er door te drukken....of dat gaat lukken hangt van ons zelf af....hoe lang tolereren wij inperking van onze vrijheid? De enige Partij FVD Thierry Baudet doet er alles aan om dit tij te keren en zitten we in een cultuur omslag naar een Nieuwe Wereld Orde!!: wordt wakker luister naar Robert Jensen.nl en volg Cafe Weltschmerz en wordt lid van FVD.... of vertrek en dit laatste zou een nieuwe wereld omzeiling kunnen worden, wie gaat er mee? Tot Hoorns Cees